eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Za co Polacy cenią własny biznes?

Za co Polacy cenią własny biznes?

2018-07-24 11:43

Za co Polacy cenią własny biznes?

Za co Polacy cenią własny biznes? © FotolEdhar - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W dzisiejszych czasach własny biznes to swego rodzaju moda. Marzenia o byciu na swoim towarzyszą wielu Polaków, chociażby tym, którzy chcieliby wyrwać się z ram korporacyjnych. Ze zrealizowanego przez firmę inFakt „Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2018” wynika, że powodem, dla którego Polacy zakładają działalność jest przede wszystkim potrzeba niezależności. Okazuje się również, że większość z nas nie żałuje decyzji o założeniu firmy.

Przeczytaj także: Zobacz, czy własny biznes to pomysł dla ciebie

Młodzieńczy entuzjazm. Odpowiedzialność trzydziestolatków. Wolność po pięćdziesiątce


Respondenci badania zrealizowanego przez inFakt, firmę oferującą im nowoczesne rozwiązania księgowe, wskazali dwie zasadnicze przyczyny podejmowania decyzji o przejściu "na swoje". Ankietowanymi kieruje przede wszystkim potrzeba bycia szefem dla samego siebie (64% wskazań), a w drugiej kolejności (55%) kieruje nimi kwestia ekonomiczna, a więc wizja osiągania wyższych zarobków niż na etacie.

Postawy przedsiębiorców w znaczniej mierze uwarunkowane są ich wiekiem. W grupie osób pomiędzy 18 a 24 rokiem życia wyraźnie daje o sobie znać młodzieńczy entuzjazm i potrzeba niezależności. Aż 83% osób w tym wieku deklarowało, że chce prowadzić działalność gospodarczą, aby być samodzielnym, niezależnym i nie mieć nad sobą szefa.

Nieco inaczej patrzyli na to przedsiębiorcy będący w wieku od 25 do 35 lat. Dla nich najważniejsza była możliwość zarabiania lepszych pieniędzy.
– Trudno się temu dziwić, zazwyczaj właśnie w tym wieku podejmujemy ważne życiowo decyzje o zakładaniu i powiększaniu rodziny, stąd też potrzeba wejścia na wyższy poziom finansowy – ocenia Wiktor Sarota, CEO inFaktu. – Poza tym osoby w wieku około trzydziestu lat często mają już bogate doświadczenie zawodowe, umiejętności i kontakty, które pomagają im w podjęciu decyzji o „przejściu na swoje”.

fot. mat. prasowe

Co skłoniło cię do założenia działalności gospodarczej

Do własnej działalności skłania nas potrzeba niezależności.


Co ciekawe, również dla przedsiębiorców po pięćdziesiątym roku życia najważniejsza jest potrzeba samodzielności i niezależności. W tej grupie zarazem najrzadziej wskazywano na motywację finansową.
– Po latach pracy na etacie, mając ustabilizowaną sytuację życiową, ludzie chcą spróbować jeszcze czegoś nowego – zauważa Wiktor Sarota.

Rzeczywistość nie rozczarowuje


Z badania inFaktu płynie również wniosek, że polscy przedsiębiorcy nie żałują decyzji o założeniu własnej działalności, a rzeczywistość ich nie rozczarowała. Wśród największych korzyści płynących z przejścia „na swoje” wymieniali bowiem przede wszystkim możliwość decydowania o sobie oraz większe miesięczne zarobki. To, co najbardziej motywowało ich do założenia własnego biznesu, okazało się więc zarazem tym, co przynosi im najwięcej profitów.

Warto zwrócić uwagę, że przedsiębiorczość przynosi satysfakcję nie tylko na poziomie finansowym czy organizacyjnym. Dla przedsiębiorców istotne jest także to, że prowadząc działalność, realizują się życiowo i robią to, co naprawdę lubią.

fot. mat. prasowe

Czy mając obecną wiedzę zdecydowałbyś się powtórnie założyć działalność

Polscy przedsiębiorcy nie żałują decyzji o założeniu własnej działalności.


W tej sytuacji nie dziwi więc, że 59% przedsiębiorców, mając obecną wiedzę i doświadczenia, zdecydowałoby się ponownie na założenie działalności. Wskazywali tak zarówno najmłodsi, jak i najstarsi ankietowani przez inFakt.
– Wygląda więc na to, że zarówno z punktu widzenia młodzieńczego entuzjazmu jak i życiowego doświadczenia prowadzenie działalności gospodarczej może przynosić wiele satysfakcji i korzyści – podsumowuje Wiktor Sarota.

fot. mat. prasowe

Jakie są twoim zdaniem największe korzyści z prowadzenia działalności

Wśród największych korzyści płynących z przejścia „na swoje” wymieniano bowiem przede wszystkim możliwość decydowania o sobie.


Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone między 15 a 28 marca 2018 metodą wywiadów internetowych (CAWI) przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia. Badanie było skierowane do mikroprzedsiębiorców, czyli osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze lub przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Respondenci zostali poproszeni o odpowiedzi na pytania o ich nastroje odnośnie do prowadzonej działalności gospodarczej, swoją ocenę działania urzędów i instytucji oraz sposób prowadzenia księgowości. W badaniu wzięło udział 1 018 mikroprzedsiębiorców z całej Polski.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: