Jak hipermarkety wpływają na ceny żywności?
2009-07-22 14:03
Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2008
Hipermarkety i inne duże sieci detaliczne wpływają na poziom cen artykułów spożywczych na obszarze swojego działania, donosi Rzeczpospolita. Na obszarach, na których nie ma sklepów dużych sieci, żywność może być droższa nawet o 40 proc.Sieci handlowe negocjują niskie ceny u dostawców. Mogą potem tanio sprzedawać wybrane produkty. W mniejszych miejscowościach i we wsiach, gdzie nie ma prawdziwej konkurencji, a sklepy zaopatrują się w lokalnych hurtowniach, ceny są sporo wyższe. Absurdalnei, tam gdzie siła nabywcza konsumentów jest najniższa, ceny są najwyższe.
Obserwacje te potwierdza GUS, który zbadał, że np. mięso wołowe najdroższe jest w tradycyjnie rolniczym województwie podlaskim, a ziemniaki w lubuskim. Według firmy Nielsen ceny w najmniejszych sklepach są niemal o 30 proc. wyższe niż w przypadku sieci dyskontowych. to nie tak drastyczna różnica, jak w opinii Rzeczpospolitej, ale wciąż spora. Poza tym dyskonty takich sieci jak Biedronka czy Aldi są obecne w mniejszych miejscowościach.
W raporcie Rzeczposplitej nie uwzględniono też faktu, że duża część ludności ze wsi i małych miejscowości robi zakupy na targowiskach, gdzie ceny owoców, warzyw, mięsa i innych świeżych produktów są niższe od tych z dyskontów. Poza tym nieporównanie lepsza jest jakość takiej żywności: naturalnie produkowane artykuły są w Polsce często tańsze od tych, które pochodzą z masowych fabryk żywności. Na Zachodzie jest odwrotnie, za tzw. organic food trzeba zapłacić wiele razy drożej, niż za żywność z hipermarketów.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Spożywczy handel detaliczny 2009
-
Hipermarket Real już nie chce być tani
-
Nieuczciwe sieci handlowe kontra producenci
-
Ograniczenia marż obniżą ceny żywności?
-
Rynek spożywczy: handel detaliczny 2007
-
Tesco zdobywa USA
-
Tesco chce podbić rynek USA
-
Inflacja zwalnia, ale koszyk zakupowy nadal drożeje. Raport o cenach w sieciach handlowych
-
Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?