eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy a usługi turystyczne

Polacy a usługi turystyczne

2013-03-05 09:44

Przeczytaj także: Jakie plany na wakacje 2012?


Rodziny z dziećmi preferują uprawianie turystyki biernej, zgodnej z ideą turystyki 3xS, wyjeżdżając turystycznie głównie w sezonie letnim. "Choć przy określaniu sezonowości wyjazdów okazało się, że na drugim miejscu u rodzin z niepełnoletnimi dziećmi uplasowały się wyjazdy zimowe, natomiast u rodzin z dorosłymi dziećmi – wyjazdy poza sezonem. Niewątpliwie przyczyną tych różnic jest okres roku szkolnego, który dla rodzin z niepełnoletnimi dziećmi ma ogromne znaczenie przy planowaniu wyjazdu wypoczynkowego" - tłumaczy dr Ewelina Strzelecka.

O ile rodziny z małymi dziećmi wyjeżdżają, by odpoczywać w sposób bierny, o tyle rodziny z dorosłymi dziećmi spędzają wyjazdy bardziej aktywnie - np. poznając walory przyrodnicze. W obu podgrupach czynnikiem wpływającym na wybór miejsca jest cena. Rodziny z dziećmi swój co najmniej tygodniowy urlop spędzają głównie za granicą, korzystając z samolotu jako środka transportu, i nocując w hotelu. Jeżeli chodzi natomiast o wyjazdy krajowe, to głównym środkiem transportu jest własny samochód, natomiast najbardziej popularnym miejscem zakwaterowania – kwatery prywatne w przypadku rodzin z niepełnoletnimi dziećmi, oraz hotele w przypadku rodzin z dorosłymi dziećmi.

Wybierając ofertę, rodziny kierują się opiniami znajomych, zbierają także informacje w internecie. "Grupa rodzin z dziećmi postrzega siebie jako osoby raczej akceptujące nowości, ale wymagające czasu do namysłu, raczej niezbyt przywiązane do tradycji i znanych sobie produktów, co również jest ważną przesłanką do stworzenia specjalnej oferty turystycznej dla tego segmentu rynkowego" - przekonuje dr Strzelecka.

Osoby starsze - odpoczynek poza sezonem

Emeryci i renciści w wieku 60-75 lat wyjeżdżają najczęściej z partnerem oraz sprawdzonym biurem podróży. "Preferują okres letni, choć nie bez znaczenia jest w tym przypadku udział wyjazdów poza sezonem, co może wynikać z większej ilości wolnego czasu oraz niechęci do spędzania urlopu w czasie wzmożonego ruchu turystycznego" - zauważa autorka badań. Osoby starsze w najmniejszym stopniu korzystają z internetu przy wyborze oferty turystycznej. Preferują turystykę bierną, choć na drugim miejscu wśród ich wskazań znalazła się turystyka objazdowa. Mimo że biura podróży zostały ocenione przez osoby starsze raczej pozytywnie, to jednak – jak wynika z odpowiedzi ankietowanych – większość widzi realne ryzyko oszustwa lub bankructwa biura podróży, zanim usługa zostanie zrealizowana. "Osoby starsze potrzebują trochę więcej czasu, by zaakceptować nowości. Są raczej przywiązane do tradycyjnych ofert i konkretnych produktów. To może być ważna informacja dla biur podróży - to znaczy, że trzeba tą grupę społeczną przekonać do nowości, kształtując odpowiednio instrumenty marketingu-mix" - sugeruje dr Strzelecka.

Podsumowanie i rekomendacje

Jak wynika z badań, zachowania konsumentów na rynku usług turystycznych różnią się w poszczególnych badanych grupach. Przy czym Polacy badani w poszczególnych grupach są w tych zachowaniach konserwatywni. Nawet przy ustawowym urlopie 26 dni, Polacy wyjeżdżają turystycznie 2-4 razy w roku, nie zmieniając swoich preferencji wyjazdowych, a ewentualne zmiany idą raczej w kierunku wyjazdów dłuższych (a przez to tańszych), niż w kierunku wyjazdów krótszych, ale częstszych. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują dwa segmenty: single i osoby starsze, których zróżnicowane potrzeby z wolna zaczyna dostrzegać rynek dostosowując do ich zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań ofertę turystyczną. Wszystkie badane grupy kierują się ceną przy wyborze usługi turystycznej. Jednak co jeszcze łączy wszystkie badane grupy to niska świadomość praw konsumenckich. Co warte podkreślenia, badaniem objęto tylko jedną z podstawowych kwestii, jaką jest składanie i egzekwowanie terminów reklamacji. "Na szczęście wzrasta skłonność do poszukiwania informacji np. w internecie" – pisze dr Strzelecka. Według autorki badań konieczne są zatem działania edukacyjne pod tym względem, np. ze strony biur podróży bądź organizacji je zrzeszających. Autorka zwraca uwagę, że nadal istnieje duża grupa społeczeństwa, która nie korzysta z usług turystycznych, w tym biur podróży, co ma liczne przyczyny, najczęściej o charakterze ekonomicznym. "Wypoczywają za to na działce, u rodziny, znajomych lub w domu" - wyjaśnia dr Ewelina Strzelecka.

Przeczytaj także: Plany wakacyjne Polaków 2014 Plany wakacyjne Polaków 2014

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: