Kobiety w biznesie coraz ważniejsze
2012-03-08 13:24
Przeczytaj także: Jaka jest kobieta-szef?
Światowa ekonomia idzie w kierunku równowagi i wykorzystania potencjału tkwiącego w różnorodności.- Dzisiejsze organizacje, nawet te do niedawna zdominowane przez mężczyzn, coraz częściej stawiają na kobiety na wysokich stanowiskach. Dzieje się tak nie z powodu poprawności politycznej, lecz w związku z głębokimi zmianami, jakie zaszły w globalnym biznesie, w większym stopniu nastawionym na różnorodność - mówi Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP we Wrocławiu.
Jeśli ktoś szuka dowodu na to, że kobiety coraz skuteczniej zaznaczają swoje ważne miejsce w biznesie, powinien przyjrzeć się działaniom podejmowanym ostatnio przez największe światowe koncerny i rządy. Pozycja pań w globalnej gospodarce stanowiła jeden z najważniejszych tematów dyskusji na tegorocznym Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. Pierwszego lutego 2012 r. największe amerykańskie firmy (m.in. Coca-Cola, Ernst&Young, Goldman Sachs) przyłączyły się do kampanii mającej na celu wsparcie kobiet w staraniach o zdobycie należnej im pozycji w świecie ekonomii. Coraz większą uwagę mediów przyciąga „Trzeci miliard” - porozumienie korporacji, rządów i organizacji pozarządowych, mające na celu uczynienie z miliarda kobiet uczestników globalnej gospodarki do 2025 roku. Wielcy gracze biznesu i polityki chcą przekazać innym to, co odkryli dzięki własnemu doświadczeniu oraz dzięki badaniom organizacji i analizie rynku - różnorodność jest źródłem rozwoju, stabilności i wzrostu efektywności.
Siła w delikatnych rękach
Jedna z najciekawszych kobiecych karier w historii biznesu swój wielki finał miała w maju 2010 roku. Wówczas, po wielu latach pracy dla Xeroxa, na fotelu prezesa globalnego zarządu firmy zasiadła Ursula Burns. Stała się w ten sposób pierwszą w historii Afroamerykanką na tak wysokim stanowisku w firmie z listy Fortune 500. Osiągnęła osobisty sukces i stała się także przykładem dla innych wykształconych, świadomych swojej wartości kobiet robiących kariery w biznesie. Podobnie jak pierwsza w stuletniej historii IBM dyrektor zarządzająca, Virgina Rometty.
Sukcesy pań zaczynają skutkować przemianami na rynku pracy. Według The Economist, kobiety w Stanach Zjednoczonych wciąż stanowią jedynie kilka procent dyrektorów zarządzających i ok. 20 proc. członków rad nadzorczych firm. Jednak w gronie profesjonalnych menadżerów jest ich już ponad połowa. Zmiany widać wyraźnie także w Europie. Na przykład kobiety zajmują aż 35 proc. miejsc w radach nadzorczych spółek w Norwegii. Podobną tendencję obserwujemy w Polsce.
- Dziś, coraz więcej organizacji zaczyna opierać się na takich wartościach jak partnerstwo, dbałość o relacje czy nastawienie na komunikację. To elementy biznesu, które tradycyjnie określa się jako kobiece. Analizy wydajności organizacji ze względu na kryterium płci dowodzą, że te firmy, które w gronie swoich menedżerów mają wysoki procent pań, osiągają lepsze wyniki, nie tylko w obszarze efektywności organizacyjnej, ale również przychodów, rentowności i wzrostu wartości biznesu – mówi Agnieszka Jackowska, Dyrektor Zarządzająca Infosys BPO Poland, centrum usług biznesowych zatrudniającym ponad 1100 pracowników, z czego ok. 70% stanowią kobiety.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zarząd spółki pełen kobiet?
-
Kadra kierownicza zdominowana przez mężczyzn
-
Parytet płci w spółkach giełdowych? Przyjdzie na to czas...za 20 lat
-
Walka o równość płci musi trwać
-
Kobiety nie chcą kobiet w zarządach
-
Wykształcenie finansowe winduje kobiety do zarządów
-
Spółki giełdowe ciągle bez kobiet
-
Kobiety w zarządzie poprawią wyniki finansowe spółek?
-
Kobiety w zarządzie to wyższe wyniki finansowe
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)