eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak Uber, Didi i BlaBlaCar wpływają na sprzedaż samochodów?

Jak Uber, Didi i BlaBlaCar wpływają na sprzedaż samochodów?

2017-05-20 00:10

Jak Uber, Didi i BlaBlaCar wpływają na sprzedaż samochodów?

Przejazdy na zamówienie alternatywą dla własnego samochodu © Montri - Fotolia

Czy takie rozwiązania jak Uber, Didi i BlaBlaCar wywierają wpływ na sprzedaż samochodów? Wyniki najnowszego badania Capgemini wskazują, że tak właśnie jest. Okazuje się bowiem, że dla przeszło jednej trzeciej respondentów wspólne przejazdy oraz transport na zamówienie są interesującą alternatywą dla posiadania własnego pojazdu. Wprawdzie branża motoryzacyjna nie może obecnie narzekać na obroty, jednak wyraźnie widać, że zaczyna zmieniać swoją strategię tak, aby nie pozostać w tyle za zmieniającymi się postawami konsumenckimi. Stąd też biorą się m.in. inwestycje w usługi związane ze wspólnymi przejazdami samochodowymi.

Przeczytaj także: Coraz więcej chętnych na kupno samochodu

Przed nami siedemnasta już edycja cyklicznego raportu „Cars Online”. Jego autorzy wzięli pod lupę opinie przeszło 8 tysięcy klientów 8 kluczowych rynków. Odpowiedzi udzielone przez respondentów wskazują, że 34% z nich uważa wspólne podróżowanie i usługi przejazdów na życzenie za interesującą alternatywę dla posiadania samochodu. 56% ankietowanych twierdzi z kolei, że takie rozwiązania jak Uber, Didi czy BlaBlaCar stanowią uzupełnienie modelu opartego na posiadaniu auta na własność. Co więcej, odsetek ten jest jeszcze wyższy w przypadku respondentów pomiędzy 18 a 34 rokiem życia (64%), a także wśród badanych reprezentujących Chiny (77%) i Indie (63%).

O znaczeniu inwestycji producentów samochodów w programy związane z tego rodzaju usługami transportowymi dobitnie świadczyć może to, że aż 2/3 klientów przekonanych jest, iż marki samochodowe mają istotny wpływ na ich decyzję odnośnie wyboru danego programu płatnych przejazdów wspólnych lub indywidualnych. Widać zatem wyraźnie, że Uber, Didi czy BlaBlaCar mogą stać się ważną elementem nowego cyklu sprzedaży samochodów.

Kai Grambow, Global Head of Automotive w Capgemini komentuje:
„Sprzedaż samochodów przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit, ale jasne jest, że ta sytuacja nie będzie trwać wiecznie. Producenci samochodowi zdają sobie sprawę, że muszą zareagować na zmianę zwyczajów konsumenckich, jeśli chcą zachować obecne tempo wzrostu. Przejmowanie pozycji lidera branży płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych stanie się nie tylko nowym źródłem przychodów dla producentów aut, ale także pozwoli im wzbudzić świadomość opinii publicznej oraz wypracować nowy rodzaj relacji z klientami”.

Raport pokazał ponadto wpływ szybkiego wzrostu kompetencji technologicznych klientów i świadomości zwyczajów konsumenckich na zwyczaje zakupowe:
  • Rozwiązania wspierające automatyczne prowadzenie pojazdu mają dla klientów duże znaczenie. Funkcje służące automatyzacji procesu prowadzenia pojazdu stają się standardem w przypadku wielu popularnych modeli samochodów osobowych, prowadzone są nowe testy samochodów autonomicznych, a 81% badanych utrzymuje, że jest w stanie dopłacić za tę funkcjonalność.
  • Cyberbezpieczeństwo staje się kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy kupnie samochodu. W 2015 roku jedna trzecia badanych zwracała uwagę na kwestie dotyczące cyberbezpieczeństwa. Po kolejnych szeroko komentowanych skutecznych próbach włamania na platformy motoryzacyjne, klienci chcą od producentów zapewnienia, że obecne rozwiązania są bezpieczne, a ponad dwie trzecie badanych (68%) twierdzi, że odporność na cyberataki może wpłynąć na ich decyzję o kupnie samochodu.
  • Wzrasta zainteresowanie klientów samochodami produkowanymi przez marki technologiczne, choć wciąż są one w fazie koncepcyjnej. Doniesienia o tym, że takie marki, jak Google czy Apple zamierzają wypuścić na rynek samochody pojawiające się od kilkunastu miesięcy, powodują wzrost zainteresowania konsumentów tym tematem — w 2015 roku 49% klientów deklarowało gotowość na zakup samochodu wyprodukowanego przez taką firmę technologiczną, jak Apple czy Google. W najnowszym badaniu odsetek ten wynosi 57%.
  • Zaufanie konsumentów do samochodów autonomicznych jest podzielone pomiędzy marki o ustabilizowanej pozycji oraz nowych graczy na rynku. Firmy technologiczne odpowiadały za przeprowadzenie wielu publicznych testów samochodów autonomicznych. W tej sytuacji na znaczeniu zyskuje informacja, że ponad połowa konsumentów (51%) obdarzyłaby większym zaufaniem pojazd autonomiczny wyprodukowany przez producenta samochodowego niż przez firmę technologiczną.
  • Maleją obawy o ochronę danych osobowych w związku z coraz częstszym wykorzystywaniem przez klientów funkcji łączenia samochodu z siecią. Obycie z urządzeniami działającymi w sieci, zamiana udostępniania danych na wyższy stopień personalizacji oraz poprawa jakości usług zmieniają nastawienie konsumentów do samochodów, które można połączyć z internetem. Większość klientów byłaby skłonna udostępnić dane samochodu (89%) oraz kierowcy (79%), kiedy samochód jest podłączony. Dla porównania, w badaniu z 2015 roku 80% respondentów udzieliło odpowiedzi, że byłoby gotowe udostępnić swoje dane bez ograniczeń (lub z niewielkimi ograniczeniami). Podkreśla to rosnącą skłonność klientów do dzielenia się danymi.
  • Zainteresowanie cyfrowymi showroomami staje się wyzwaniem dla tradycyjnego systemu sprzedaży. Klienci poszukują alternatywnych metod uzyskiwania informacji za pośrednictwem dealerów i OEM (producentów oryginalnego wyposażenia), wśród których wymieniane są prezentacje modeli samochodów z użyciem technologii wirtualnej rzeczywistości (62%), czaty internetowe live (43%) oraz videoblogi prowadzone przez innych klientów (36%). Bez wątpienia ma na to wpływ rosnące zainteresowanie nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi i wirtualnymi showroomami, z których korzysta już kilku z głównych producentów samochodów.

fot. Montri - Fotolia

Przejazdy na zamówienie alternatywą dla własnego samochodu

Dla 1/3 badanych przez Capgemini płatne wspólne przejazdy to alternatywa dla posiadania auta


Metodologia badań Capgemini Cars Online
Cars Online 2017 jest corocznym badaniem prowadzonym przez Capgemini, które analizuje zachowania i oczekiwania konsumentów, uwzględniając cały proces nabywania samochodu przez klienta (włączając w to poszukiwanie informacji na temat ofert, samą transakcję, okres posiadania samochodu na własność oraz jego sprzedaż). Badania obejmują także poglądy klientów na innowacje: systemy umożliwiające podłączanie samochodów do internetu, systemy automatycznego prowadzenia pojazdów i alternatywne do podróży własnym samochodem sposoby przemieszczania się. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 8 tys. respondentów. Wszyscy badani aktywnie rozważają nabycie samochodu na własność lub w ramach leasingu w ciągu roku. Wśród państw, z których pochodzą respondenci, znajdują się Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Włochy, Indie, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. W celu przeprowadzenia badania Capgemini podjęło współpracę z FreshMinds, firmą zajmującą się consultingiem w zakresie innowacji. Analiza i interpretacja danych została przeprowadzona przez Capgemini. Badanie odbyło się w styczniu 2017r.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: