eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe w Warszawie stawiają na usługi i rozrywkę

Centra handlowe w Warszawie stawiają na usługi i rozrywkę

2018-03-29 00:40

Centra handlowe w Warszawie stawiają na usługi i rozrywkę

Centra handlowe stawiają na rozrywkę © storm - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Firma doradcza JLL opublikowała najnowsze materiały podsumowujące ubiegłoroczną sytuację na rynku powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej. Wynika z nich m.in., że stołeczny rynek handlowy to obecnie około 1,76 mln mkw. powierzchni przeznaczonej na handel, z czego zdecydowanie najwięcej przypada na centra handlowe. Myli się jednak ten, kto myśli o nich jako o tradycyjnych galeriach zakupowych. Dziś na pierwszy plan zaczyna wysuwać się społecznościowa funkcja obiektów handlowych.

Przeczytaj także: Centra handlowe: czy Warszawa wyprzedzi Wrocław?

Jak podaje JLL, całkowity zasób powierzchni handlowych w Warszawie to dziś już 1,76 mln mkw, z czego zdecydowana większość (1,2 mln mkw.) przypada na centra handlowe. Na kolejnych miejscach pod względem udziału w rynku plasują się:
  • parki handlowe (276 000 mkw.),
  • wolnostojące obiekty handlowe (212 000 mkw.) oraz
  • centra wyprzedażowe (57 000 mkw.)

W minionym roku warszawski rynek handlowy powiększył się o niemal 85 000 mkw., za co w ogromnej mierze odpowiedzialna była Galeria Północna (64 000 mkw.). Ubiegłoroczny poziom nasycenia powierzchnią w ramach centrów handlowych w stolicy osiągnął 472 mkw./1 000 mieszkańców, co czyni ją jednym z najmniej nasyconych rynków w kraju.
„W budowie pozostaje ponad 198 000 mkw. powierzchni, która powinna zostać oddana do użytku w 2018-2019 r., z czego 151 000 mkw. to centra handlowe. Zauważalnym trendem, bardzo charakterystycznym dla stołecznego rynku, jest dalszy wzrost zainteresowania inwestorów projektami wielofunkcyjnymi. Przykładem projektów realizowanych w tym formacie jest EC Powiśle, Browary Warszawskie oraz Centrum Praskie Koneser”, tłumaczy Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

„Ubiegły rok to debiut 11 zagranicznych marek, które właśnie w Warszawie otworzyły swoje pierwsze na polskim rynku sklepy. Wśród nich znalazły się m.in. amerykańska marka Victoria's Secret z pełnym asortymentem - w Arkadii. Z kolei w Galerii Północnej ulokował się brytyjski sklep z zabawkami Hamley’s oraz rosyjskie marki modowe należące do Grupy Melon – Zarina i Love Republic. Do Galerii Wileńskiej wszedł włoski producent torebek, walizek oraz akcesoriów Carpisa, a przy ulicy Kijowskiej zaczęła działać amerykańska sieć pizzerii Papa Johns”, dodaje Joanna Tomczyk.

fot. mat. prasowe

Największe projekty handlowe w fazie realizacji w Aglomeracji Warszawskiej

Największym realizowanym właśnie projektem jest Galeria Młociny.


Rozszerzanie portfolio sklepów to tylko jedno z działań, które podejmują właściciele obiektów handlowych w celu urozmaicenia oferty i zwiększenia satysfakcji klientów.
„W warszawskich centrach handlowych stopniowo rośnie udział oferty gastronomicznej, stwarzając tym samym duże możliwości do dalszego rozwoju. Idzie to w parze ze zmieniającą się funkcją obiektów handlowych, kojarzonych coraz częściej przez odwiedzających z miejscem, gdzie można w interesujący sposób spędzić wolny czas. Możemy powiedzieć, że jesteśmy świadkami ewolucji centrów zakupowych w centra spotkań. Dlatego właściciele takich obiektów stawiają też na rozszerzanie oferty rozrywkowej, oddając do dyspozycji klientów sale kinowe, strefy edukacyjne dla dzieci, boiska do mini golfa, ścianki wspinaczkowe, pokoje zagadek czy nawet biblioteki. Tak stało się w przypadku Blue City, w którym w tym roku otworzy się kino”, tłumaczy Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Czynsze


Czynsze “prime”, które dotyczą lokali o powierzchni około 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą od 110 do 130 euro za mkw. miesięcznie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • art / 2018-04-23 19:22:40

    Według mnie centra w których dzieje się wiecej są dużo lepsze zarówno dla ludzi je odwiedzająchych jak i dla miasta. Na zachodzie widzi się coraz więcej takich rozwiązań więc dlaczego nie miałyby się sprawdzić u nas. Przestrzeń sklepowa może być mniejsza dzięki czemu inne propozycje dla odwiedzających mogą się tam zmieścić a odwiedzający prócz zakupów może zwyczajnie spędzić tam czas miło z rodziną. W stolicy w KOneserze planją ponoć takie miejsce gdzie będą sklepy, biura i nawet MUzeum Polskiej Wódki. To dość niecodzienne rozwiązanie ale według mnie nowe i fajne a tego w stolicy brakuje. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: