eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Transport lotniczy przed problemami

Transport lotniczy przed problemami

2011-02-28 11:40

Przeczytaj także: Linie lotnicze bankrutują?


Sytuacja LOT: Firma musi zostać sprzedana

Problemy europejskich linii lotniczych to także kłopoty polskiego LOTu. Firma boryka się z rosnącą konkurencją, kosztami własnej działalności, a jej perspektywy wciąż nie są do końca określone.

- LOT, jako samodzielna linia lotnicza, nie ma szans w starciu z takimi gigantami jak Lufthansa, Air France / KLM czy British Airways. Najlepszym wyjściem zarówno dla LOTu jak i dla budżetu Państwa byłaby sprzedaż firmy. Polskim liniom najbliżej jest do Lufthansy, która w ciągu ostatnich lat dokonała kilku znaczących zakupów. LOT nie jest celem transferowym numer jeden niemieckiego przewoźnika, natomiast walczący o każdą złotówkę Skarb Państwa nie będzie skłonny tanio sprzedawać linii – tłumaczy Tomasz Starus z TU Euler Hermes.

Prognoza 2011 r.: dwa światy

fot. mat. prasowe

Największe linie lotnicze świata

Największe linie lotnicze świata

Według analizy Euler Hermes, wolniejszy wzrost światowego przewozu lotniczego (+5,3%), stagnacja przychodu jednostkowego (przy potencjalnej presji na obniżenie cen z powodu przedwczesnego przywrócenia zdolności przewozowych), a w szczególności wzrost cen paliwa lotniczego wspólnie spowodują spadek wyników branży lotniczej w 2011 r. – IATA prognozuje obniżkę zysków netto linii lotniczych o 40%.

Europejskie linie lotnicze w dalszym ciągu dążą do zwiększenia produktywności i dostosowania zdolności przewozowych do zmian popytu (np. w nowej konfiguracji B777 Air France-KLM nie będzie miejsc pierwszej klasy). Niezależnie od utworzenia ogromnej południowoamerykańskiej grupy linii lotniczych LATAM Airlines Group (stworzonej z połączenia chilijskich linii LAN i brazylijskich TAM; grupa może się pochwalić 9 mld USD łącznej sprzedaży), półkula południowa aż roi się od linii lotniczych szukających kapitału na sfinansowanie rozwoju: idąc w ślady Cebu Pacific (500 mln USD w 2010 r.), w lutym 2011 r. Garuda Indonesia wypuściła prospekt emisyjny, który ma zgromadzić od 350 mln USD do 530 mln USD.

Trzy sojusze linii lotniczych, ustaliwszy priorytety w zakresie wspólnej strategii ochrony przychodów i podziału zysków między członkami, zwracają się teraz rezolutnie ku ekspansji na rynkach wschodzących – jak np. Star Alliance i Air India (połowa 2011 r.) oraz pozyskanie Aerolineas Argentina, Garuda Indonesia (w 2010 r.) i Shanghai Airlines (2011 r.) przez Sky Team.

fot. mat. prasowe

Tempo wzrostu rocznych przewozów lotniczych (loty pasażerskie i towarowe)

Tempo wzrostu rocznych przewozów lotniczych (loty pasażerskie i towarowe)


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: