eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak zrobić lepsze przemówienie i prezentację?

Jak zrobić lepsze przemówienie i prezentację?

2006-08-18 11:17

Przeczytaj także: Jak zrobić dobrą prezentację


Mimo że czytelnicy mogą przyswajać treść z dowolną szybkością i wracać do wybranych fragmentów, nie można zmienić słów autora tak, żeby lepiej zaspokoić potrzeby czytelnika. Mówca może elastycznie modyfikować przekaz zależnie od słuchaczy. Skomplikowane koncepcje mogą być ponownie tłumaczone za pomocą innych wyrażeń i przykładów. Mówca może wykorzystać doświadczenia słuchaczy jeżeli chcą się nimi podzielić.

Notatka służbowa może być źle zrozumiana. Oferta trafić do kosza. Zalecenia z raportu zignorowane. Ale kiedy przedstawiasz te same informacje osobiście, Twoja pozycja jest mocniejsza i szanse na lepsze zrozumienie i akceptację większe.

Jak być lepszym mówcą?

Według profesora Alberta Mehrabiana słowa tylko 7 procentach wpływają na na słuchaczy. 55 procent efektu wywołane jest przez obraz (jak wyglądasz, jaki masz wyraz twarzy, jakie wykonujesz gesty). Pozostałe 38 procent zależy od dźwięku. Czy Twojemu głosowi można zaufać? Czy jest ciekawy? Czy zmieniasz modulację? Nie wierzysz? No to wyobraź sobie sytuację kiedy oddajesz w sklepie wadliwie działający telewizor. Sprzedawca mówi, "Przepraszam. Zobaczę co da się zrobić". Jeśli to powie znudzonym i bezbarwnym głosem opierając się przy tym o ladę i nie przerywając pogawędki z koleżanką Twoja wiara w pozytywne rozpatrzenie reklamacji może być trochę zachwiana. Z drugiej strony, ta same słowa wypowiedziane przyjaźnie i z troską w głosie i kiedy sprzedawca patrzy prosto w oczy stworzą zupełnie odmienne wrażenie.

Inny przykład. Pamiętasz swojego ulubionego nauczyciela ze szkoły? Pierwsza osoba, która przychodzi Ci na myśl na pewno mówiła z energią i pasją. Nie tylko koncentrowała się na słowach, lecz także na dźwiękach i efektach wizualnych.

Jeśli sądzisz, że nie zwracasz uwagi na głos rozmówcy, przypomnij sobie rozmowy telefoniczne z ludźmi, których nie znasz. Na pewno dokonałeś jakichś ocen tylko na podstawie głosu - była miła, ciepła i uważna - był nonszalancki, niedbały i niezainteresowany. Zwykle dokonujemy takich ocen podświadomie.

Każdy na swój sposób ocenia mówców. Możemy powiedzieć "miał kłopoty z artykulacją myśli " lub "wyglądała na pewną siebie". Co ciekawe wielokrotnie takie opinie tworzą się jeszcze zanim padły jakiekolwiek słowa wyłącznie w oparciu o wrażenie wizualne. Niektórzy mówcy wyglądają na entuzjastycznych i tryskających świetnymi pomysłami, inni kojarzą się z nudą i strachem. W oparciu o te wrażenia słuchacze decydują czy warto kogoś słuchać.

Dlatego warto pamiętać, że to JAK mówimy jest często ważniejsze od CO mówimy. Mądre i dobrze uzasadnione wystąpienie może być zepsute przez nieudolną prezentację. Z drugiej strony, banalne i tuzinkowe wystąpienie może wzbudzić ciekawość kiedy jest przedstawione z pasją, werwą i animuszem.

Mówienie i pisanie to nie to samo

Dobry mówca niekoniecznie musi być równie dobrym pisarzem. Obydwie formy komunikacji mają swoje specyficzne cechy.

fot. mat. prasowe


Krótkie podsumowanie

Po 10-minutowej prezentacji słuchacze zrozumieją i zapamiętają około połowy tego co usłyszeli i po kilku dniach będą pamiętać zaledwie jedną czwartą.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: