eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaBiznes wiadomości › Jakość świadczonych usług a strajk Poczty

Jakość świadczonych usług a strajk Poczty

2008-07-20 00:29

Prezes UKE opublikował komunikat dotyczący kontroli Poczty Polskiej w zakresie zapewnienia ciągłości świadczenia usług powszechnych w trakcie trwania strajku pracowników operatora w czerwcu 2008 r.

Przeczytaj także: Paczki pocztowe - zastrzeżenia UKE

Poczta Polska jako operator publiczny w myśl art. 46 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188 z późn. zm.) obowiązana jest do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający:
  • traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;
  • traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością;
  • uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym;
  • przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante.
Należy również wziąć pod uwagę, że Poczta Polska jako operator publiczny nie może odmówić zawarcia umowy o świadczenie powszechnych usług pocztowych, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Prawa pocztowego, w którym wymienione zostały przypadki kiedy operator odmawia zawarcia umowy o świadczenie usługi pocztowej albo może odstąpić od jej wykonania. Jednakże dotyczą one tylko tych sytuacji, gdy nie są spełnione wymagania dotyczące świadczenia usług pocztowych albo gdy zawartość lub opakowanie przesyłki naraża osoby trzecie lub operatora na szkodę.

Mając powyższe na uwadze w dniach 9 - 11 czerwca 2008 r. wszystkie Delegatury UKE przeprowadziły kontrolę Poczty Polskiej, której celem było ustalenie organizacji procesu świadczenia usług pocztowych, a w szczególności ustalenie jej wpływu na ciągłość procesu świadczenia usług powszechnych, w związku z prowadzoną przez pracowników Poczty Polskiej akcją strajkową.

W trakcie kontroli stwierdzono, że spośród wszystkich skontrolowanych placówek pocztowych w strajku udział wzięło 26 jednostek, przy czym jedynie 2 urzędy były całkowicie niedostępne dla klientów. Należy podkreślić, że jedynie na terenie działania czterech Delegatur (Białystok, Kielce, Opole, Siemianowice Śląskie) nie stwierdzono prowadzenia akcji strajkowej, a wszystkie kontrolowane tam placówki pocztowe funkcjonowały w sposób niezakłócony, oczywiście z ograniczeniami wynikającymi z prowadzonej akcji strajkowej w innych rejonach i związanymi np. z możliwością wysyłania ładunków pocztowych do węzłów objętych akcją strajkową.

Odnośnie jednostek Poczty Polskiej (WER i placówek pocztowych) objętych akcją strajkową ustalono, że:
  • kontrolowane WER-y funkcjonowały w ograniczonym zakresie determinowanym ilością strajkujących pracowników oraz możliwością zatrudnienia kwalifikowanego zastępstwa,
  • kursy pocztowo-samochodowe realizowane były w zakresie od 20 do 60% planowanych,
  • opracowany materiał był ekspediowany tylko w wybranych kierunkach,
  • na terenie niektórych WER-ów udział w strajku brali ludzie spoza załogi Poczty Polskiej,
  • wszystkie wyrywkowo skontrolowane w węzłach przesyłki (na podstawie stempli pocztowych) przekroczyły wyznaczone prawem terminy do doręczenia,
  • poszczególne kontrolowane placówki w okresie strajku wypłacały jedynie w terminie renty i emerytury, natomiast nie wykonywały innych usług, bądź świadczyły je w ograniczonym zakresie (nie przyjmowano przesyłek rejestrowanych),
  • kierownictwo kontrolowanych palcówek podejmowało działania organizacyjne zmierzające do minimalizacji negatywnych skutków prowadzonej akcji strajkowej dopiero w trakcie jej trwania,
  • w kontrolowanych placówkach stwierdzono znaczne ilości przesyłek przeterminowanych.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: