eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Europa Środkowa: sieci handlowe 2008

Europa Środkowa: sieci handlowe 2008

2009-01-05 13:49

Przeczytaj także: Handel detaliczny: Rosja i Ukraina najatrakcyjniejsze

fot. mat. prasowe

Najwięksi detaliści ogólnospożywczy w Europie Środkowo-Wschodniej wg przychodu, 2007

Najwięksi detaliści ogólnospożywczy w Europie Środkowo-Wschodniej wg przychodu, 2007

Z raportu wynika jednak, że nie wszędzie ewolucja rynku detalicznego przebiegała tak samo jak w Europie Środkowej. Do Rosji międzynarodowe sieci detaliczne weszły z kilkuletnim opóźnieniem, dając lokalnym przedsiębiorcom czas do zebrania zasobów kapitałowych i know-how, wystarczających by skutecznie konkurować z przybyszami. Podobnie ma się sytuacja na Ukrainie, z tym, że do tego kraju obcy kapitał zaczął napływać jeszcze później.

W obu badanych przez PMR wschodnioeuropejskich krajach, Rosji i Ukrainie, liderem rynku ogólnospożywczego jest miejscowy detalista. W Rosji jest to X5 Retail Group, zarejestrowany w Holandii holding z dwiema flagowymi sieciami – Pyaterochka (sklepy dyskontowe) i Perekryostok (supermarkety). Na Ukrainie liderem jest grupa Fozzy.

Jak podaje PMR jedną z głównych przyczyn dla których międzynarodowi detaliści długo omijali Rosję i Ukrainę były złożone i niejasne przepisy oraz rozpowszechniona korupcja.

Zupełnie inne powody, wg raportu, zdecydowały, że zachodnie sieci detaliczne w niewielkim stopniu zainteresowały się krajami bałtyckimi.

"Litwa, Łotwa i Estonia są mniej atrakcyjne dla detalicznych gigantów ze względu na swoje niewielkie rozmiary, przede wszystkich małą populację" – uważa Marcin Szaleniec, analityk PMR. Z tego właśnie powodu zostały pominięte przez takie firmy jak Tesco czy Grupa Metro. Jedynie szwedzki koncern ICA w kooperacji z holenderskim Aholdem (obecnym kiedyś w Polsce poprzez sieci Albert i Hypernova) zdecydował się na inwestycje w bałtyckie rynki. Ahold i ICA przejęły grupę Rimi, obecną we wszystkich trzech krajach.

Z raportu wynika, że Rimi jest obecnie liderem rynku w Estonii, ale na Łotwie i Litwie pierwszą pozycję zajęła litewska grupa Maxima. Co interesujące, Maxima posiada także sklepy w Bułgarii, a do niedawna też w Rumunii. W istocie, Maxima jest jednym z niewielu detalistów założonych w naszym regionie o międzynarodowych zasięgu.

W miarę upływu czasu, pozycja zagranicznych sieci handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się zmieniać. Zdaniem PMR, w Europie Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) coraz większą rolę będą odgrywali lokalni gracze, coraz skuteczniej konkurujący z międzynarodowymi markami. Podobnie będzie wygląda – z kilkuletnim opóźnieniem – sytuacja w Rumunii.

W Rosji i na Ukrainie, wg raportu, zaobserwujemy prawdopodobnie odwrotny proces. Firmy takie jak Auchan czy Grupa Metro mają szansę szybko powiększać swój udział w rynku i zajmować coraz wyższe pozycje w rankingach największych detalistów ogólnospożywczych. Miejscowi przedsiębiorcy, pozbawieni dostępu do porównywalnych zasobów kapitałowych i dysponujący mniejszych doświadczeniem będą tracić; w szczególności dotyczy to Ukrainy.

poprzednia  

1 2

Rynek cukierków rośnie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: