Polacy a firmy farmaceutyczne
2011-04-24 00:10
Przeczytaj także: Wschodni rynek farmaceutyczny kusi firmy
Co ciekawe, czynnikiem w znacznie mniejszym stopniu jednoznacznie wpływającym na rozpoznawalność firm jest miejsce zamieszkania. W tym przypadku nie można zauważyć żadnych tendencji dotyczących znajomości poszczególnych podmiotów farmaceutycznych. Jedne firmy są znane przede wszystkim w dużych miastach (np. Bayer, GlaxoSmithKline), a inne w tych o liczbie mieszkańców do 50 tys. (np. Jelfa, Polfa).
Warto przyjrzeć się temu, które firmy farmaceutyczne znajdują się w czołówce, jeśli znajomość firm mierzymy wskaźnikiem top of mind (pierwsza firma wymieniona przez respondentów). Listę tę otwiera Polfa (23%), niedaleko za nią jest Bayer (18%), a na trzeciej pozycji plasuje się Polpharma (8%). W tym przypadku można zauważyć silną dominację trzech podmiotów, które są najbardziej znane Polakom. Wskaźnik ten wyróżnia najsilniejsze marki – jeśli jakaś firma zdominuje konkurencję w tym zakresie, to znaczy, że jest ona przez konsumentów w zasadzie utożsamiana z branżą.
fot. mat. prasowe
Znajomość wspomagana: Proszę wskazać wszystkie firmy, które Pan(i) zna lub o których Pan(i) słyszał(
Z komunikacyjnego punktu widzenia, fakt, że pozostałe firmy pozostają daleko za liderami, być może wynika z faktu, że firmy koncentrują się na promocji poszczególnych brandów, a może czasem nie doceniają budowania wizerunku marki jako całości – ocenia Anna Sarnacka, On Board PR. Zdaniem dra Jacka Wędrowskiego z kancelarii Bird & Bird wynika to z ukształtowania prawnych ograniczeń reklamy produktów leczniczych w polskim prawie, które skutkują skoncentrowaniem wysiłku producentów wyrobów leczniczych na promowaniu poszczególnych brandów i to przy użyciu wszelkich prawem dopuszczalnych metod; szczególny dynamizm tej promocji obserwujemy w wykorzystaniu dla tych celów Internetu, zwłaszcza w obszarze społecznościowych (social media).
Odpowiedzi respondentów jednoznacznie potwierdziły dominację trzech firm farmaceutycznych. 72% Polaków przyznaje, że zna firmę Polfa, 66% Bayer, a Polpharmę 60% Polaków. Kolejna firma to Jelfa (36% Polaków deklaruje znajomość firmy), co jest już znacznie niższym wynikiem w porównaniu do czołówki. We wszystkich przypadkach rozpoznawalność firm jest największa wśród respondentów z wyższym wykształceniem.
fot. mat. prasowe
O której ze znanych Panu(i) firm farmaceutycznych można powiedzieć, że darzy ją Pan(i) swoim zaufani
Warto zaznaczyć, że płeć nie jest czynnikiem determinującym wskazywanie przez ankietowanych poszczególnych firm. Stanowi to przesłankę ku temu, że przekaz wizerunkowy dociera w równym stopniu zarówno do kobiet, jak i mężczyzn, co powinniśmy uznać za sukces firm farmaceutycznych – przecież zdrowie jest wartością uniwersalną, bez względu na płeć – dodaje Anna Sarnacka.
Którą z firm farmaceutycznych darzymy zaufaniem?
Analizując odpowiedzi respondentów, którzy znają dane marki, można zauważyć, że żadnej z firm farmaceutycznych nie ufa więcej niż połowa Polaków. Najwyższy wynik uzyskała Polfa, którą darzy zaufaniem 39% ankietowanych wśród tych, którzy znają tę firmę. Na następnych miejscach znalazły się Bayer, Polpharma oraz GlaxoSmithKline z wynikami odpowiednio 38%, 22% i 16%. Rezultat ten jest potwierdzeniem dominacji trzech podmiotów na polskim rynku – Polfy, Bayer oraz Polpharmy, bo te właśnie podmioty uzyskały najlepsze wyniki w badaniu znajomości producentów produktów leczniczych.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Stała współpraca biznesu i nauki gwarantem innowacyjności
-
Firmy farmaceutyczne - wyzwania 2016
-
Firmy farmaceutyczne: dokąd zmierzają po kryzysie?
-
Firmy farmaceutyczne - wyzwania 2014
-
Firmy farmaceutyczne boją się reform
-
Firmy farmaceutyczne w kryzysie
-
Przemysł farmaceutyczny: sektor weterynaryjny bez innowacji
-
Przemysł farmaceutyczny w dobrej kondycji
-
Firmy farmaceutyczne muszą współdziałać