eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Najlepsze polskie marki: podstawą dobra nazwa

Najlepsze polskie marki: podstawą dobra nazwa

2010-02-11 11:56

Przeczytaj także: Jak stworzyć dobrą nazwę?


Nazwa o znaczeniu uniwersalnym może być bezkarnie wykorzystana przez innych przedsiębiorców. Przykład: Firma Zino Davidoff, właściciel marki kosmetyków Davidoff Cool Water, chciała wyeliminować znak Cool Woman należący do Firmy Handlowej A&S Parfume Factory z Katowic. Nie udało się – śląski przedsiębiorca zachował prawo do używania swojej nazwy. Światowy potentat obawiał się, że użycie słowa „cool” dla kosmetyków śląskiej firmy może wprowadzić w błąd konsumentów co do ich pochodzenia i że polski kosmetyk wykorzystuje sławę i renomę znanej marki. Urząd patentowy orzekł jednak, iż słowo „cool” nie ma większej siły odróżniającej i zezwolił na dalsze używanie nazwy Cool Woman. Z drugiej strony jednak nazwa z użyciem wyrazów pospolitych jest zrozumiała, jasna i czytelna.

Nazwy abstrakcyjne charakteryzują się łatwością rejestracji, stosunkowo dużym wyborem domen i większą odpornością na naruszenia. Ich minusem jest natomiast duże prawdopodobieństwo niezrozumienia przez odbiorców.

Tworzenie nazwy nie ogranicza się do procesu kreatywnego. O wiele ważniejsza jest analiza środowiska funkcjonowania nazwy i dopasowania jej do strategii firmy, stworzenie wytycznych do tworzenia nazwy i ograniczeń. Dopiero wtedy można tworzyć nazwy, trzeba jednak pamiętać o sprawdzeniu ich pod kątem możliwości ochrony prawnej i bezpieczeństwa językowego oraz skuteczności komunikacyjnej.

Kolejnym, równie ważnym etapem jest wszczepienie nazwy w krwiobieg firmy, ustalenie zasad jej używania. Konieczne jest także dopilnowanie uzyskania odpowiedniej ochrony prawnej, o czym firmy bardzo często po prostu zapominają.

Myślenie w kategoriach biznesowych i ekonomicznych przy tworzeniu nazwy jest bardzo wskazane z punktu widzenia rozwoju firmy i marki oraz korzyści, jakie ma ona przynieść swojemu właścicielowi. Nie na darmo się mówi o tym, że marka, a nie maszyny czy fabryki, stanowi największą wartość przedsiębiorstwa.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Piotr Kwiatkowski / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: