eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sieci spożywcze: priorytety i wyzwania

Sieci spożywcze: priorytety i wyzwania

2015-05-29 12:44

Przeczytaj także: Największe sieci handlowe rosną wolniej


W obliczu tych wyzwań, detaliści zamierzają podjąć kompleksowe programy nakierowane na podniesienie efektywności operacyjnej i finansowej. W ciągu najbliższych dwóch lat będą one dla zarządów sieci priorytetem numer dwa, wskazanym przez 8 na 10 badanych sieci (w ostatnich dwóch latach – dla 6 na 10 sieci). W ramach programów optymalizacyjnych sieci będą koncentrować się przede wszystkim na polityce cenowej oraz rozwoju portfolio produktowego (7 na 10 sieci). Widoczne jest również przeniesienie akcentu z efektywności funkcji zakupowej na zacieśnienie współpracy z dostawcami (priorytet dla 5 na 10 sieci). Znacząco wzrasta także zaangażowanie detalistów w optymalizację procesów logistyki, efektywność usług wewnętrznych oraz ograniczanie strat detalicznych.

Co istotne, sieci nie będą raczej szukać oszczędności po stronie kosztów pracy – nie pozwalają im na to coraz większe problemy ze znalezieniem pracowników. O ile w ciągu ostatnich dwóch lat optymalizacja kosztów zatrudnienia była HR-owym priorytetem dla 5 na 10 sieci, w najbliższej przyszłości koncentrować się będzie na nich 3 na 10 detalistów. Największego znaczenia (6 na 10 firm) nabierają jednak programy menedżerskie i zarządzania talentami, dotychczas będące domeną największych graczy. Równie istotnym elementem strategii HR na najbliższe dwa lata będzie budowa marki sieci jako pracodawcy (employer branding).

Priorytet #3: trendy ekonomiczne i konsumenckie
Wzrost nie będzie możliwy bez lepszego poznania konsumenta i (od)budowy lojalności, co wymaga inwestycji w analitykę


Rozpoznanie trendów ekonomicznych i konsumenckich oraz przygotowanie w stosunku do nich właściwej odpowiedzi to z perspektywy sieci detalicznych priorytet numer trzy, wskazany przez 6 na 10 badanych zarządzających.
Wzrostu i większej efektywności nie uda się uzyskać bez lepszego zrozumienia konsumentów oraz odbudowy ich przywiązania do marki detalicznej, utraconego w trakcie wzmożonej rywalizacji na ceny i promocje. To niezwykle poważne wyzwanie, bo polski konsument w ostatnich latach był przede wszystkim smart shopperem, czyli łowcą okazji, wrażliwym na cenę i promocję – mówi Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w zespole fuzji i przejęć oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Badane sieci potwierdzają dominację smart shoppingu wśród trendów konsumenckich – w ciągu ostatnich dwóch lat był to jeden z wiodących trendów wpływających na sytuację wszystkich badanych sieci. Pojawiają się jednak opinie (5 na 10 firm), że trend ten przestanie ogrywać kluczową rolę. Większego znaczenia nabierze aspekt zdrowotny i naturalność produktów (6 na 10 sieci) oraz nacisk na wygodę, szybkość i łatwość zakupów (wskazany przez 8 na 10 firm).

fot. mat. prasowe

5 priorytetów związanych z rozwojem sieci detalicznej

Sieci skupią się na otwieraniu nowych punktów i zamykaniu nierentownych.


Koncentracja na trendach konsumenckich sprawia, że ewoluuje podejście sieci do marketingu. Priorytetem pozostaje niezmiennie budowanie marki sieci (6 na 10 firm) oraz strategia akcji promocyjnych (5 na 10). Coraz większego znaczenia nabierają jednak programy lojalnościowe (4 na 10 firm) oraz zbieranie i analiza danych o klientach i transakcjach (5 na 10).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: