eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Upadłości firm I-IV 2012

Upadłości firm I-IV 2012

2012-05-07 00:15

Przeczytaj także: Upadłości firm w Polsce I-III 2012 r.


Sprzedaż detaliczna – znaczny wzrost liczby upadłości

Wciąż widoczna jest tendencja częstszego pojawiania się wśród publikowanych orzeczeniach sądowych ogłoszeń o upadłości sklepów. - Detaliści ci mieli odpowiednio duży majątek na przeprowadzenie takiego postępowania, ponieważ zazwyczaj są to nie pojedyncze sklepy, ale małe lokalne sieci takich placówek – zauważa Tomasz Starus – Kłopoty nie dotykają jedynie sklepów spożywczych ale także odzieżowych, obuwniczych czy aptek. W odniesieniu do tych pierwszych, sklepów odzieżowych – jest to efektem pewnej polaryzacji sprzedaży – z jednej strony dobrze rozwijają się duże sklepy sieci odzieżowych, a z drugiej nie znika, ale także rozwija się sprzedaż używanej odzieży czy sprzedaż tańszej odzieży w sieciach supermarketów.

Transport

- No cóż – wygląda na to, że po dobrym 2011 roku znowu mamy rok słabszy, przynajmniej w odniesieniu do płynności finansowej branży i orzekanych w niej upadłości cofnęliśmy się w transporcie pod tym względem do 2010r – mówi główny analityk Euler Hermes. Pokazują to statystyki upadłości – o ile w całym 2011 roku sądy ogłosiły upadłość 17 firm transportu drogowego, to w ciągu 4 miesięcy tego roku tych upadłości jest już 14. Jest to oczywiście tylko wierzchołek, mogący być wyznacznikiem trendu ale nie oddający całej skali problemu – wszak większość firm transportowych to małe, rodzinne przedsiębiorstwa które znikają z rynku bez przeprowadzania procedury upadłościowej. Podobne wnioski, jak na podstawie orzeczeń o upadłościach wysnuć można na podstawie prowadzonej przez Euler Hermes analizy należności branży transportowej. Widać w niej wyraźnie, że znowu odbiorcy płacą przewoźnikom gorzej, a ci musza na większą skalę i przez dłuższy okres kredytować z własnej kieszeni realizowane przewozy.

fot. mat. prasowe

Wartość należności regulowanych przez odbiorców transportu terminowo

W finansach transportu drogowego jest gorzej niż w roku ubiegłym


- Podsumowując – w finansach transportu drogowego jest gorzej niż w roku ubiegłym, w efekcie poziom upadłości zapewne podniesie się do poziomu z 2010 roku (w skali roku – 32 orzeczenia o bankructwach), natomiast do skali zapaści z 2009 jeszcze trochę brakuje (61 orzeczonych przez sądy w skali roku upadłości).

Prognoza

- Spowolnienie obiegu należności w większości branż to tendencja rynkowa, a nie przypadek co potwierdzają dane o płynności finansowej producentów opakowań, którzy tak jak spedytorzy obsługują większość branż produkcyjnych i dystrybucyjnych (są więc pewnym barometrem kondycji gospodarki), a którzy również zanotowali wzrost opóźnień należności w ciągu ostatnich miesięcy – dodaje Tomasz Starus, powołując się na wartość znacznie (ponad 120 dni po terminie) przeterminowanych należności, która wzrosła dwukrotnie osiągając ponad 3% wartości ogółu należności.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: