eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rozwój e-commerce: czy polskie magazyny są na to gotowe?

Rozwój e-commerce: czy polskie magazyny są na to gotowe?

2015-11-09 11:05

Rozwój e-commerce: czy polskie magazyny są na to gotowe?

Magazyn © Zixp@ck - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

"Logistyka e-commerce w Polsce. Przetarte szlaki dla rozwoju sektora" - pod tym tytułem kryje się wspólny raport opracowany przez Prologis, światowego lidera na rynku nieruchomości przemysłowych oraz międzynarodową firmę doradczą JLL. Autorzy opracowania przyjrzeli się m.in. sposobom, w jaki rozwój e-commerce determinuje strategie sieci handlowych i operatorów logistycznych oraz zmianom, które odczuwa z tego tytułu rynek powierzchni magazynowych.
Ostatnie lata przyniosły bardzo intensywny rozwój sektora e-commerce. Z szacunków PMR wynika, że w minionym roku wartość produktów sprzedanych w sieci wygenerowała niemal 4% wartości całej sprzedaży detalicznej w naszym kraju.

W drodze do nabywcy większość tych produktów musi przejść przez centrum dystrybucji lub magazynowania. Biorąc pod uwagę, że już w 2020 roku e-commerce ma być odpowiedzialny za 10% całej sprzedaży detalicznej, z dużą dozą prawdopodobieństwa należy założyć, że jego wpływ na łańcuchy dostaw oraz rynek nieruchomości logistycznych będzie znacząco większy. Zmiany zauważalne będą również w odniesieniu do popytu na nowoczesne powierzchnie magazynowe.

Tendencje te potwierdza Paweł Sapek, Członek Zarządu, Szef Prologis w Polsce.
„Tempo wzrostu e-commerce w połączeniu z atrakcyjnością inwestycyjną Polski stwarza nowe możliwości dla rynku magazynowego wraz z ekspansją już obecnych tu podmiotów, napływem do kraju zagranicznych firm z branży i debiutem nowych marek. Wszystkie wspomniane podmioty zgłaszają popyt na nowoczesne centra logistyczne. Polski rynek magazynowy jest dobrze przygotowany na zwiększone zapotrzebowanie, a istniejące zasoby nowoczesnej powierzchni w większości spełniają wymagania najemców” mówi.

Główne różnice pomiędzy tradycyjną logistyką a specyfiką łańcucha dostaw w sektorze e-commerce to: szybkość dostaw, różnorodność punktów odbioru (BTC zamiast BTB) - co często wydłuża czas i zwiększa koszt dostawy oraz sezonowość sprzedaży wymagająca elastycznej powierzchni magazynowej. Co więcej, sprawna dostawa jest elementem budowania marki, a artykuły zamawiane przez internet to dobra zarówno szybko- jak i wolno zbywalne (sieci handlowe w swoich zasobach muszą mieć obydwie grupy produktów).

fot. Prologis, JLL

E-commerce - funkcje magazynów

W e-commerce magazyn może służyć jako centrum obsługi zamówień internetowych.

fot. Prologis, JLL

Popyt na powierzchnie magazynowe ze strony sektora e-commerce

Od pięciu lat popyt na magazyny sukcesywnie wzrasta.


Dynamiczny rozwój branży e-commerce stawia szereg nowych wyzwań przez operatorami logistycznymi, pracującymi na zlecenie sieci handlowych. Według ankietowanych operatorów logistycznych, głównymi wyzwaniami związanymi z e-commerce w nadchodzących pięciu latach będą: doręczanie zamówień tego samego dnia (100%), obsługa zwrotów (60%), sprzedaż transgraniczna (40%), bezpieczeństwo (20%), wzrost kosztów pracy (20%), kwestie długości umowy najmu (20%) oraz dostępność odpowiedniej powierzchni magazynowej (10%).

fot. Prologis, JLL

Główne wyzwania dla operatorów logistycznych

Głównym wyzwaniem logistycznym jest dostawa jeszcze tego samego dnia.


Magazyny dla najemców z sektora e-commerce – Polska oferuje atrakcyjne zaplecze


„Prawie 50 dużych modułów magazynowych pojawi się na wynajem w Polsce w ciągu następnych sześciu miesięcy. W całym kraju aktualnie 280 000 mkw. powierzchni magazynowych jest w budowie na zasadach spekulacyjnych, czyli bez zabezpieczenia w postaci umów najmu. Tak rozwinięta baza magazynowa pokazuje, że polski rynek jest dobrze przygotowany na dynamiczny wzrost sektora e-commerce”, informuje Jan Zombirt, Dyrektor w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Magazyny dla branży e-commerce, funkcjonujące na rynkach rozwiniętych, cechuje pewna specjalizacja. Są to m. in. centra obsługi zamówień internetowych, huby kurierskie i sortownie, miejskie centra logistyczne oraz centra obsługi zwrotów, a także magazyny artykułów spożywczych sprzedawanych online. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez JLL pośród operatorów logistycznych oraz sieci handlowych w Polsce wskazują, że te specjalistyczne funkcje magazynów będą coraz częściej wprowadzane również w naszym kraju. Przykładowo, w ciągu następnych pięciu lat 71% ankietowanych operatorów logistycznych będzie zgłaszało zapotrzebowanie na centra obsługi zwrotów.

fot. Prologis, JLL

Zapotrzebowanie na poszczególne rodzaje magazynów w najbliższych 5 latach

71% ankietowanych operatorów logistycznych będzie zgłaszało zapotrzebowanie na centra obsługi zwrotów


 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.