eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 7/2013

Polska: wydarzenia tygodnia 7/2013

2013-02-16 14:23

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 6/2013

  • Według GUS inflacja konsumencka wyniosła 1,7% w ujęciu rocznym w styczniu 2013 roku (wobec 2,4% w grudniu 2012 r.). Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (Inflacja CPI) w styczniu 2013 roku wyniósł 2,4% r/r. Licząc r/r najwyższy wzrost odnotowano w kategorii "żywność, napoje bezalkoholowe i alkoholowe oraz wyroby tytoniowe" - o 3,4%.
  • Według GUS deficyt w handlu zagranicznym w okresie styczeń-grudzień 2012 roku wyniósł 9,8 mld euro wobec 15,9 mld euro w 2011 roku. Eksport w okresie styczeń-grudzień 2012 r. wzrósł o 3,8% r/r do 141,9 mld euro, zaś import zmniejszył się o 0,6% r/r do 151,7 mld euro.
  • Według NBP na rachunku obrotów bieżących w grudniu 2012 roku odnotowano deficyt w wysokości 1.204 mln euro wobec 1.477 mln euro deficytu w listopadzie i wobec 1.890 mln euro deficytu rok wcześniej.
  • Według Elżbiety Bieńkowskiej pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014-2020 będą wydawane nieco inaczej niż te z obecnego. Większe wsparcie otrzymają m.in. inwestycje związane z innowacjami. Już nie będzie prostych dotacji na rozwijanie przedsiębiorstwa, one będą w jakimś małym zakresie w programach regionalnych.
  • Od marca 10 mln polskich emerytów i rencistów dostanie zwaloryzowane zasiłki. Waloryzację ustala się na podstawie wskaźnika inflacji w gospodarstwach emeryckich i 20 proc. realnego wzrostu płac z roku poprzedniego. Podwyżka emerytur będzie tylko o inflację, czyli o 4 proc.
  • Według GUS przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2012 roku wyniosło 3.690,3 zł (wzrost o 2,9 proc. r/r). Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2012 roku wyniosło 3.521,67 zł i jest to wzrost o 3,6 proc. r/r.
  • Wzrasta liczba pracodawców niewypłacających wynagrodzenia pracownikom. W 2012 roku odnotowano 76 tys. takich przypadków i jest to o 20 tys. więcej niż w 2011 roku. W listopadzie pracodawcy byli winni pracownikom 208 mln zł.
  • Polska i USA podpisały konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania.
  • Według Elżbiety Chojna-Duch i Anny Zielińskiej-Głębockiej z Rady Polityki Pieniężnej RPP powinna obniżyć stopy procentowe tak, aby główna stopa osiągnęła poziom 3,0-3,25 proc.
  • Nowy prezes polskiego przewoźnika Sebastian Mikosz poinformował, że spółka PLL LOT ma być sprzedana jeszcze w tym roku strata PLL LOT na koniec 2012 r. może wynieść ok. 200 mln zł. Polski przewoźnik za 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata wynosiła 163,1 mln zł. Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
  • Ministerstwo Pracy chce zmusić do pracy osoby długotrwale bezrobotne, którzy latami żyją z pomocy społecznej. Będą one musiały obowiązkowo poddać się programowi przywracającemu ich na rynek pracy. Jeśli tego nie zrobią, zostaną skreślone z rejestru na dziewięć miesięcy.
  • MF poinformowało, że obecnie Polska nie planuje wdrożenia podatku od transakcji finansowych. Nie wykluczyło jednak zmiany decyzji po zakończeniu prac nad dyrektywą.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

RESORT SKARBU I LOT OBIECUJĄ

Czy lot ma szansę istnieć na rynku nawet z dotacją rzędu 400 mln (z obecnością do 1 mld zł)? Czy w rywalizacji z gigantami ma szansę zarabiać? Czy załoga zaakceptuje zwolnienia 40 proc. swojego stanu?...

W 2014 r. LOT ma przestać przynosić straty – zakłada Ministerstwo Skarbu Państwa. Jednym z elementów planu restrukturyzacji jest zwolnienie nawet 40 proc. pracowników firmy, co potwierdziło Agencji Informacyjnej Newseria MSP. Stopniowa redukcja zatrudnienia, która dotknie zarówno administrację, jak i personel pokładowy, rozpocznie się już w marcu.

– Są przyjęte podstawowe założenia, jeśli chodzi o plan dobrowolnych odejść i to jest realizowane. Jeżeli chodzi o zwolnienia grupowe, są podjęte odpowiednie decyzje korporacyjne i to jest też w trakcie realizacji, oczywiście z poszanowaniem trybu, czyli przede wszystkim konsultacji społecznych, co ma miejsce – zapewnia Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.

Dodaje, że zgodnie z harmonogramem zwolnień, pierwsze odejścia nastąpią w najbliższych tygodniach.

– To oczywiście nie będzie zwolnienie na raz wszystkich osób, mówimy o blisko 40 proc. załogi, natomiast osoby będą odchodziły wraz z innymi działaniami, jakie są podejmowane w Locie, np. likwidacją jakiegoś połączenia czy rezygnacją z jakiegoś samolotu. To jest wprost powiązane, więc nie ma automatyzmu, to wszystko wynika z konkretnego, przyjętego przez zarząd harmonogramu – przekonuje Rafał Baniak.

Wiceminister tłumaczy, że ten najbardziej bolesny element restrukturyzacji będzie przeprowadzany zgodnie z wszystkimi procedurami. Trwają konsultacje społeczne, a dla osób, które skorzystają z programu dobrowolnych odejść przewidziane są dodatkowe pieniądze. Pracownicy, którzy zostaną objęci zwolnieniami grupowymi, też – zgodnie z Kodeksem pracy – otrzymają odprawy.

– Zakładamy, że rok 2014 będzie rokiem, który już nie będzie generował w spółce strat. Jeżeli chodzi o wolumen oszczędności, to na taką informację czekamy ze spółki. Ma ona być wynikiem prac analitycznych, wynikiem nowego programu restrukturyzacji – podkreśla Rafał Baniak

Nowy model biznesowy

Rafał Baniak podkreśla, że program restrukturyzacji, który jest oparty o nową siatkę połączeń i ma zaowocować nowym modelem biznesowym, będzie realizowany stopniowo.

– Nie ma założenia, że mamy stać się linią lokalną. Ma to być spółka, która przestaje latać tam, gdzie się to wprost nie opłaca. Tu, gdzie będzie widoczna rentowność, tam ma być wzmożone użytkowanie samolotów – mówi wiceminister skarbu państwa, odpowiedzialny m.in. za LOT.

Zapowiada, że już wkrótce zniesiona zostanie ustawa, która uniemożliwia prywatnemu inwestorowi przejęcie większościowych udziałów w polskiej linii lotniczej. To ma umożliwić szybką prywatyzację. Inwestorów poszukuje zarówno ministerstwo, jak i LOT przy pomocy doradcy.

Kłopotliwe Dreamlinery

Na razie spółka boryka się z kłopotami związanymi z uziemieniem samolotów typu Boeing 787 Dreamliner. Polski przewoźnik jest pierwszym użytkownikiem tego modelu w Europie. 17 stycznia ze względów bezpieczeństwa Amerykanie, a w ślad za nimi i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, podjęli decyzję o zakazie rejsów tych maszyn. Obydwa LOT-owskie Dreamlinery od tego czasu są na ziemi, a przewoźnik musi wykorzystywać starsze Boeingi 767, które do marca miały zniknąć z floty.

– Ministerstwo wystąpiło do Boeinga z prośbą o informację, o to, żeby Boeing w sposób należyty odnosił się do oczekiwań LOT-u, tym bardziej, że spółka w oparciu o nowy typ samolotu B787 budowała swój model biznesowy – mówi Rafał Baniak. I dodaje: – Nie chciałbym mówić o drodze sądowej, to jest kwestia odpowiednich decyzji zarządu. Oczywiście będziemy oczekiwać od Boeinga rekompensaty tego, że samoloty, które powinny być użytkowane, w oparciu o które budowany był model biznesowy nie są dopuszczone do użytkowania.

W tej chwili LOT zakłada, że aż do końca października Dreamlinery nie wrócą do regularnych operacji lotniczych. Jednak wiceminister skarbu podkreśla, że w przypadku wydania zgody przez odpowiednie urzędy maszyny te mogą w każdej chwili powrócić do obsługi rejsów polskiego przewoźnika.

Rafał Baniak podkreśla, że pomimo konieczności korzystania ze starszych samolotów, LOT nie będzie kasował połączeń długodystansowych. Obecnie przewoźnik ma cztery takie trasy: do Nowego Jorku, Chicago, Toronto oraz Pekinu. Linia jest w stałym kontakcie z Boeingiem, a MSP ma nadzieję, że amerykański producent samolotów potraktuje problemy z Dreamlinerami "nie w sposób stricte biznesowy, lecz jako partner LOT-u".

– Jeżeli jest kłopot, to jest to kłopot wspólny i tu liczymy na ścisłą kooperację z Boeingiem, chociażby w procesie poszukania samolotów zastępczych – podkreśla Rafał Baniak, który w imieniu resortu skarbu państwa odebrał wczoraj wyróżnienie XVI edycji Raportu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (za projekt Akademia CSR "Rozwój odpowiedzialnego biznesu").


Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: