eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPublic RelationsKomunikaty bankowe › Raiffeisen Bank Polska S.A. - zaudytowane wyniki za rok 2004, kredytowanie firm mikro, numer 1 w faktoringu

Raiffeisen Bank Polska S.A. - zaudytowane wyniki za rok 2004, kredytowanie firm mikro, numer 1 w faktoringu

2005-02-14 00:14

W roku 2004 Raiffeisen Bank Polska S.A. wypracował najlepsze w historii banku wyniki finansowe, podwajając swój zysk. W bieżącym roku bank zamierza skoncentrować się na finansowaniu działalności małych i średnich przedsiębiorstw, a szczególnie na akcji kr

Przeczytaj także: 1 procent na OPP: NIK postuluje zmiany

Wyniki finansowe za rok 2004

Suma bilansowa banku wyniosła 11,24 miliarda złotych, w porównaniu do 8,78 miliarda złotych w 2003 roku, co stanowi wzrost o 28%. Wolumen kredytów udzielonych klientom wyniósł 6,22 miliarda złotych, wzrastając o 17% w stosunku do ubiegłego roku. Jednocześnie odsetek kredytów w sytuacji nieregularnej wyniósł na koniec 2004 roku 9,55% w porównaniu do 14,47% rok wcześniej. Łączna kwota zgromadzonych depozytów zwiększyła się o 8% - do 6,7 miliarda złotych.

Wynik na działalności bankowej zwiększył się na przestrzeni roku o 27%, osiągając wartość 630 milionów złotych, w porównaniu do 496 milionów złotych w roku 2003. Jednocześnie koszty działania banku wzrosły nieznacznie, bo o 2,5% w stosunku do roku poprzedniego, i wyniosły 339 milionów złotych. Wskaźnik kosztów do dochodów CIR wyniósł 53,9% podczas gdy rok wcześniej sięgał ponad 66,7% (z uwzględnieniem amortyzacji odpowiednio 61,9% w porównaniu do 76,3% w poprzednim roku).

Bank niemal podwoił zysk brutto, który wyniósł 204,9 miliona złotych, o 99% więcej niż w bardzo dobrym roku 2003. Jednocześnie bank osiągnął zysk netto w wysokości
165,4 miliona złotych, 90% więcej niż w roku 2003.

Fundusze własne banku na koniec 2004 roku wyniosły 640,2 miliona złotych. Zwrot na kapitale ROE wzrósł z 15,72% w 2003 roku do 25,8% w roku 2004.

Obsługa dużych przedsiębiorstw

W roku 2004 Raiffeisen Bank Polska S.A. wzmocnił swoją pozycję jako jeden z wiodących banków świadczących usługi na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw. Bank odnotował w tym segmencie znaczące wzrosty we wszystkich istotnych obszarach działalności. W porównaniu do roku 2003 wolumeny depozytowe wzrosły o 32,6%, łączny wolumen kredytowy - o 20,1%, natomiast wolumeny płatności krajowych i zagranicznych zwiększyły się odpowiednio o 37,3% i 12,8%.

Bank osiągnął dobre wyniki w dziedzinie finansowania projektów inwestycyjnych. Średnioroczny wolumen projektów inwestycyjnych wzrósł z 929,5 miliona złotych w 2003 roku do poziomu 1,14 miliarda złotych w roku 2004, co oznacza przyrost o 22,3%. W wyniku dalszego rozszerzania oferty produktowej, bank istotnie zwiększył aktywność w sferze finansowania transakcji lewarowanych, takich jak fuzje i przejęcia.

Raiffeisen Bank Polska S.A. utrzymuje silną pozycję w dziedzinie organizacji emisji instrumentów dłużnych. Wartość obrotu instrumentami dłużnymi zrealizowana za pośrednictwem banku wyniosła w 2004 roku 8,12 miliarda złotych. Bank jest wysoko notowany wśród aktywnych agentów emisji, stale utrzymując jedno z czołowych miejsc w branżowym rankingu Fitch Polska, uwzględniającym wartość wyemitowanych i niezapadłych instrumentów dłużnych. Wartość ta wyniosła na koniec 2004 roku 776,4 miliona złotych.

Obsługa sektora MSP – kredytowanie firm mikro

Jednym z kluczowych segmentów rynku jest dla Raiffeisen Bank Polska S.A. sektor małych i średnich przedsiębiorstw – MSP, którego obsługa stanowi dynamicznie rozwijającą się linię biznesową banku. Udział rynkowy w segmencie firm o obrotach rocznych 3,4-20 milionów złotych wzrósł w 2004 roku o 45%, wolumen kredytów o 43%, wolumen płatności krajowych wychodzących o 60%, a płatności zagranicznych o 56%. Dotychczas w tym sektorze bank koncentrował się na obsłudze firm o obrotach rocznych powyżej 3,4 miliona złotych (próg pełnej sprawozdawczości finansowej). W roku 2004, po przeanalizowaniu specyfiki działalności firm z segmentu mikro, o rocznych obrotach poniżej 3,4 miliona złotych, Raiffeisen Bank Polska S.A. zaproponował tej grupie klientów zestaw dostosowanych do ich potrzeb produktów bankowych pod nazwą Pakiet „R-Profit Przedsiębiorca”.

Zgodnie ze strategią sprzedaży na rok 2005 bank będzie prowadził intensywną akcję kredytową w sektorze firm mikro. Od początku roku oferta Raiffeisen Bank dla tej grupy przedsiębiorstw powiększyła się o rozbudowany pakiet produktów kredytowych. Przedsiębiorcy reprezentujący małe firmy mogą ubiegać się o trzy rodzaje finansowania: kredyty na działalność bieżącą, kredyty inwestycyjne i kredyty na spłatę zadłużenia w innym banku. W pakiecie znajduje się również karta kredytowa dla przedsiębiorców, która jest drugim tego typu produktem finansowym na polskim rynku i jednocześnie pierwszą kartą kredytową business dostępną dla firm, a nie tylko dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Aby otrzymać kartę, firma posiadająca rachunek bieżący w banku musi złożyć wniosek o jej wydanie i dostarczyć dokumenty umożliwiające ocenę zdolności kredytowej. Maksymalny limit przyznawany do karty kredytowej wynosi 100 tys. złotych i nie wymaga zabezpieczeń. Posiadacz karty może skorzystać z dowolnej liczby kart dodatkowych, a także dowolnie ustalić dzienne limity na transakcje gotówkowe i bezgotówkowe. Oprocentowanie kredytu na karcie to 17,40% w skali roku. Istotnym udogodnieniem dla przedsiębiorców jest możliwość realizowania przelewów wprost z rachunku karty – wystarczy wydać taką dyspozycję w banku.

Wkrótce takie operacje i wiele innych transakcji przedsiębiorcy będą mogli wykonywać osobiście poprzez mobile banking, czyli z menu telefonu komórkowego, oraz przez automatyczne centrum telefoniczne. Usługi te zostaną uruchomione w drugim kwartale bieżącego roku.

Bankowość detaliczna

Bank kontynuuje szybki rozwój na rynku detalicznym. Rok 2004 zaznaczył się przede wszystkim ekspansją Raiffeisen Bank Polska S.A. na rynku kart kredytowych. Liczba kart kredytowych wydanych przez bank do końca roku 2004 wyniosła ponad 110 tys., co stanowi przyrost
o 112% w porównaniu do roku 2003. Bank zajmuje obecnie 5. pozycję na rynku pod względem liczby kart kredytowych i posiada 5,8% udział w rynku, wyprzedzając szereg większych banków („Rzeczpospolita”, 18.01.2005 r.).

Raiffeisen Bank Polska S.A. jest liderem rynkowym pod względem wyboru sposobów dostępu do rachunku, jakie daje do dyspozycji klientom. Oprócz obsługi w oddziałach, bank oferuje możliwość dokonywania transakcji poprzez nowoczesne centrum obsługi telefonicznej, z menu telefonów komórkowych wszystkich operatorów dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu R-Mobile, opartemu na technologii Java i GPRS, a także poprzez bankowość internetową – na koniec roku 2004 korzystało z niej 21,5 tys. klientów.

Bank aktywnie angażuje się w obsługę klientów indywidualnych. Liczba klientów z tego segmentu wzrosła w 2004 roku o 59% i wyniosła na koniec roku 155 tys.

Leasing

Grupa Raiffeisen zajmuje pozycję numer 2 na polskim rynku leasingu. Wartość aktywów sfinansowanych przez Raiffeisen Leasing-Polska S.A., w którym Raiffeisen Bank Polska S.A. posiada 50% udziałów, wyniosła w 2004 roku 1,145 miliarda złotych. Spółka podpisała 13,5 tys. umów leasingowych, o 34% więcej niż rok wcześniej.

Wysokie wyniki sprzedaży przełożyły się na wzrost zysku netto o 41% w stosunku do roku poprzedniego. Zysk netto wypracowany przez spółkę w 2004 roku wyniósł 37,1 miliona złotych, podczas gdy w roku 2003 było to 26,2 miliona złotych.

Faktoring

Grupa Raiffeisen zajmuje pozycję numer 1 na polskim rynku usług faktoringowych. W 2004 roku Raiffeisen Faktoring Sp. z o.o. wspólnie z Raiffeisen Bank Polska S.A. skupił faktury za łączną kwotę ponad 3,5 miliarda złotych, podnosząc wynik o 11% w porównaniu do poprzedniego roku. Był to najwyższy wynik wśród wszystkich uczestników rynku faktoringowego, którego łączne obroty szacowane są na 14,1 miliarda złotych (dane na koniec roku 2004).

W roku 2004 większość portfela faktoringowego Raiffeisen Faktoring Sp. z o.o. przeniesiona została ze spółki do banku. Wiąże się to z przygotowaniami Grupy Raiffeisen do wymogów tzw. Nowej Umowy Kapitałowej (Bazylea II). Dzięki ścisłej współpracy pomiędzy Raiffeisen Faktoring Polska Sp. z o.o. i Raiffeisen Bank Polska S.A., przy wykorzystaniu bankowej sieci sprzedaży oraz wiedzy i doświadczenia pracowników Raiffeisen Faktoring Polska Sp. z o.o., oferta faktoringu dociera do całej grupy klientów Raiffeisen Bank Polska S.A.

Rozwój sieci placówek

W roku 2004 Raiffeisen Bank Polska S.A. poszerzył sieć oddziałów, otwierając nowe placówki w Tarnowie, Stalowej Woli, Kielcach, Gdańsku, Łodzi, Piasecznie, Sieradzu i Białej Podlaskiej. Na koniec roku 2004 bank obsługiwał klientów w 69 placówkach na terenie całego kraju. Jednocześnie przeprowadzona została konsolidacja obsługi klientów – odrębne piony obsługujące wcześniej klientów instytucjonalnych i detalicznych połączone zostały w jeden, co podniosło efektywność obsługi i obecnie pozwala elastyczniej reagować na zmieniające się potrzeby klientów w tym zakresie.

W 2005 roku bank zamierza nadal rozwijać sieć placówek. Otwarte zostaną oddziały banku w Olsztynie i Koninie, a w wybranych lokalizacjach, gdzie bank nie posiada jeszcze placówek, powstaną nowe punkty obsługujące klientów.

Raiffeisen Bank Polska S.A. powstał w 1991 roku. Wyłącznym akcjonariuszem banku jest Raiffeisen International Bank–Holding AG (Raiffeisen International). Raiffeisen International jest w pełni skonsolidowanym podmiotem zależnym Raiffeisen Zentralbank Österreich AG (RZB), zrzeszającym należące do Grupy RZB banki Raiffeisen w Europie Środkowo-Wschodniej. Mniejszościowe udziały w Raiffeisen International - po 4% - posiadają Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz International Finance Corporation.

oprac. : PRnews.pl PRnews.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: