Koniunktura konsumencka IX 2012
2012-09-27 13:20
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VIII 2012
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, po nieznacznym spadku w sierpniu 2012 r., we wrześniu obniżył się o 3,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –31,6.Do spadku bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej we wrześniu 2012 r. przyczyniły się wszystkie składowe tego wskaźnika, najsilniej ocena ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, zarówno przyszłej (spadek ocen o 5,1 pkt proc.) jak i obecnej (spadek o 4,8, pkt proc.), a w nieco mniejszym stopniu oceny zmian w sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zwłaszcza ocena dotycząca okresu najbliższych 12 miesięcy, która pogorszyła się o 2,9 pkt proc.
W porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku poziom wskaźnika BWUK jest o 10,1 pkt proc. niższy. Spadek wartości dotyczy wszystkich składowych tego wskaźnika, przy czym najbardziej w stosunku do ubiegłego roku obniżyły się oceny perspektyw zmian w sytuacji ekonomicznej kraju w ciągu najbliższych 12 miesięcy (o 19,3 pkt proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej obniżył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 4,8 pkt proc. i ukształtował na poziomie –40,6.
Pogorszenie poziomu wskaźnika wyprzedzającego wynika przede wszystkim ze znaczącego pogorszenia ocen zmian poziomu bezrobocia (o 11,8 pkt proc.) oraz obniżenia ocen oczekiwanych zmian w najbliższych 12 miesiącach dotyczących: sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju.
fot. mat. prasowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
Nieznacznie poprawiła się natomiast (o 0,7 pkt proc.) ocena perspektyw oszczędzania pieniędzy – drugi miesiąc z rzędu.
W porównaniu do września ubiegłego roku wskaźnik WWUK ma wartość niższą o 14,0 pkt proc., co wynika przede wszystkim ze znacznie gorszych ocen dotyczących zmian poziomu bezrobocia (o 23,8 pkt proc) oraz perspektyw zmian w sytuacji ekonomicznej kraju w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Nastroje konsumentów w marcu 2024 nieco lepsze
-
Nastroje konsumentów bez zmian w lutym 2024
-
Nastroje konsumentów lepsze w styczniu 2024
-
Nastroje konsumentów w grudniu 2023 pogorszyły się
-
Nastroje konsumentów w listopadzie 2023 jeszcze lepsze
-
Nastroje konsumentów w październiku 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w sierpniu 2023 dalej w górę
-
Nastroje konsumentów w lipcu 2023 jeszcze lepsze
-
Nastroje konsumentów w czerwcu 2023 dalej w górę
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)