eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › 30% Polaków nie wie czym jest phishing

30% Polaków nie wie czym jest phishing

2019-03-28 09:24

30% Polaków nie wie czym jest phishing

30% Polaków nie wie czym jest phishing © adrian_ilie825 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ilość maili każdego dnia trafiających do naszych skrzynek jest coraz większa. Wiedzą o tym dobrze cyberprzestępcy, którzy niemal z namiętnością rozsyłają użytkownikom fałszywe wiadomości. W ich gąszczu łatwo dać się złapać w pułapkę, jaką jest phishing. Tym bardziej, że nasza wiedza na jego temat ciągle pozostawia wiele do życzenia. Z badania zrealizowanego dla Nest Banku wynika, że aż 30% z nas w ogóle nie zna tego pojęcia, a 32% ma zaledwie wrażenie, ale nie pewność, że wie o co chodzi.

Przeczytaj także: Uwaga na fałszywe karty podarunkowe

– Banki zapewniają nam bardzo nowoczesne i bezpieczne metody płatności. W korzystaniu z każdej z nich potrzebny jest jednak zdrowy rozsądek – mówi Michał Sobiech, Członek Zarządu Nest Banku.

Czym jest phishig i jak działa?


Phising to - najogólniej rzecz ujmując - dość wyrafinowana metoda oszustwa internetowego, której celem jest wyłudzenie od ofiary jej poufnych danych. W ten sposób cyberprzestępcy zyskują dostęp do numerów kart debetowych i kredytowych, loginów do bankowości internetowej czy też innych informacji, które stają się dla nich furtką do kradzieży pieniędzy. Phishing w bankowości najczęściej przybiera postać spamu rozsyłanego na adresy e-mail. Jak ten proceder przebiega w praktyce?

Internetowi złodzieje rozsyłają zainfekowane maile i smsy, licząc, że ich adresaci niczego się nie domyślą. I często tak jest, ponieważ przesyłki łudząco przypominają prawdziwe wiadomości, jak np. wezwanie do zapłaty faktury za telefon czy usługę. Nazwa nadawcy również wydaje się identyczna z nazwą operatora lub innej znanej firmy. Wiadomość zawiera jednak niebezpieczny link, który kieruje na fikcyjną stronę logowania banku. Jest ona zazwyczaj niemal identyczna z oryginalną, różni się jednak kilkoma ważnymi szczegółami. Nieświadomy internauta wprowadzając na takiej stronie dane do logowania, przekazuje je oszustom, którzy wykorzystują je do zalogowania się na prawdziwej stronie banku. Zlecają wtedy przelew lub inną operację, a na komputerze internauty pojawia się niestandardowe okno z prośbą o potwierdzenie logowania hasłem sms. Jeśli wprowadzi kod otrzymany smsem, nie zapoznając się z jego treścią – oszust zatwierdzi operację, wyprowadzając tym samym środki z rachunku.

Polacy a phishing, czy wiemy co oznacza?


Okazuje się, że Polacy wciąż nie do końca wiedzą, co oznacza phishing. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Nest Banku* wynika, że ponad 30% z nas nie zna tego pojęcia, a 32% nie ma pewności czy dobrze je definiuje. Respondenci zapytani, jak rozumieją phishing, najczęściej odpowiadali, że jest to podszywanie się pod inną osobę lub instytucję celem wyłudzenia danych, zdobycia korzyści finansowej – takie odpowiedzi wskazało łącznie 39% ankietowanych. 15% z nas rozumie phishing jako metodę oszustwa, 8,6% uważa, że jest to kradzież danych, a ponad 6% utożsamia go z oszustwem internetowym.
– Wyniki badania pokazują, że wielu Polaków zna poprawne znaczenie słowa phishing. Na przestrzeni kilku lat ataki phishingowe nasiliły się i paradoksalnie dzięki temu wzrosła także świadomość i wiedza w tym temacie. Jednak nasze doświadczenia pokazują, że wciąż jest wiele do zrobienia w zakresie edukacji klientów – mówi Michał Sobiech, Członek Zarządu Nest Banku.

Czy wiemy jak chronić się przed atakami oszustów internetowych?


Polacy zapytani o to, czy wiedzą, jak chronić swoje pieniądze ulokowane na koncie bankowym, najczęściej odpowiadali asekuracyjnie „raczej tak” - 62%, odpowiedzi „zdecydowanie tak” udzieliło jedynie 13% z nas. Jeżeli chodzi o sposoby zabezpieczania pieniędzy przed oszustami, to 26% badanych regularnie zmienia hasło do bankowości elektronicznej, 19% dodatkowo zabezpiecza loginy i hasła, prawie 18% nie loguje się do konta w miejscach publicznych ani na innych komputerach. Niestety jedynie 17% z nas deklaruje, że posiada aktualny program antywirusowy i dokładnie weryfikuje otrzymywane e-maile. Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że tylko 7% weryfikuje treść SMS-ów i kodów weryfikacyjnych, które otrzymuje od banku.

fot. mat. prasowe

Bezpieczeństwo kont bankowych

Świadomość tego, czym jest phishing deklaruje 37% respondentów.



Polacy mają ogólną świadomość, jak chronić swoje pieniądze zgromadzone na kontach bankowych przed oszustami. Jednak należy pamiętać, że ataki phishingowe są coraz bardziej zaawansowane i wykorzystują różne metody, nie tylko technologiczne. Oszuści często chcą wywołać w użytkowniku natychmiastową, nieprzemyślaną reakcję. Posługują się komunikatami takimi, jak „zaktualizuj swoje dane osobowe, w przeciwnym przypadku Twój dostęp do konta zostanie zablokowany” czy „Twoje konto zostało zaatakowane, zaktualizuj dane i zmień hasło”. W obliczu takich komunikatów często „tracimy chłodną ocenę sytuacji” i postępujemy zgodnie z instrukcjami. Dlatego musimy być naprawdę ostrożni i uważnie czytać każdą wiadomość, która została rzekomo wysłana przez bank, operatora telefonii czy inną znaną firmę. Przede wszystkim jednak pamiętajmy, że nasze dane do logowania w systemie bankowym powinny być traktowane ze szczególną ostrożnością. Korzystajmy jedynie z zaufanych urządzeń (własnego komputera, telefonu, tabletu), chronionych dobrymi programami antywirusowymi. Pod żadnym pozorem nie klikajmy w linki prowadzące do stron do logowania, używając tylko oficjalnych stron i aplikacji bankowych. Nawet najlepsze systemy antywirusowe czy bankowe nie uchronią nas przed naszymi nieostrożnymi zachowaniami w sieci - mówi Michał Sobiech, Członek Zarządu Nest Banku.

*Badanie opinii „Bezpieczeństwo kont bankowych” zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, w marcu 2019 roku, na grupie 800 dorosłych Polaków.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: