eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Analiza SWOT: salon fryzjersko-kosmetyczny

Analiza SWOT: salon fryzjersko-kosmetyczny

2014-07-18 13:47

Analiza SWOT: salon fryzjersko-kosmetyczny

Salon fryzjerski ©  Coka - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jednym z najprostszych i najbardziej znanych narzędzi oceny projektu biznesowego jest analiza SWOT.

Przeczytaj także: Innowacyjny produkt konieczny, by odnieść sukces rynkowy?

Skrót pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów:
  • S = Strengths, czyli mocne strony
  • W = Weaknesses, czyli słabe strony
  • O = Opportunities, czyli szanse
  • T = Threats, czyli zagrożenia
Najprościej przeprowadzać taką analizę poprzez wpisywanie w tabeli wszystkich istotnych informacji związanych z danym biznesem.

W pola S (mocne strony) oraz W (słabe strony) wpisuje się cechy odnoszące się do firmy, czyli wszystko to, czym wyróżnia się od konkurencji, za co cenią firmę klienci, jaką oferuje jakość produktów i ofertę dodatkową - lub określa się brak tych rzeczy.

Natomiast pola O (szanse) oraz T (zagrożenia) – to miejsca na cechy związane z otoczeniem zewnętrznym i czynniki niezależne od firmy. Dotyczą działalności konkurencji i innych podmiotów znajdujących się w okolicy, zmieniających się trendów konsumenckich czy gospodarki.

Często mocne i słabe strony dotyczą głównie teraźniejszości, podczas gdy szanse i zagrożenia – przyszłości.

Najlepiej przeprowadzić taką analizę przed uruchomieniem działalności, a potem dobrze jest ją powtarzać co jakiś czas: co pół roku, rok. Jest to dobry sposób na to, aby uchwycić, jakie zmiany są konieczne do wprowadzenia oraz sprawdzić, czy nie pojawiły się na rynku lub w firmie nowe możliwości rozwoju.

fot. mat. prasowe

Analiza SWOT

Mocne strony/Słabe strony/Szanse/Zagrożenia


Przeprowadźmy przykładową analizę SWOT dla salonu kosmetyczno-fryzjerskiego.

Dobra strona to na przykład: szeroki wybór zabiegów kosmetycznych, specjalizacja w strzyżeniu dzieci, stosowanie ekologicznych produktów, dobrze wyszkolona kadra, gwarancja jakości produktów i cały zakres dodatkowych usług (np. wykonywanie usług kosmetyczno-fryzjerskich w domu klienta).

Przykładem złych stron może być: niewykwalifikowany personel, słaba lokalizacja, wyższe ceny w porównaniu z ofertą konkurencji oraz brak parkingu przed salonem.

Szansą może być: budowany akademik w okolicy, nowy sklepik spożywczy, który otwiera się obok salonu czy też różnego rodzaju konkursy stylizacji włosów.

Zagrożeniem ewidentnie jest: pojawienie się konkurencji lub remont drogi powodujący utrudnienie w dotarciu do salonu.

W jaki sposób najlepiej wykorzystać wiedzę z analizy? Poinformować konsumenta o dobrych stronach, poprawić w miarę możliwości jak najszybciej te złe, wykorzystać szanse na zwiększenie zysków i zniwelować potencjalne zagrożenia. Łatwo powiedzieć. A jak do tego się zabrać?

Można w taki sposób, np.:
  • Firma specjalizuje się w strzyżeniu dzieci. To nie jest oczywiście jedyna usługa, jaką świadczy, tym niemniej posiada predyspozycje do tego, jak i odpowiednio dostosowany salon do świadczenia takich usług. Należy poinformować o tym klientów. Do nazwy salonu można dodać element mówiący o tym, że w tym miejscu wyczarowuje się piękne fryzurki dla najmłodszych, czyli np.: „Grzywki i grzyweczki”. Niech dziecięce buźki będą także motywem wizualnym, który będzie częścią komunikacji zewnętrznej z klientem. Wizytówki, ulotki, czy też promocje, niech zawsze wykorzystują elementy kobiecej grzywki i dziecięcej grzyweczki.
  • Dyplomy i inne trofea pracowników umieszczone są w widocznym dla klienta miejscu, aby się nimi chwalić, informować na bieżąco o nowych osiągnięciach personelu, budować wizerunek eksperta.
  • Jeśli w salonie używa się ekologicznych produktów, można umieścić odpowiednią informację o zaletach takich kosmetyków. Niech klientki poczują, że dokonują najlepszego wyboru.
  • Niewykwalifikowany personel należy doszkalać. Opłacony kurs dla pracownika jest doskonałym motywacyjnym narzędziem. Będzie czuł się doceniony i będzie efektywniej pracował.
  • Jeśli w danym salonie są wyższe ceny, nie zawsze jest sens konkurowania za pomocą ich obniżania. Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie tańszy. Jeśli wyższe ceny wynikają z lepszej jakości - powiedz o tym klientom. Niech ceny będą wyższe, ale niech klient jest pewny, że takich usług nie znajdzie w innym miejscu. Można także zastosować taką strategię, że jeden rodzaj zabiegów będzie sprzedawany na bardzo niskiej marży, np. manicure. A inne usługi związane z kosmetyką dłoni czy nóg - będą w wyższej cenie.
  • Brak parkingu to problem, z którym też można sobie poradzić, np. porozumieć się ze sklepem, który ma dostatecznie dużo miejsca, aby pomieścić także samochody klientów salonu. W zamian warto zaoferować promocyjne ceny w salonie dla właścicieli i personelu sklepu lub możliwość zostawienia ulotek promujących ten sklep. W witrynie i na tablicy przed wejściem umieść wyraźny napis „Parking znajduje się obok sklepu X, tuż za rogiem”.
  • Akademik w okolicy to potencjalne klientki i klienci usług salonu. Zniżki dla studentów na pewno zyskają lojalnych nabywców. Można organizować różne pakiety dla tej grupy odbiorców, łączyć na przykład strzyżenie z manicure, przez co zwiększa się wartość tzw. koszyka zakupowego.
  • Sklepik spożywczy tuż obok salonu to naprawdę bardzo dobra okazja do dodatkowych obrotów. Codziennie przychodzą tam klienci, którzy mogą być także klientami sąsiedniego miejsca. Warto dogadać się z właścicielem sklepu i wspierać swoją sprzedaż nawzajem.
  • Jeśli wiadomo, że w pobliżu powstaje nowy salon fryzjersko-kosmetyczny, trzeba wzmocnić swoje działania reklamowe. Dobrym rozwiązaniem będą propozycje budujące lojalność klientów, np. karty Stałego Klienta. Tak, jak w kawiarni można otrzymać 10. kawę gratis, tak tutaj przy 10. wizycie usługa o wartości średniej ceny z dziewięciu wcześniejszych wizyt będzie gratis. Jakość świadczonych usług oraz obsługi musi być oczkiem w głowie właściciela i personelu. Niech klienci nie poczują potrzeby skorzystania z innego punktu.
  • Remont drogi (odbywający się tuż obok salonu) to nie lada problem. Jednak i z tym można sobie poradzić. Należy zadbać o odpowiednie oznaczenie nowej drogi dojścia do salonu, ustawić przyciągające wzrok transparenty – będące drogowskazem, a przy okazji reklamą. Warto być w kontakcie z administracją osiedla, a nawet bezpośrednio z wykonawcami i nalegać na jak najszybsze rozwiązanie tematu.

fot. mat. prasowe

„Pomysł na biznes. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie? SALONY FRYZJERSKIE I KOSMETYCZNE”

Poradnik gdzie znajduje się dużo praktycznych porad i inspiracji na prowadzenie własnego salonu. Autorkami są Małgorzata Dziubała i Aleksandra Lechwar-Szwarc, założycielki firmy Kreatywny Butik ONE www.kreatywnybutikone.pl.


oprac. : Kreatywny Butik ONE Kreatywny Butik ONE

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • proinnowacyjni.pl / 2014-07-20 11:37:10

    Warto zakładać własną działalność i angażować się w różne inicjatywy klastrowe. We fryzjerstwie może to być trudne, ale np w dziedzinie innowacyjności powstają podobne przedsięwzięcia, przykładem może być proinnowacyjny klaster biznesu. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: