eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2018: nadal taniej niż rok temu

Wakacje 2018: nadal taniej niż rok temu

2018-06-28 10:53

Przeczytaj także: Wakacje 2018: bardzo tanie last minute


Odsiecz ze strony kobiet na razie nie wystarcza


Na pocieszenie pozostaje fakt, że kobiety, które według badań są częstszym decydentem w zakresie sposobu spędzania wakacji znacznie skuteczniej niż mężczyźni opierają się wzrostowi minorowych nastrojów. Być może dlatego, że w przeciwieństwie do często rozdyskutowanych politycznie mężczyzn, bardziej trzeźwo oceniają sytuację z pozycji domowego garnka i stanu zasobności domowych finansów.
Innym istotnym aspektem sprzyjających słabszej sprzedaży było dotychczas znaczące pogorszenie się nastrojów mieszkańców wsi i małych miast. Może to oznaczać, że popyt na zagraniczne wyjazdy mieszkańców Polski B, choć i tak dobry, mógłby być w bardziej neutralnej medialnie sytuacji jeszcze lepszy.

Wiele wskazuje jednak, że w drugiej połowie czerwca nastroje konsumenckie powinny ulec częściowej poprawie lecz wpływ takiej sytuacji na sprzedaż wycieczek będzie prawdopodobnie w jakimś stopniu zneutralizowany poprzez skupienie uwagi Polaków na mistrzostwach świata w piłce nożnej, chociaż będzie to już zaangażowanie stanowczo mniej emocjonalne jako, że polska drużyna została wyeliminowana już na etapie pierwszej fazy rozgrywek.

Zakończenie udziału Polaków w MŚ może pomóc turystyce


Fakt ten może paradoksalnie pomóc turystyce wyjazdowej i jednocześnie wzmacnia pytanie, czy polscy organizatorzy jednak nie przereagowali z obniżaniem cen wycieczek zwłaszcza z wylotami w drugiej połowie wakacji i we wrześniu.
Kolejnym istotnym czynnikiem, który w tym roku nie sprzyja, jak dotąd, zagranicznym wycieczkom jest bardzo korzystna pogoda w kraju. Ma ona nie tylko aspekt wsparcia krajowych wakacji, ale także znacząco przyspieszyła tegoroczne żniwa, co może skutkować rezygnacją z części wyjazdów w pierwszej połowie lipca. Dobra pogoda skłania również do prac remontowych w domach i gospodarstwach, co skutkuje przesunięciem wyjazdów lub nawet rezygnacją i wysłaniem dzieci na krajowe kolonie.

Renesans last minute ante portas?


Wszystkie te wymienione czynniki działają w zasadzie w jednym kierunku i łącznie przyczyniają się do dawno niewidzianej skali spadków cen w miarę przybliżania się do terminów rozpoczęcia turystycznych imprez.

Ponieważ zjawisko to przedłuża się już nieco ponad miarę i objęło wycieczki w wyjazdami w maju, czerwcu, lipcu, a ostatnio również w sierpniu, to można już zacząć rozważać, czy właśnie nie jesteśmy świadkami renesansu prawie już zapomnianego, a wcześniej częstego zjawiska, czyli tanich wyprzedaży wycieczek last minute.

Do prognozowania przebiegu popytu i czynników mających w tej kwestii znaczący wpływ będziemy powracać w kolejnych materiałach.

Ostatni tydzień w statystykach sieci Wakacje.pl


Obecnie coraz bardziej wartościowym źródłem informacji o zmianach i trendach w sprzedaży wycieczek stają się dane liderującej w branży sieci Wakacje.pl., tym bardziej, że systematycznie powiększa ona w niej swój udział – w tym niedawno poprzez przejęcie całości udziałów spółki My Travel sp. z o.o. - a zatem w konsekwencji mogą coraz dokładniej oddawać aktualną i historyczną sytuację na rynku turystycznym.

W tym materiale potraktujemy kwestię zmian udziałów poszczególnych kierunków w rynku w nieco skróconej formie ograniczając się do przedstawienia sytuacji sprzedażowej jedynie dla kilku najważniejszych z nich.

Grecja: wzrost o 0,62% - dziesiąty z rzędu wzrost udziałów rynkowych tego kierunku po 13-tygodniowym trendzie spadkowym trwającym od połowy stycznia do połowy kwietnia. Maj i czerwiec z reguły są bardzo korzystnymi miesiącami dla sprzedaży Grecji niż okresy wcześniejsze, ale w tym sezonie Grecja wyraźniej odzyskuje udziały niż w sezonach wcześniejszych. Jedną z przyczyn mogą być relatywnie korzystniejsze ceny tego kierunku na tle większości kierunków konkurencyjnych. W ostatnim tygodniu sprzedaż Grecji najwięcej zyskiwała w lipcu, mniej w pozostałych miesiącach, a traciła w sierpniu.

Albania: wzrost o 0,20% - bardzo duża obniżka cen wycieczek do Albanii w przedostatnim tygodniu (o średnio 180 złotych) zgodnie z przewidywaniami zdecydowanie przyspieszyła sprzedaż tego kierunku. Przyspieszenie to jest tym bardziej imponujące, że liczone jest od stosunkowo niedużej bazy, gdyż jest to kierunek ciągle jeszcze średniej wielkości. Z przeliczeń wynika, że w ostatnim tygodniu liczba rezerwacji do Albanii wzrosła o aż około 150 procent. Przykład ten przy okazji pokazuje, jak duża jest w turystyce wyjazdowej tzw. elastyczność cenowa popytu, czyli jak bardzo wrażliwy jest popyt na zmiany cen wycieczek. W minionym tygodniu Albania lekko traciła czerwcu i lipcu, a dość wyraźnie zyskiwała w sierpniu i wrześniu.

Bułgaria: wzrost o 0,15% - drugi tydzień wzrostu udziałów rynkowych po 9 tygodniach spadków. W kierunku lepszych pespektyw dla Bułgarii w dużym stopniu działa jednoczesny słabszy okres dla sprzedaży konkurencyjnych wobec niej kierunków jakimi są Turcja i Egipt (o czym poniżej). Bułgaria znacznie zyskiwała w czerwcowych last minute i we wrześniu, a nieco traciła w lipcu i sierpniu.

Egipt: spadek o 0,35% - piąty kolejny tydzień relatywnie słabej sprzedaży tego kierunku, który we wcześniejszej fazie sprzedaży - od pierwszego tygodnia stycznia do przedostatniego w kwietniu - znacznie zyskiwał na znaczeniu. Obecna sytuacja może mieć związek z częściową utratą przewagi w atrakcyjności cenowej nad kierunkami konkurencyjnymi w tym zwłaszcza z perspektywy porównań z analogiczną sytuacją przed rokiem. W tych porównaniach kierunek ten jest teraz liderem wzrostu cen. W minionym tygodniu Egipt tracił sporo udziałów rynkowych w czerwcu i lipcu, a niewiele zyskiwał w pozostałych miesiącach lata.

Turcja: spadek o 0,58% - kierunek od końca marca wykazuje bardzo znaczne wahania tempa sprzedaży. Jednym z warunków ponownego bardziej systematycznego zyskiwania udziałów w rynku są atrakcyjniejsze poziomy cen wycieczek do tego kraju, co jednakże zależy od działań organizatorów w zapowiedzianym uzupełnianiu niezbyt ofensywnie zaplanowanych programów czarterowych. W tym procesie mogłoby ewentualnie pomóc obserwowane ostatnio coraz wyraźniejsze spowolnienie sprzedaży kierunków tureckich w Niemczech (wykres w tej kwestii poniżej), które można wiązać z obawami związanymi z wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi oraz ostrzeżeniami niemieckiego MSZ przed wyjazdami do Turcji. W ostatnim tygodniu traciła we wszystkim miesiącach pozostałych jeszcze do końca sezonu.

Na pozostałych kierunkach, nie odnotowano większych zmian, a skala ich zysków lub strat udziałów rynkowych wyrażała się dla nich w minionym tygodniu poniżej jednej dziesiątej procenta.

Sprzedaż Turcji osłabła także w Niemczech


Wysokie tempo straty udziałów Turcji może nieco zaskakiwać, ale nie jest to jedynie specyfika naszego rynku. Turcja traci na dynamice sprzedaży także w Niemczech. Poniższy wykres pokazuje dynamikę rok do roku liczby rezerwacji hoteli przez niemieckich turystów na poszczególnych kierunkach w ostatnich 4 i pół miesiącach publikowaną przez firmę analityczną TrevoTrend. Dynamika sprzedaży Turcji wykazuje na nim od połowy kwietnia w kolejnych okresach dwutygodniowych systematyczny spadek dynamiki sprzedaży, która w czerwcu osiąga już wartości ujemne. Warto zauważyć zupełnie inne zachowanie się Egiptu, jak również zdecydowanie bardziej płaski (stabilny) przebieg dynamiki na pozostałych kierunkach.

fot. mat. prasowe

Dynamika wzrostu procentowego rezerwacji hoteli przez niemieckich turystów

Turcja traci na dynamice sprzedaży także w Niemczech.


Takie zachowanie się sprzedaży na kierunkach tureckich może ulec zmianie w nieodległej przyszłości, przy czym w dużej mierze zależy to od ostatecznych wyników wyborów (nieoficjalnie wybory prezydenckie wygrał dotychczasowy prezydent Recep Tayyip Erdogan, a parlamentarne „prezydencka” koalicja partii AKP i MHP) oraz wydarzeń, które nastąpią po ich zakończeniu.

II. Istotne kwestie z zakresu cen imprez turystycznych


1. Podobnie jak przed rokiem stosujemy w raportach wizualizację omawianej tematyki cen imprez turystycznych w postaci mapek, które w naszej intencji mają pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji. Począwszy od 22 stycznia zestawienia obejmują jedynie sezon lato 2018, podczas gdy wcześniej były one sporządzane naprzemiennie dla zimy i lata.

2. Niniejsze zestawienie obejmuje po raz dwudziesty szósty w sezonie i dwudziesty w tym roku kalendarzowym porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2018 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (06.08-12.08 2018). Ceny zostały zebrane 21 czerwca i porównane z cenami zebranymi 14 czerwca, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 22 czerwca 2017.

Należy zaznaczyć, że przedstawione bieżące porównania i zestawienia nadal są dostatecznie reprezentatywne, gdyż pomimo stopniowego zmniejszania się liczby ofert w miarę przybliżania się do terminu wylotu, bierze w nich udział prawie 3300 hoteli (w pierwszym i drugim zestawieniu z tego sezonu było to jedynie 2530 i 1480 hoteli) i występują w nich pełne oferty wszystkich kluczowych dla polskiego rynku touroperatorów.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny spadły o 48 złotych (poprzednio spadły o 13 i 6 złotych, wzrosły o 2 złote i spadły o 11 złotych, a wcześniej wzrosły o 26 złotych, spadły o 6 złotych i wzrosły o 57 i 37 złotych). Największe zniżki cen w ostatnim tygodniu zanotowano na Gran Canarii – o średnio 238 złotych oraz na Malcie i Teneryfie (poprzednio ceny na obutych kierunkach mocno wzrosły) – o 195 i 140 złotych. Największe zwyżki średnich cen miały miejsce na Chalkidiki – o średnio 64 złote oraz w Marsa Alam i Bułgarii – o 40 i 15 złotych. W tym samym czasie przed rokiem oraz przed dwoma laty średnie ceny wycieczek umiarkowanie rosły - o odpowiednio 19 i 17 złotych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • paw_iwan / 2018-07-16 10:55:56

    W tym roku ceny są naprawdę niskie. Co roku latam na wakacje z Itaką, przeważnie są to oferty last minute - w tym roku nie jest inaczej, chociaż może trochę - bo zamiast jednej wycieczki mam dwie. Dobrze, że ceny trochę zmalały :D odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: