eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka IX 2007

Koniunktura konsumencka IX 2007

2007-09-30 00:43

We wrześniu 2007 r. obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, bieżący i wyprzedzający, pogorszyły się względem poprzedniego miesiąca. Utrzymuje się natomiast korzystny dystans wobec wyników sprzed roku oraz dwóch lat - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VIII 2007

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi obecnie - 7,0 (o 1,7 pp. mniej niż w sierpniu). W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 9,0 oraz o 15,4 pp.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej przyjął we wrześniu wartość - 7,4 (o 0,7 pp. gorszą niż w poprzednim miesiącu). W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest jednak stały wzrost jego notowań - o 11,5 oraz o 20,6 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.

Zanotowane zmniejszenie się poziomu wskaźników ufności konsumenckiej jest głównie rezultatem pogorszenia się niektórych wskaźników charakteryzujących nastroje konsumenckie społeczeństwa polskiego, tj. przeszłej i przewidywanej oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przeszłej i przewidywanej oceny zmian sytuacji ekonomicznej kraju.

Jednocześnie jednak poprawie uległy opinie konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz oceny możliwości zaoszczędzenia pieniędzy.

Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej ocena obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów osiągnęła we wrześniu najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania.

Przebieg zmian nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej obserwowany w latach 2005-2007, świadczy o tym, że w dalszym ciągu zwiększa się udział konsumentów odczuwających poprawę oraz zmniejsza się udział konsumentów odczuwających pogorszenie swojej sytuacji społeczno-ekonomicznej.

Jest to widoczne w obrębie wszystkich prezentowanych wskaźników koniunktury konsumenckiej, a w szczególności w przypadku ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach (wzrost wartości wskaźnika w stosunku do analogicznego okresu 2006 i 2005 r. wyniósł odpowiednio 9,7 oraz 22,7 pp.), jak i w odniesieniu do obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów (odpowiednio 17,7 i 20,3 pp.).

Największą poprawę wskaźnika w porównaniu z wynikami sprzed roku i dwóch lat obserwuje się w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (odpowiednio o 25,2 oraz 47,7 pp.).

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: