eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nastroje konsumenckie zdecydowanie lepsze

Nastroje konsumenckie zdecydowanie lepsze

2024-04-23 13:32

Nastroje konsumenckie zdecydowanie lepsze

Nastroje konsumenckie zdecydowanie lepsze © Robin Higgins z Pixabay

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Z badania Radar konsumencki przeprowadzonego w kwietniu 2024 roku przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia wynika, że poziom optymizmu konsumenckiego istotnie wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W górę poszybowały także ocena jakości życia i ocena sytuacji gospodarczej.

Przeczytaj także: Nastroje konsumenckie nieco gorsze w końcówce roku

Poziom optymizmu konsumenckiego wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy z 17 punktów do 31 punktów. Ocena jakości życia w ubiegłym roku miała wartość ujemną -19, a obecnie wynosi 9. Ocena obecnej sytuacji gospodarczej poszybowała w górę od -50 do -11 (ciągle jest nieco więcej osób uznających sytuację gospodarczą za złą niż za dobrą).

fot. mat. prasowe

Ogólny wskaźnik optymizmu

Index skoczył z wartości 17 punktów do wartości 31


fot. mat. prasowe

Wskaźnik oceny jakości życia

W zeszłym roku index przybierał wartość ujemną -19, a obecnie jest na plusie i wynosi 9.


fot. mat. prasowe

Wskaźnik oceny sytuacji gospodarczej

Ocena obecnej sytuacji gospodarczej poszybowała w górę od -50 do -11.


Biorąc pod uwagę prognozy wydatków konsumpcyjnych nastąpił delikatny wzrost indexu, ale też wzrosła liczba osób deklarujących, że będą kupowali tyle samo co dotychczas – wzrost z poziomu 42% do 59%. Nie wzrosła też istotnie liczba planujących zwiększenie wydatków.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik optymizmu zakupowego

Nastąpił delikatny wzrost indexu ale też wzrosła liczba osób deklarujących, że będą kupowali tyle samo co dotychczas – wzrost z poziomu 42% do 59%.


W ostatnich miesiącach poziom inflacji mierzonej przez GUS był zdecydowanie niższy niż w analogicznym okresie roku zeszłego. Mimo, to poziom oczekiwań inflacyjnych (spodziewanego przez konsumentów wzrostu poziomu cen) praktycznie się nie zmienił i jest ciągle wysoki na poziomie 66 punktów. Może to wynikać z obaw związanych ze wzrostem cen żywności spodziewanych po przywróceniu 5% stawki VAT. Również oczekiwania inflacyjne często nie idą w parze z realną stopą inflacji.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik oczekiwań inflacyjnych

Poziom oczekiwań inflacyjnych praktycznie się nie zmienił i jest ciągle wysoki na poziomie 66 punktów.


Odmiennie od wskaźników związanych z optymizmem wskaźniki odnoszące się do stabilności zatrudnienia i zarobków nie zmieniły się istotnie statystyczne. To, że indeksy odnoszące się do tych kwestii nie poprawiły się, tak jak ogólny index optymizmu można wiązać z ciągle pojawiającymi się w mediach informacjami o masowych zwolnieniach w wielu dużych firmach czy też chociażby zmniejszaniu popytu na pracę informatyków i innych grup zawodowych. Również zmiany zarządów w spółkach skarbu państwa mogą rodzić obawy do stabilności zatrudnienia.

Komentarz dr Adama Czarneckiego, Wiceprezesa ARC Rynek i Opinia
Wyniki badania pokazują raczej pozytywny obraz zmian nastrojów konsumenckich. Z jednej strony ogólna percepcja sytuacji gospodarczej w Polsce poprawiła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co pociągnęło też zwiększenie ogólnego optymizmu. Źródła tych zmian w postawach konsumenckich mogą tkwić w zmianach politycznych, odblokowaniu gigantycznych środków z KPO jak i mniejszą rolą czynników budzących niepokój - przesuwająca się na drugi plan wojna w Ukrainie czy szalejąca wysoka inflacja. Poprawa nastrojów konsumenckich będzie sprzyjać co najmniej stabilizacji o ile nie wzrostowi konsumpcji gospodarstw domowych.

Radar konsumencki to powtarzalny projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia.

Pomiar realizowany jest na ogólnopolskich próbach ok. N=1000 respondentów. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: