eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016

2016-05-19 12:42

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016

Innowacje technologiczne zmieniają branżę motoryzacyjną na świecie © Robert Hoetink - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja, rozwój pojazdów hybrydowych i napędów elektrycznych, wzrosty na rynkach wschodzących, rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych oraz mobilność na żądanie to niektóre z kluczowych kwestii dotyczących przyszłości branży motoryzacyjnej na świecie - wynika z 17. już edycji raportu KPMG pt. "Global Automotive Executive Survey 2016. From a product-centric world to a service-driven digital universe".

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2015

Po pierwsze: łączenie się z otoczeniem i digitalizacja


Zdaniem 800 przebadanych przedstawicieli kadry zarządzającej z branży automotive, reprezentujących 38 krajów, najbardziej istotnym trendem, który kształtować będzie rynek motoryzacyjny do 2025 r. mają być zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem oraz digitalizacja - ponad połowa ankietowanych uznała go za "bardzo ważny". Niewiele mniej istotny okazuje się: rozwój pojazdów hybrydowych (49,5 proc.), rozwój pojazdów elektrycznych (46,5 proc.) oraz wzrost na rynkach wschodzących (46,3 proc.).
Na kolejnych miejscach wskazywano:
  • rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (45 proc.),
  • usługi mobilnościowe na żądanie (41,8 proc.),
  • Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (41,1 proc.) oraz
  • pojazdy samojezdne (37,6 proc.).

Względem poprzedniego badania osłabiło się znaczenie wykorzystania platform i standaryzacji modułów (38,5 proc.), zmniejszania pojemności i optymalizacji silników spalinowych (ang. downsizing – 36,8 proc.), a także racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (29,1 proc.).
Podczas poprzedniej edycji badania zarządzający w branży motoryzacyjnej nie przywiązywali tak dużej wagi do systemów zapewniających zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji. Obecnie obserwujemy jednak, że te czynniki wysunęły się na pierwszy plan, awansując z 10. pozycji na miejsce 1. Relatywnie spada natomiast znaczenie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jak wzrost na rynkach wschodzących, czy racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

fot. mat. prasowe

Kluczowe trendy na rynku motoryzacyjnym do 2025 roku

Po raz perwszy na pozycję lidera wysunęła się zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji


Rozwój alternatywnych napędów będzie miał duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego


Zdaniem 82 proc. respondentów, innowacje technologiczne istotnie zmienią modele biznesowe firm z branży motoryzacyjnej w ciągu najbliższych 5 lat. Liczba respondentów, którzy twierdzą, że powyższy proces jest bardzo prawdopodobny wzrosła blisko dziesięciokrotnie w porównaniu z poprzednią edycją badania.

Jak wynika z raportu KPMG według 35 proc. respondentów, tradycyjni producenci pojazdów będą głównym źródłem innowacyjnych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym, pomimo tego że coraz częściej będą musieli konkurować z firmami teleinformatycznymi, niezwiązanymi wcześniej z branżą motoryzacyjną (30 proc wskazań). Co ciekawe, sami producenci samochodów jako główni innowatorzy w kolejnych latach wskazują na pierwszym miejscu właśnie firmy teleinformatyczne.

Przedstawiciele branży zgodnie przyznają, że duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego będzie miał rozwój alternatywnych napędów. Jak wynika z badania KPMG, największe środki będą inwestowane w konstrukcje oparte na technologiach hybrydowych (60 proc. wskazań), elektrycznych (55 proc.) i elektrycznych z układami zwiększonego zasięgu (54 proc.) oraz elektryczne hybrydy typu plug-in (53 proc.). Jednocześnie, konsumenci zapytani, którą technologię napędu wybraliby gdyby kupowali samochód w ciągu najbliższych 5 lat, wskazali przede wszystkim samochody hybrydowe (34 proc. wskazań) i samochody ze zoptymalizowanymi silnikami spalinowymi po tzw. downsizingu (24 proc.). Samochody w pełni elektryczne oparte na bateriach wskazało jedynie 6 proc. konsumentów.
Technologia pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo szybko, ale wciąż posiada istotną wadę w postaci ograniczonego zasięgu. Problem ten jest potęgowany przez brak odpowiedniej infrastruktury – potrzebna jest przede wszystkim gęsta sieć publicznych stacji szybkiego ładowania, która nie ogranicza się tylko do dużych ośrodków miejskich. Zarówno producenci pojazdów, jak i sieci stacji paliw otwierają się na e-tankowanie, ale wciąż potrzebne są bardzo duże inwestycje. Dlatego obecnie znacznie większą popularnością cieszą się technologie hybrydowe – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2016

    bbart11 / 2016-08-28 20:01:07

    Zauważyłem, że w tym roku znacznie więcej firm decyduje się na wypożyczenie samochodów zamiast na ich utrzymywanie, my tak ronimy już od dawna w wypożyczalni Panek - solidna marka wśród wypożyczalni wyróżniająca się jakością pojazdów. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: