eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy rodzinne wybierają prywatnych inwestorów

Firmy rodzinne wybierają prywatnych inwestorów

2014-09-18 12:56

Firmy rodzinne wybierają prywatnych inwestorów

Inwestorzy prywatni szansą na rozwój firm rodzinnych © Syda Productions - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Nie tylko kapitał, ale również wiedza i doświadczenie są istotnymi elementami, jakie do funkcjonowania firmy może wnieść prywatny inwestor. Z najnowszego raportu KPMG „Family Matters: Financing Family Business Growth Through Individual Investors” wynika, że właściciele przedsiębiorstw rodzinnych poszukujący finansowego wsparcia coraz częściej skłonni są przyjmować prywatnych inwestorów.

Przeczytaj także: Firmy rodzinne w Polsce i Europie 2014

Jakich inwestorów poszukują firmy rodzinne z całego świata?


Badanie KPMG pokazuje, że część firm rodzinnych może być zainteresowana pozyskaniem zewnętrznego inwestora. W krótkiej perspektywie jedynie jedna na trzy badane firmy rodzinne rozważa możliwość odsprzedaży części udziałów, ale w długiej perspektywie liczba ta wzrasta już do 49%. Najczęściej taką możliwość biorą pod uwagę firmy z rynków rozwijających się, duże (o przychodach od 200 milionów do 50 miliardów dolarów) oraz zarządzane przez pierwsze pokolenie rodziny, czyli młode.

Rozważając przyjęcie potencjalnego inwestora, przedstawiciele firm rodzinnych zwracają uwagę przede wszystkim na długoterminową orientację na zwrot z inwestycji, znajomość biznesu lub branży, w której działają, oraz nastawienie do podejmowania ryzyka i oczekiwanych zwrotów z inwestycji.

Jeśli chodzi natomiast o typ inwestora, największa część badanych przedsiębiorców rodzinnych rozważałaby private equity lub venture capital, inwestora korporacyjnego oraz inwestora finansowego (np. fundusz hedgingowy).

Zapytani o przyczyny, które przekonałyby ich do rozważenia sprzedaży części udziałów bogatemu inwestorowi prywatnemu, zamiast tradycyjnego pozyskiwania kapitału (np. poprzez kredyt bankowy), respondenci wskazywali przede wszystkim na dłuższą perspektywę inwestycji, podobne postrzeganie ryzyka i łatwiejszy proces negocjacji.

fot. mat. prasowe

Procent firm rozważający możliwość odsprzedaży części udziałów

Firmy zarządzane przez pierwsze pokolenie rodziny są najbardziej skłonne odsprzedać w przyszłości część udziałów


Kim jest inwestor indywidualny?


Potencjalnymi inwestorami w firmach rodzinnych są przede wszystkim osoby najbogatsze, czyli HNWI (z ang. High Net Worth Individuals). Przyjmuje się, że warunkiem przynależności do tej grupy jest posiadanie płynnych aktywów o wartości przekraczającej 1 mln dolarów (Raport KPMG w Polsce „Rynek dóbr luksusowych w Polsce – Edycja 2013”). Co ciekawe, znaczna część badanych przez KPMG HNWI jest powiązana z firmami rodzinnymi – 48% należy do rodziny prowadzącej firmę, a 34% samodzielnie założyło firmę rodzinną. Wkład bogatych inwestorów to nie tylko środki finansowe, ale również rozległa wiedza i doświadczenie.

Aż 44% spośród badanych najbogatszych osób zainwestowało dotychczas bezpośrednio w firmę rodzinną, z czego znacząca większość (95%) ocenia to doświadczenie pozytywnie. Blisko trzy czwarte respondentów (73%) inwestuje obecnie bezpośrednio w inne firmy niż własna. Preferowane są inwestycje w małe i średnie przedsiębiorstwa (odpowiednio 62% i 68%), znacznie rzadziej w start-upy (30%), czy duże firmy (15%). Większość bogatych inwestorów jest zdania, że lepiej dokonywać mniejszej liczby, ale znaczących inwestycji. Największa część badanych (39%) woli zainwestować w firmę rodzinną, podczas gdy dla 36% nie ma to znaczenia.
W 2013 roku było w Europie aż 10,2 mln HWNI, co pokazuje, że liczba potencjalnych inwestorów europejskich firm rodzinnych jest ogromna. Szczególnie wielu milionerów jest we Francji (2,2 mln), Niemczech (1,7 mln) czy Wielkiej Brytanii (1,5 mln). Biorąc pod uwagę ludność naszego kraju, liczba milionerów w Polsce jest bardzo niska. W 2013 roku wyniosła ok. 45 tys. i była porównywalna do takich krajów jak Portugalia, Finlandia czy Czechy, czyli krajów o dużo mniejszej populacji ogółem – mówi Krzysztof W. Klamut, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Charakterystyka inwestora indywidualnego


Zapytane o cechy potencjalnego inwestora prywatnego, firmy rodzinne przedstawiają opis bardzo podobny do charakterystyki własnej inwestorów. Z połączenia opinii i oceny własnej wyłania się profil inwestora, który chce być osobiście zaangażowany w działalność firmy, w której ulokował środki finansowe, i który ma wysokie oczekiwania co do stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału. Z badania KPMG wynika także, że zamożny inwestor indywidualny jest odporny i nie zraża się niepowodzeniami, jest także cierpliwy i nie chce szybko wycofywać się z inwestycji. Posiada szerokie doświadczenie, dlatego chce mieć realny wpływ na sposób zarządzania w firmie.

fot. mat. prasowe

Jak firmy rodzinne postrzegają inwestorów prywatnych?

Ponad 80% respondentów przyznała, że inwestorzy prywatni angażują się w działalność firmy


fot. mat. prasowe

Jak inwestorzy prywatni oceniają swoją postawę?

78% inwestorów twierdzi, że w razie niepowodzeń potrafi zachować zimną krew


Informacje o badaniu


Raport „Family matters: Financing Family Business growth through individual investors” został przygotowany przez KPMG International we współpracy z Mergermarket. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych na próbie 125 HNWI oraz 125 przedstawicieli firm rodzinnych z 29 krajów świata.



Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: