eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Błędy w informacjach prasowych

Błędy w informacjach prasowych

2006-05-12 01:09

Przeczytaj także: Informacja prasowa na piątkę


6. Czy używałeś wykrzykników, podkreśleń, tłustej czcionki?

Praktycy public relations mają skłonność do nadużywania wykrzykników, podkreśleń, tłustej czcionki, dużych liter, itp. Taka praktyka obraża inteligencję każdego redaktora, który przecież sam potrafi ocenić, co naprawdę jest ważne. Usunięcie wszystkich "ozdobników" zabiera też dużo czasu.

7. Czy informacje były dokładne?

Kilka rażących błędów rzeczowych zniszczy wiarygodność przygotowanej informacji. Jeżeli redaktor wie lub czuje, bo tak podpowiada mu zawodowa intuicja lub doświadczenie, że musi sprawdzać wszystkie podane fakty, to jest bardzo prawdopodobne, że zabraknie mu na to czasu lub z miejsca oceni, że nie warto się tym zajmować.

8. Czy fakty były nieudokumentowane lub komentarze nie były przypisane konkretnym osobom?

Nie ma łatwiejszej i bardziej kuszącej rzeczy od pomieszania faktów z opiniami. Kiedy sprawa dotyczy kontrowersyjnego tematu należy podać źródło komentarza. Daruj sobie nic nie mówiące przymiotniki. Na przykład, frekwencja na zebraniu wyborczym może być "duża" lub "mała", "oszałamiająca" lub "znikoma" w zależności od nastawienia autora. Zamiast tego lepiej napisać "przyszło około 200 osób". Dodaj kto dokonał takiej szacunkowej oceny. Niech czytelnik sam oceni czy frekwencja była "duża" czy "mała".

9. Czy informacje były niepełne?

Podstawowe elementy każdej informacji prasowej to odpowiedzi na pytania kto? co? kiedy? gdzie? i czasem jak? Brak jednego elementu zmusza redaktora do korekty (czyli poszukania pominiętego faktu). Ważne, aby każda informacja zawierała w górnym lewym rogu dane kontaktowe do osoby, która w każdej chwili jest w stanie odpowiedzieć na dodatkowe pytania redaktora/reportera.

10. Czy informacja była nieaktualna?

Czas nie stoi w miejscu. Historie mają swój ciąg dalszy. Kolejne wydania mają swoje terminy zamykania numeru. Gazety opisują teraźniejszość, nie historię. Kiedy redaktor ma do wyboru temat aktualny lub stary - zakładając, że wszystkie pozostałe składniki są porównywalne - to zawsze wybierze aktualność.

Każdy autor uważa, że jego informacja dotyczy niezwykle ważnej sprawy. Trzeba jednak pamiętać, że czytelnicy gazety mogą być słabo zainteresowani opisywanym tematem. Z tego powodu ocena autora nie zawsze musi pokrywać się z opinią redaktora i to właśnie do niego należy ostatnie i decydujące zdanie.

Nie każda informacja donosi o wydarzeniu porównywalnym z wynalezieniem koła. Ale każda odpowiednio zredagowana i wysłana w odpowiednim momencie może znaleźć chłonnego odbiorcę. Redaktor może ją skrócić, zmienić kolejność faktów, wyrzucić bezbarwne przymiotniki, ale zawsze to lepsze od wyrzucenia jej do kosza.

Informacja prasowa przygotowana zgodnie z regułami i wymogami sztuki dziennikarskiej pozwoli Ci pozytywnie wyróżnić się wśród konkurencji choćby poprzez unikanie najczęściej popełnianych błędów.

poprzednia  

1 2

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Ciemne strony internetu

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: