eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › 40% MSP boi się o klientów i koszty prowadzenia działalności

40% MSP boi się o klientów i koszty prowadzenia działalności

2019-12-05 12:28

40% MSP boi się o klientów i koszty prowadzenia działalności

Co budzi największe obawy przedsiębiorców? © japolia - Fotolia.com

Polski sektor MSP ma się raczej dobrze, ale oceny rozwoju firmy w dużej mierze uwarunkowane są wielkością przedsiębiorstwa - wynika z badania zrealizowanego przez Elavon. Obawy przedsiębiorców wzbudzają m.in. koszty prowadzenia działalności. ¾ badanych widzi możliwości, jakie rysuje przed nimi e-commerce, jednak wielu uważa, że jest to obszar, w którym potrzebowaliby wsparcia.

Przeczytaj także: EFL: handel źle ocenia swoją kondycję, lepiej w usługach

Badanie zrealizowane przez Elavon dowodzi, że wśród przedstawicieli sektora MSP panuje dziś dość spory optymizm. Dobre oceny rozwojowi swojego przedsiębiorstwa wystawia 68% średnich, 62% małych i 54% mikrofirm. Respondenci przekonani są również o elastyczności prowadzonego biznesu (70%) i są raczej spokojni o płynność finansową (57%).

Dobre nastroje nie oznaczają jednak, że sektor MSP śpi zupełnie spokojnie. Jak czytamy w komunikacie z badania, w kolejnych 12 miesiącach nie będzie brakowało wyzwań. Największe obawy badanych wzbudzają:
  1. utrzymanie klientów (40%),
  2. koszty prowadzenia działalności (39%),
  3. pozyskanie klientów i zdobycie ich zaufania (34%).
  4. stawki opodatkowania działalności (31%)
  5. zmiany legislacyjne (26%).

W TOP 10 największych obaw znalazło się również miejsce dla przepływu środków pieniężnych, o który w szczególności martwią się mikroprzedsiębiorcy (21%) oraz przedstawiciele małych firm (19%). Problematyczną kwestią jest także akceptacja płatności, co przyznało 14% średnich oraz 16% małych organizacji.

fot. japolia - Fotolia.com

Co budzi największe obawy przedsiębiorców?

40% badanych przedsiębiorców za największy problem uznało utrzymanie klientów.


„Potencjał do rozwoju sektora MSP w Polsce jest bardzo duży, jednak właściciele firm potrzebują realnego wsparcia, które ułatwi im prowadzenie biznesu. Pozyskanie nowych klientów (34%), przepływ środków pieniężnych (31%), rozwój e-commerce (31%), akceptacja płatności (28%) to w ocenie ankietowanych obszary, w których najbardziej potrzebują pomocy - powiedział
Rafał Gołębiewski, dyrektor zarządzający Elavon Polska.

Respondentów badania Elavon zapytano również o oferowane klientom formy płatności. Okazuje się, że w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach najczęściej można płacić przelewem bankowym (92 i 93 proc.) oraz gotówką (86 i 81 proc.). Analogicznie, z tych opcji najchętniej korzystają również kupujący. Z kolei w mikrofirmach na pierwszym miejscu króluje gotówka (84 proc.) i jest to również opcja transakcji najczęściej stosowana przez konsumentów. 51 proc. przedsiębiorców przyznało, że w swojej firmie oferuje możliwość zapłaty kartą kredytową, a 48 proc. kartą debetową. Za pomocą telefonu i aplikacji mobilnych (np. Blik, Apple Pay, Google Pay) rozliczymy się natomiast w 45 proc. MŚP. 30 proc. przedsiębiorców przyznało, że zdarzyły im się sytuacje, kiedy klient ograniczył wartość zakupów ze względu na brak preferowanej formy płatności lub nawet całkowicie z nich zrezygnował (29 proc.).

Online vs offline


Zakupy online swoim klientom oferuje co druga średnia firma (50%), 43% mikro i 37% małych organizacji. Okazuje się, że sprzedaż internetowa jest znaczącym źródłem przychodu dla tych organizacji. Niemal co trzecie MŚP (32%), które wprowadziło e-commerce więcej niż połowę swojego przychodu generuje online. Blisko w co piątej mikrofirmie (17 proc.) przez Internet sprzedaje się 91-100% produktów i usług.

E-commerce - nadzieje i bariery


76% ankietowanych potwierdziło, że dostrzega możliwości, jakie do ich biznesu może wnieść e-commerce. Jednak niemal co trzeci badany (31%) przyznał również, że jest to obszar wymagający wsparcia w jego biznesie. 67% respondentów, którzy nie prowadzą sprzedaży internetowej tłumaczy, że e-commerce nie ma znaczenia dla ich klientów. Co piąty badany (20%) przyznał, że nie ma czasu się tym zająć, a 15% twierdzi, że brakuje mu personelu, który mógłby obsługiwać platformę do sprzedaży online. Przed wprowadzeniem tego typu rozwiązań powstrzymuje przedsiębiorców również brak obeznania cyfrowego, na co wskazało 8 proc. z nich oraz brak wiedzy na temat tego, jak zaimplementować to rozwiązanie (7 proc.).

O badaniu “MŚP Indeks 2019”:
Badanie MŚP Indeks 2019 zostało zrealizowane przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii na zlecenie Elavon Polska. SW Research między 3 a 23 lipca 2019 r. przeprowadziło 720 wywiadów z osobami, które zajmują co najmniej kierownicze stanowisko w firmach z sektora MŚP. Pozyskano 220 wywiadów z reprezentantami mikroprzedsiębiorstw (0-9 pracowników), oraz po 250 wywiadów z osobami zatrudnionymi w małych (10-49 pracowników) i średnich firmach (50-249 pracowników). Agencja SW RESEARCH pozyskała wywiady metodą mixed mode z wykorzystaniem narzędzia CATI (badanie telefoniczne) oraz CAWI (badanie on-line) z wykorzystaniem panelu internetowego SW Panel.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (5)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: