eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Finansowanie działalności, czyli czas ważniejszy niż cena

Finansowanie działalności, czyli czas ważniejszy niż cena

2018-05-09 10:28

Finansowanie działalności, czyli czas ważniejszy niż cena

Finansowanie działalności © Daniel Krasoń - Fotolia.com

Na co zwracają szczególną uwagę przedsiębiorcy poszukujący zewnętrznego finansowania działalności? Mogłoby się wydawać, że "koszt" jest tu pierwszym i najtrafniejszym wyborem. Tymczasem okazuje się, że dla mikro, małych i średnich firm w Polsce ważniejszy jest czas, a dokładnie - krótki okres oczekiwania na decyzję i gotówkę.
Przed nami wyniki badania „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce”. Czego dowodzi projekt zlecony Keralla Research przez NFG? Okazuje się, że zdecydowania większość firm reprezentujących sektor MŚP (70%) finansuje bieżącą działalność z własnych środków, a tylko 30% korzysta z finansowania zewnętrznego. W tej ostatniej grupie największą popularnością cieszą się:
  1. kredyt bankowy,
  2. limit w koncie firmowym oraz
  3. faktoring

A co powoduje, że polscy przedsiębiorcy decydują się na wybór konkretnego rozwiązania finansowego? Okazuje się, że na pierwszym miejscu, wymieniany przez co trzeciego respondenta (33,3%) uplasował się „krótki czas oczekiwania”, kolejne miejsca zajęły „niski koszt” (24%) oraz „mało formalności” (23,3%).
- „Czas to pieniądz” - tak najprościej można podsumować wyniki badania. Dla przedstawicieli sektora MŚP korzystających z zewnętrznego finansowania koszt jest bardzo ważny, aczkolwiek nie najważniejszy. Pierwsza i trzecia najpopularniejsza odpowiedź pokazują, że ważniejszy jest czas. Im mniejsza lista formalności do spełnienia i im szybsza decyzja, tym okres od złożenia wniosku do otrzymania pieniędzy jest krótszy. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy muszą wybierać pomiędzy krótkim czasem, a atrakcyjną ceną - zapewnia Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu NFG.

fot. Daniel Krasoń - Fotolia.com

Finansowanie działalności

Dla mikro, małych i średnich firm w Polsce ważniejsza jest szybka decyzja i krótki czas oczekiwania na gotówkę.


Kolejne, zdecydowanie już mniej popularne, wskazania to między innymi dostępność przez Internet (6,7%), możliwość zwrócenia pieniędzy w dogodnym dla przedsiębiorcy momencie (6%), czy zaufanie do instytucji udzielającej finansowania (3,3%). W co czwartym przypadku padła odpowiedź „nie wiem, trudno powiedzieć”.
- Firmy z sektora MŚP w Polsce z zewnętrznych środków korzystają często z powodu niepłacących w terminie kontrahentów lub długich terminów zapłaty w branży, w której działają. Tym samym w wielu przypadkach nie są to zaplanowane działania, a reakcja na chwilowe kłopoty i poszukiwanie sposobu na wypełnienie krótkoterminowych luk w finansach firmy. Między innymi z tego powodu czas ma tak duże znaczenie - uważa Dariusz Szkaradek.

W przypadku firm, które aktualnie nie korzystają z zewnętrznych środków, ranking postrzeganych zalet dla wszystkich rozważanych źródeł finansowania wygląda jeszcze inaczej. Pierwsze miejsce (21,3 proc. wskazań) ponownie zajmuje krótki czas oczekiwania, ale na drugim znajduje się już mała liczba formalności (19,1%). Dopiero na trzecim miejscu uplasował się „niski koszt” (15,8%).
- Wiele mniejszych firm w Polsce wciąż jest bardzo sceptycznie nastawionych do pożyczania pieniędzy, a swoją działalność finansuje wyłącznie w oparciu o własne środki. Pytanie o przewagę wskazanego źródła finansowania, gdyby zdecydowali się sięgnąć po zewnętrzne środki przez wiele z nich jest więc interpretowane jako równoznaczne z kłopotami finansowymi. W takich sytuacjach cena schodzi na drugi plan, a kluczową kwestią jest szybkie pozyskanie pieniędzy i poprawa płynności - wyjaśnia Mirosław Sędłak, zarządzający programem Rzetelna Firma, zrzeszającym około 50 tysięcy polskich firm.

Informacje o badaniu
Raport „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce” powstał na podstawie badań przeprowadzonych na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 500 aktywnych firm zatrudniających 1-9 (mikro), 10-49 (małe) i 50-249 osób (średnie) w proporcjach oddających strukturę krajowego rynku firm segmentu MŚP. Respondentami byli właściciele, współwłaściciele oraz osoby współzarządzające firmami.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: