eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek dóbr luksusowych: czołowe marki 2014

Rynek dóbr luksusowych: czołowe marki 2014

2014-06-03 10:29

Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych: kryzys im nie straszny


W minionym roku podatkowym pierwsze miejsce wśród 75 największych producentów dóbr luksusowych zajął francuski koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na podium znalazły się także producent m.in. biżuterii i zegarków Compagnie Financiere Richemont oraz koncern kosmetyczny Estée Lauder. Pierwsza dziesiątka zanotowała nieco większy wzrost przychodów niż TOP 75, który wyniósł 13,1 proc. W zestawieniu znalazło się także podsumowanie TOP 15, grupujące najszybciej rozwijające się firmy w tej branży. Wśród nich niekwestionowanym liderem jest Michael Kors Holdings, którego przychody w ciągu roku wzrosły aż o 67,5 proc.

Raport analizuje również transakcje na rynku M&A w sektorze dóbr luksusowych. Dużą rolę w tym zakresie odgrywają fundusze private equity, które w tej branży poszukują firm, mogących zagwarantować szybki wzrost i zwrot z zainwestowanego kapitału. W ostatnich miesiącach jedną z największych transakcji był zakup przez fundusz Blackstone Group 20 proc. akcji firmy Gianni Versace. Zdaniem autorów raportu także w tym roku możemy oczekiwać zainteresowania inwestorów branżą producentów dóbr luksusowych. W orbicie ich zainteresowań będą przede wszystkim starsze, uznane marki, które mogą pochwalić się wieloletnim przywiązaniem klientów.

Raport wyróżnia co najmniej trzy trendy, które będą napędzały fuzje i przejęcia w sektorze dóbr luksusowych:
  • Globalizacja: wzrost liczebności konsumentów bogatych i wyższej klasy średniej na rynkach wschodzących, to czynnik najsilniej napędzający w ostatnich latach fuzje i przejęcia w sektorze dóbr luksusowych. W roku 2013 regiony Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki stanowiły łącznie 19 proc. rynku dóbr luksusowych, podczas gdy w 2008 roku było to jedynie 9 proc. Euromonitor prognozuje, że w roku 2025 będą one stanowiły 25 proc. tego rynku.
  • Integracja łańcucha wartości: producenci dóbr luksusowych dokładnie kontrolują wszystkie dziedziny działalności – od fazy projektowania i pozyskiwania surowców, poprzez produkcję, sprzedaż – aż do dystrybucji. Nadzór nad całością przyczynia się do zachowania wysokiej jakości, a więc i ochrony marki. Widocznym trendem stały się przejęcia na poddostawców, z usług których korzysta dana firma. Taką strategię stosuje, m.in. Hermes International.
  • Konsolidacja jako strategia rozwoju: Koncerny prowadzące handel dobrami luksusowymi działają w różnych podsektorach, łączy je zaś dobra znajomość tej branży, w tym głębokie zrozumienie preferencji konsumentów. Do konsolidacji marek luksusowych przyczyniają się również doświadczeni inwestorzy, tworzący holdingi lub grupy kapitałowe. Takie konglomeraty tworzą m.in. LVMH czy Kering.

Jak pod kątem rynku dóbr luksusowych postrzegana jest Europa Środkowa, w tym Polska? „Raport wspomina głównie o klientach z Rosji, którzy są jedną z bardziej znaczących grup konsumenckich w tym sektorze. Polska pod tym względem nie rozwija się tak bardzo dynamicznie, choć z roku na rok pojawia się u nas coraz więcej sklepów luksusowych. Wciąż jednak brakuje klientów, których byłoby stać na zakupy w takich miejscach. W naszym corocznym badaniu Christmas Survey tylko 2 proc. Polaków wskazało, że wybiera właśnie ten rodzaj sklepów ” – mówi Magdalena Jończak.

fot. mat. prasowe

TOP 10 rankingu „2014 Global Powers of Luxury Goods”

W minionym roku podatkowym pierwsze miejsce wśród 75 największych producentów dóbr luksusowych zajął francuski koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs.


O raporcie „Global Powers of Luxury Goods. In the hands of the consumer”
Raport skupia się na czterech szeroko pojmowanych kategoriach dóbr luksusowych: ekskluzywnej odzieży, torebkach i akcesoriach, biżuterii i zegarkach oraz kosmetykach i perfumach. W raporcie nie uwzględnia się luksusowych samochodów, podróży i obsługi turystycznej, łodzi i jachtów, sztuki i kolekcjonerstwa oraz luksusowych win, wódek i koniaków. Raport został opublikowany przez Deloitte USA w maju 2014 r.


poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: