eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 29/2013

Polska: wydarzenia tygodnia 29/2013

2013-07-21 11:41

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 28/2013

  • Trudna sytuacja budżetowa spowodowała, że rząd zapowiedział trzy ważne kroki: zwiększenie deficytu budżetowego do 16 mld zł, cięcia w wydatkach ministerstw na ok 8,6 mld zł oraz zawieszenie progu 50 proc. relacji długu do PKB. I tak np. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ma zaoszczędzić 287 mln złotych w ramach zapowiedzianych przez premiera cięć w wydatkach resortów, a o 55 mln zł ma zostać zmniejszony tegoroczny budżet Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
  • Według MF wzrost PKB w tym roku może być na poziomie ok. 1,0 proc., zaś deficyt sektora finansów publicznych może wynieść ok. 4,0 proc. PKB. Nie ma ryzyka przekroczenia w tym lub przyszłym roku 55% w relacji długu publicznego do PKB, uważa główny ekonomista Ministerstwa Finansów Ludwik Kotecki.
  • Wg "Dziennik Gazeta Prawna" w tym roku szara strefa gospodarki może osiągnąć wartość około 210 mld złotych, a finanse publiczne stracą na tym kilkadziesiąt miliardów złotych - tyle można by uzyskać, gdyby pracujący w szarej strefie rozpoczęli legalną działalność, zaczęli płacić podatki i składki na ubezpieczenia społeczne. Według prof. Ryszarda Bugaja szara strefa jest reakcją na przeregulowanie gospodarki, na zbyt duże obciążenia fiskalne.
  • Janusz Piechociński proponuje abolicję podatkową, powrót do pomysłu jaki kilkanaście lat temu przedstawiał ówczesny wicepremier Grzegorz Kołodko. Dodał, że umożliwi to części przedsiębiorców znajdujących się w szarej strefie powrót do legalnego obrotu. Dzięki temu zwiększy się globalna podstawa opodatkowania. Popiera także starania ministra pracy o uruchomienie kolejnych 500 milionów złotych z Funduszu Pracy na aktywizację bezrobotnych.
  • Rząd przygotowuje zmiany w zakładaniu spółek. Kapitał już nie będzie niezbędny i minimalny kapitał spółki z o.o. będzie wynosił 1 zł (obecnie 5 tys. zł). Będzie też możliwość zakładania spółek, tzw. bezkapitałowych, w których wspólnicy sami będą decydować o wielkości kapitału i udziałach. Jednak na członkach ich zarządu spoczywać będzie większa odpowiedzialność i w razie nierzetelności zostaną pociągnięci do odpowiedzialności odszkodowawczej przed sądem, również z majątku osobistego. Łatwiej będzie także zarejestrować firmę przez internet będzie można założyć już nie tylko spółkę z o.o., ale też jawną i komandytową. Koszty takiej operacji spadną z 500 do 250 zł przy pierwszej spółce i do 200 zł przy kolejnych.
  • Według OECD Polska, obok m.in. Grecji, Hiszpanii znalazła się w grupie sześciu krajów UE, w których bezrobocie w przyszłym roku będzie rosło.
  • Inflacja konsumencka wyniosła 0,2% w ujęciu rocznym w czerwcu br. (wobec 0,5% w poprzednim miesiącu), wynika z komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego.
  • PGE, KGHM, Tauron i Enea uzgodniły warunki realizacji projektu jądrowego. Planowane jest podpisane we wrześniu umowy dot. udziałów w spółce celowej do budowy i eksploatacji pierwszej elektrowni jądrowej.
  • 400 mln euro przyznała 287 młodym naukowcom Europejska Rada ds. Badań (ERC) w szóstej edycji konkursu "Starting Grant". Jednym z laureatów jest dr Piotr Sułkowski z Uniwersytetu Warszawskiego. Na swoje badania otrzymał ponad 1,3 mln euro.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

DELOITTE: SPADAJĄ PRZYCHODY POLSKICH KLUBÓW, A ZAROBKI

W 2012 r. przychody klubów polskiej ekstraklasy wyniosły 353 mln zł. To o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Z raportu firmy doradczej Deloitte wynika jednak, że zarobki piłkarzy wciąż rosną. Najlepsi zarobili w zeszłym roku powyżej 1 mln zł.

W ubiegłym roku największe przychody osiągnęła Legia Warszawa – powyżej 66 mln zł. W 2011 roku było to 64 mld zł. Na drugim miejscu uplasowało się Zagłębie Lublin, które zarobiło 40 mln zł. Kolejne miejsca to Śląsk Wrocław, czyli mistrz Polski poprzedniego sezonu, oraz Lech Poznań i Wisła Kraków.

Ogólnie jednak kluby zarobiły o 3 proc. mniej niż w roku 2011. Ten spadek, zdaniem ekspertów Deloitte, którzy przygotowali najnowszy raport o przychodach polskich klubów, wynika ze słabszej w porównaniu z ubiegłym rokiem postawy piłkarzy na boiskach.

– To, czego zabrakło do utrzymania tendencji wzrostowej dla polskich klubów, to udziału w europejskich pucharach, w porównaniu do poprzednich lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Łukasz Buława, konsultant w dziale Konsultingu, Sports Business Group Poland w firmie Deloitte.

Pieniądze kluby pozyskują głównie od sponsorów i ze sprzedaży reklam. W 2012 r. wpływy z tych dwóch źródeł stanowiły ponad połowę wszystkich ich przychodów.

– Widać, że sponsorzy są jak najbardziej zainteresowani polskimi klubami. Rok do roku przeznaczają coraz większe kwoty na wsparcie klubów – wyjaśnia Buława. – I to było największe źródło przychodów. Około jednej trzeciej przychodów stanowiły wpływy z transmisji, kilkanaście procent to wpływy z dnia meczu.

Z tych pieniędzy coraz lepiej opłacani są piłkarze. Koszty wynagrodzeń rosły w poprzednich latach bardziej niż przychody. Zdaniem eksperta Deloitte ta tendencja będzie się jednak zmieniać i zarobki piłkarzy będą w przyszłości bardziej skorelowane z przychodami, które osiągają kluby. Obecnie największe gwiazdy polskiej ekstraklasy zarabiają rocznie powyżej 1 mln zł.

Kluby będą zarabiać więcej

Według Deloitte kluby mają szanse na zwiększenie swoich dochodów w kolejnych latach.

– Jest tu kilka czynników decydujących. Po pierwsze zmienia się nam formuła rozgrywek. W ramach nowego sezonu będzie więcej meczów. Więcej meczów oznacza sumarycznie więcej kibiców na stadionach, więc mamy szansę zwiększyć przychody z dnia meczu – wylicza Buława.

Rosną też przychody z transmisji. Na początku tego roku firma ATM System podpisała z należącą do Ekstraklasy spółką Live Park nowy kontrakt, dzięki któremu będzie transmitowała wszystkie 120 meczów. Do tej pory obsługiwała jedynie część spotkań.

– Cały czas rozwijamy infrastrukturę stadionową klubów, w związku z czym można liczyć, że po pierwsze będziemy mieli coraz więcej kibiców na stadionach i będziemy mogli im oferować więcej pakietów, czyli pakiety dla VIPów, nie tylko bilety na pojedyncze mecze – dodaje ekspert.

Dzięki temu reklamodawcy i sponsorzy powinni być jeszcze bardziej zainteresowani finansowaniem klubów. I to mimo nienajlepszej postawy piłkarzy na boiskach.

– To na pewno wynika z popularności tej dyscypliny sportu. Piłka nożna na całym świecie cieszy się największą popularnością, przyciąga najwięcej widzów przed telewizory i na stadiony. W związku z czym reklamodawcy na pewno widzą w tym swój potencjał wśród wielu odbiorców, wielu osób, które oglądają mecze – mówi Buława.

Łukasz Buława konsultant w dziale Konsultingu, Sports Business Group Poland Deloitte

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • SPADAJĄ PRZYCHODY POLSKICH KLUBÓW

    FD / 2013-07-25 13:57:51


    ""W ubiegłym roku największe przychody osiągnęła Legia Warszawa – powyżej 66 mln zł. W 2011 roku było to 64 mld zł."" Jak w 2011 r. była taka nadwyżka to może pokryć deficyt budżetu :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: