Sektor MŚP: ocena IV kw. 2010 i prognoza I kw. 2011
2011-02-23 11:05
Przeczytaj także: Sektor MSP w Polsce i Europie
WSKAŹNIK KERNA
fot. mat. prasowe
Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA
(-100 min; +100 max). Klimat w firmach sektora MŚP jest więc porównywalny to tego, jaki dominował w I połowie 2009 roku. Największy wpływ na końcową niższą wartość wskaźnika, miały nienotowane dotąd krytyczne oceny oraz obawy wobec sytuacji gospodarczej Polski w relacji zarówno do poprzedniego kwartału, jak i licząc r/r. Warto zaznaczyć, że wartości rzędu -77 pkt. czy -63,1 pkt. nie notowano nawet w kryzysowym 2009 roku. Na tym tle relatywnie dobrze – mimo zgłaszanych obaw – przedsiębiorcy spostrzegają sytuację własnej firmy.
INDEX ZAIR
fot. mat. prasowe
Index ZAIR
Informacje o badaniu
Skaner MŚP to systematyczny dostęp do informacji o stanie firm, które zatrudniają do 250 osób – to ok. 2/3 wszystkich pracowników w Polsce. uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) oraz branżowych zestawień bazodanowych. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Próba oddaje strukturę firm sektora MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro zatrudniających do 9 osób. W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (firmy niezawieszone, nie będące w stanie likwidacji, niepaństwowe). Firmy prowadzące działalność produkcyjną, handlową lub usługową. W badaniu 85 proc. stanowiły firmy z kapitałem polskim, firmy z kapitałem zagranicznym stanowiły 9,8 proc., a z kapitałem mieszanym 5,2 proc. Respondentem była osoba odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zarządzanie firmą. Najczęściej właściciel/współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes/wiceprezes, członek zarządu, dyr. finansowy, główny księgowy, osoba na stanowisku dyrektora lub osoby pozostałe wskazane, jako odpowiedzialne za rozwój, zakupy, inwestycje, współzarządzanie firmą. Jeden respondent - reprezentował jedną firmę. Technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo. Czas trwania wywiadu: do 15 minut.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Firmy w lepszej kondycji, choć opóźnione płatności bez zmian
-
Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje i rekrutację pracowników
-
Opóźnione płatności problemem co trzeciej firmy. Najgorzej w handlu
-
Na opóźnienia w płatnościach skarży się co trzecia firma
-
Małe i średnie firmy chcą szczepić pracowników przeciw COVID-19
-
Sektor MŚP czeka na koniec pandemii
-
KRD: 3/4 firm poniosło dodatkowe koszty w związku z pandemią
-
Sektor MŚP tnie wydatki. Na czym oszczędza najwięcej?
-
Sektor MŚP gotowy na II falę pandemii. Czego boją się firmy?