eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Najlepsze polskie marki: podstawą dobra nazwa

Najlepsze polskie marki: podstawą dobra nazwa

2010-02-11 11:56

Przeczytaj także: Jak stworzyć dobrą nazwę?


Nazwa powinna wynikać z analizy strategii biznesowej oraz celów, jakie zostały przez firmę postawione I tak dla produktu na rynku e-commerce poszukamy nazwy, dla której będzie możliwa rejestracja domeny pierwszego rzędu. Nazwa firmy lub produktu planującego ekspansję na rynki zagraniczne powinna cechować się międzynarodową prostą wymową i brakiem negatywnych konotacji w różnych językach. Z kolei nazwa osiedlowego sklepu powinna być raczej swojska i przyjazna. Firma, której marketing opiera się na działaniach telemarketingowych, powinna wybrać nazwę prostą w wymowie i rozumieniu. W przeciwnym wypadku podczas rozmowy telefonicznej potencjalny klient zamiast nazwy firmy usłyszy jedynie niezrozumiały bełkot, zlepek sylab. Precyzyjne określenie założeń nazewniczych czyni proces nazewniczy szybszym i bardziej efektywnym.

Nazwa powinna być sprawdzona pod kątem bezpieczeństwa prawnego – czy taka sama lub podobna nie występuje już na rynku. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której nie możemy uzyskać rejestracji lub po jakimś czasie pojawią się roszczenia ze strony podmiotów, które korzystały z ochrony prawnej przed nami. Wydatki na wprowadzenie nowej marki produktu lub firmy na rynek są tak ogromne (reklama i promocja, opakowania, materiały promocyjne etc.), że warto w trakcie procesu nazewniczego lub tworzenia znaku ponieść dodatkowe, a stosunkowo niewielkie koszty sprawdzenia nazwy pod kątem jej zarejestrowania i ewentualnych naruszeń. W Polsce zarejestrowanych jest ponad 200 tys. znaków towarowych. Rocznie rejestruje się ok. 20 tys. nowych. Mimo że w porównaniu z USA to niewiele (rocznie ok. 180 tys. nowych rejestracji, a ich łączna liczba przekracza milion), to wśród nazw i marek zaczyna się robić tłoczno.

Jeszcze gorzej jest w internecie. Już dziś trudno znaleźć wolną domenę międzynarodową dla nazwy pospolitej (chociaż sytuację chwilowo poprawiło wprowadzenie domeny „eu”). Ciasno jest też na rynku domen z końcówką „pl”. Witryna internetowa spójna z nazwą stała się nieodzownym atrybutem marki. Znalezienie nazwy z wolną domeną „eu” lub „com” może być nie lada kłopotem. Jeżeli zadowolimy się końcówką „pl”, sytuacja będzie wyglądała nieco lepiej, bo nawet jeżeli nie ma wolnej domeny, można rozważyć jej kupno. Domena może być także naszą zyskowną inwestycją. Przykładem tego może być witryna sklepu internetowego www.znak.pl, którego wartość fachowcy z rynku ocenili na ok. 100 tys. zł.

Bezpieczeństwo językowe może nam zapewnić odpowiednia ilość testów językowych i fonetycznych. Najczęściej sprawdza się znaczenie i konotacje nazwy w języku polskim. Jeżeli nasz produkt ma zdobywać także rynki zagraniczne, warto sprawdzić, co nasza nazwa i jej elementy znaczą w języku angielskim i językach rynków, na których zamierzamy operować. W ten sposób unikamy sytuacji, w której dobra nazwa na rynku polskim ma pozytywne konotacje, zaś w obcym znaczy lub kojarzy się z czymś obscenicznym lub nieeleganckim. Przykładem może być nazwa napoju Fart firmy Hellena. W języku polskim brzmi ona bez zastrzeżeń, zaś w angielskim jest czasownikiem o znaczeniu „pierdzieć”.

Jaka nazwa

Krótka czy długa, polska czy obca, abstrakcyjna czy o określonym znaczeniu – to pytanie pojawia się zawsze przy realizacji projektu nazewniczego. Odpowiedź na nie znajdujemy w analizie strategii i rynku. Nie ma nazw idealnych, jednak agencja nazewnicza będzie w stanie pomóc w wyborze gwarantującym odpowiednie proporcje pomiędzy tożsamością marki, celami biznesowymi i innymi wymaganiami. Mogą w tym także pomóc badania. Gdy chcemy operować na rynku międzynarodowym, nazwa powinna być uniwersalna i zrozumiała dla większości naszych klientów. Brzmiąca bardzo polsko nazwa może być przeszkodą mentalną przy zakupie naszych produktów przez obcokrajowców, którzy mogą negatywnie kojarzyć polską jakość. Użycie w nazwie wyrazów pospolitych może stanowić przeszkodę przy rejestracji znaku słownego (np. Stokrotka).

oprac. : Piotr Kwiatkowski / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: