eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firm › Przyczyny braku mocy w ciągniku?

Przyczyny braku mocy w ciągniku?

2022-09-27 14:22

Przyczyny braku mocy w ciągniku?

Przyczyny braku mocy w ciągniku? © fot. mat. prasowe

Komunikat PR

Właściciele ciągników muszą zmagać się z różnego rodzaju usterkami w swoich pojazdach. Większość z nich da się szybko i tanio naprawić. Natomiast pozornie niegroźny spadek mocy może być przyczyną poważniejszej awarii. Może ona nawet skończyć się bardzo kosztownym remontem całego silnika. Dlatego takie objawy warto dokładnie zweryfikować i kompleksowo sprawdzać w warsztacie. Jakie mogą być najczęstsze powody tych problemów? Podpowiadamy.

Jakie są objawy spadku mocy w ciągniku?


Spadek mocy w ciągniku jest zazwyczaj początkowo bardzo dobrze wyczuwalny w trakcie pokonywania większych wzniesień. Z czasem problem ten może stać się dużo bardziej dotkliwy, ponieważ zaczyna objawiać się przy zmianie biegów i nagłych przyspieszeniach. Właściciel traktora może odczuwać lekkie szarpnięcia. Silnik może mimo to pracować równo, więc jeżdżąc ciągnikiem nieregularnie, bardzo trudno zauważyć diametralną różnicę w prowadzeniu. Na wyświetlaczu mogą pojawiać się ostrzeżenia, które zazwyczaj znikają po dłuższej jeździe. Tym samym usypia to czujność kierowcy. Nie można jednak w żaden sposób ignorować tych objawów.

Jakie są najczęstsze przyczyny braku mocy w ciągniku?


Najmniej groźną przyczyną i zarazem najczęściej występującą jest niewystarczająca ilość paliwa w zbiorniku. Ciągnik w takim przypadku traci moc tylko w określonych sytuacjach. Między innymi podczas jazdy pod górkę lub ze wzniesienia albo w trakcie pokonywania dużych nierówności. Technicznie rzecz ujmując, niewielka ilość paliwa przelewa się do tyłu zbiornika, a wlot przewodu paliwowego zaczyna wysysać powietrze. Problem ten jest dużo bardziej dotkliwy w starszych modelach ciągników, gdzie jazda na rezerwie często doprowadza nawet do całkowitego unieruchomienia traktora.

Kolejną przyczyną może być po prostu gorszej jakości paliwo lub zanieczyszczony zbiornik. Problem ze spadkiem może w takim przypadku objawiać się także w momencie jazdy z małą ilością paliwa. Zanieczyszczenia i zabrudzenia są cięższe i opadają na dno zbiornika. Są następnie zasysane do przewodu paliwowego w momencie, w którym zaczyna kończyć się paliwo. Tutaj warto wspomnieć o kolejnej, powszechnej przyczynie, jaką jest zatkany filtr. Duża ilość zanieczyszczeń, a także zaniedbania właściciela pojazdu mogą spowodować, że silnik będzie pracował nierówno, ponieważ dociera do niej mniej czystego paliwa. Filtry paliwa i pozostałe elementy eksploatacyjne należy wymieniać w regularnych odstępach czasu, zgodnie z zaleceniami producenta ciągnika. Jeśli nie dysponujemy takimi informacjami to najbezpieczniej wykonywać wymienioną czynność raz w roku.

Równie często spotykaną przyczyną spadku mocy jest występowanie podciśnienia w zbiorniku paliwa. Łatwo jest ją zweryfikować. Wystarczy zdjąć korek paliwa i sprawdzić, czy taki zabieg wpłynie na inny sposób pracy silnika. Naprawa tej usterki polega na wyczyszczeniu odpowietrzników. Zazwyczaj jednak tańszym sposobem jest ich wymiana. Obie czynności serwisowe można wykonać samodzielnie lub zlecić ich wykonanie w praktycznie każdym warsztacie.

Nierzadko problemem może być zatkany wydech. W takim przypadku przyczyna nie wynika z niewłaściwej eksploatacji ciągnika. Jest to naturalny proces, który ma miejsce zwłaszcza podczas nierównej pracy silnika. W wydechu zbierają się płyny i inne rodzaje zanieczyszczeń, które dostają się do środka podczas prac rolniczych. Nie jest łatwo zweryfikować samodzielnie czystość tłumika przy wyłączonym silniku. Jednym charakterystycznym objawem są zazwyczaj różnobarwne opary, które wydobywają się z jego wnętrza. Warto wiedzieć, że specjalista mechanik, sprawdzając kolor dymu z rury wydechowej, jest zazwyczaj w stanie bardzo trafnie określić konkretną przyczynę problemu.

Co może powodować spadek mocy w ciągniku hydrostatycznym?


Przyczyn spadku mocy niekoniecznie należy szukać w samym silniku oraz w zbiorniku paliwa. Okazuje się bowiem, że w ciągnikach hydrostatycznych przekładnia oraz zaczep uzyskują ciśnienie hydrauliczne z tego samego źródła. W takiej sytuacji problemem może być utrata mocy wynikająca z niewłaściwie wygospodarowanej energii. Zmiana konfiguracji poprzez zmniejszenie obciążenia przekładni wpłynie na dostęp do większej mocy silnika podczas jazdy, a zwłaszcza pokonywania sporych wzniesień.

Ciągniki hydrostatyczne dysponują dość często niewielką ilością koni mechanicznych i prostą konstrukcją układu napędowego. Mogą poruszać się zazwyczaj z małymi prędkościami. W takich modelach dużo ważniejsze znaczenie odgrywa hydraulika, na którą przeznaczana jest większość mocy z silnika. Tworzy to niekiedy problemy wynikające ze specyfiki konstrukcji i konkretnego projektu ciągnika. Aby dokładnie zdiagnozować problem, należy w takim przypadku sprawdzić wszystkie elementy hydrauliczne i upewnić się, że nie doszło do ich uszkodzenia lub wycieku płynów eksploatacyjnych. Niektóre nowe modele ciągników hydrostatycznych wyposażone są w dodatkową pompę, która służy tylko i wyłącznie do obsługi układu kierowniczego, co minimalizuje ryzyko awarii. Takie i inne traktory można znaleźć na przykład na https://www.mascus.pl/rolnictwo/traktory.

oprac. : Komunikat PR

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: