eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kształtowanie cen: modele i funkcje ceny

Kształtowanie cen: modele i funkcje ceny

2011-03-08 11:41

Przeczytaj także: Trafić z ceną

Przychody na sztukę

Może się wydawać, że zwiększenie ceny zawsze skutkuje zwiększeniem obrotu (a zatem i opłacalności sprzedaży). Będzie tak jednak tylko wtedy, gdy popyt nadal będzie tak samo duży albo przynajmniej zmniejszy się w mniejszym stopniu niż wzrośnie cena. Jest to oczywiste, w innym wypadku wszyscy podnosiliby ceny bez umiaru.

W tym wypadku chodzi jednak o znalezienie optymalnej ceny. Jest to taka cena, przy której marża brutto będzie najwyższa, co oznacza, że przedsiębiorstwo zarobi najwięcej pieniędzy.

Przychody przy wysokich ilościach sprzedaży

Sprzedaż dużych ilości jest pożądana. Ale tylko wtedy, gdy cena jednostkowa (cena za sztukę, godzinę, kilometr itp.) jest na tyle wysoka, że da dodatnią marżą. Jest to oczywiste, ponieważ w innym wypadku wszyscy obniżaliby ceny bez umiaru.

Wizerunek firmy

Cena produktów firmy ma duże znaczenie dla jej wizerunku. Różnica między wizerunkiem firmy KLER i firmy JYSK jest ewidentna. Sklepniskocenowy nie tylko ma niskie ceny – emanuje taniością również w innych aspektach. Niektórzy ludzie nie lubią wchodzić do takich sklepów. Inni mogliby przecież pomyśleć, że obniżyła im się stopa życiowa.

Interesującą kwestią jest to, czy obniżając ceny, można zwiększyć sympatię klientów do siebie i swojej firmy. Niekoniecznie. Większy szacunek, biorąc pod uwagę ogół klientów, zyskuje raczej ten, kto oferuje „odpowiednie” ceny. Zbyt niska cena rodzi podejrzenia, że jakość nie należy do najlepszych.

fot. mat. prasowe




KSZTAŁTOWANIE CEN to książka szwedzkiego autora Björna Lundéna, traktująca o trudnej sztuce ustalania cen na oferowane produkty. Właściwe kształtowanie cen jest niezmiernie ważnym, choć często pomijanym i niedocenianym czynnikiem wpływającym na zwiększenie wielkości i opłacalności sprzedaży. Nie istnieje chyba żaden inny zabieg, który miałby tak duży wpływ na wynik przedsiębiorstwa, a kosztował tak niewiele - przecież ustalenie albo zmiana ceny w praktyce nic nie kosztuje. A korzyści, jakie wiążą się z wyznaczeniem odpowiedniej ceny, są nie do przecenienia.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: