eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Franczyza w branży turystycznej 2009-2010

Franczyza w branży turystycznej 2009-2010

2010-09-02 00:18

Przeczytaj także: Franczyza a rynek apteczny


Podział franczyzy turystycznej na touroperatorów i pośredników

Rynek turystyczny w Polsce dzieli się na touroperatorów i firmy pośredniczące w sprzedaży usług organizatorów wyjazdów. Obecnie w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych zarejestrowanych jest ok. 3 tys. podmiotów. Znaczną część z nich stanowią pośrednicy, którzy sprzedają usługi touroperatorów. Obecność pośredników to dobre rozwiązanie dla touroperatorów, którzy korzystając z ich usług mogą zaoszczędzić na rozwoju własnej sieci biur podróży. Takie działanie powinno konsolidować rynek turystyczny, jednak zbyt duża obecność niezrzeszonych agencji wpływa na jego rozdrobnienie. Sytuacja jednak zmienia się na lepsze. Rozwój franczyzy w branży turystycznych powoli porządkuje rynek. Coraz więcej firm sprzedających usługi touroperatorów prowadzi rozwój placówek licencyjnych, zrzeszając je pod jednym szyldem. Taka sytuacja podnosi również jakość usług i uwiarygodnia sprzedawane oferty. Pośrednicy, którzy sprzedają franczyzę przywiązują dużą wagę do wyboru touroperatorów, z którymi współpracują. Na ich listę trafiają tylko obecni w Polskiej Izbie Turystyki z kilkuletnim doświadczeniem.

Raport wskazuje, że pośród najważniejszych firm franczyzowych, pośredniczących w sprzedaży ofert turystycznych, znajdują się Multita, Sun Club, Ostatniemiejsca.pl, Travel Point, TravKon i Urlopy.pl. Najdłużej istnieją pierwsze trzy wymienione. Sun Club pierwszą placówkę franczyzową otworzył w 2004 roku, Urlopy.pl w 2008 r., natomiast Multita w 2009 r. Aktualnie Sun Club posiada 16 placówek franczyzowych, Multita ma ich 13, natomiast w ramach sieci Ostatniemiejsca.pl funkcjonuje 30 jednostek licencyjnych.

fot. mat. prasowe

Jednostki franczyzowe w branży turystycznej w latach 2004 – 2010

Jednostki franczyzowe w branży turystycznej w latach 2004 – 2010


Ile kosztuje franczyza turystyczna?

Ceny inwestycji we franczyzę turystyczną kształtują się na podobnym poziomie w przypadku biur agencji pośrednictwa i placówek należących do touroperatorów. Koszt adaptacji placówki wraz z licencją wynosi od 15 tys. zł do 150 tys. zł. Różnica biznesu polega głównie na oferowanych usługach. Partnerzy touroperatorów sprzedają przede wszystkim ich własne produkty, natomiast agenci mają cały pakiet usług wielu organizatorów podróży, w zależności od tego z kim współpracuje centrala. Z raportu wynika, że koszt inwestycji w biuro podróży Neckermann zamyka się w 50 tys. zł. Koszt licencji rozliczany jest osobno, po 12 miesiącach działania placówki, w zależności od wielkości prowadzonej sprzedaży. Multita oferuje biznes za cenę ok. 65 tys. zł. Kwota obejmuje koszt adaptacji placówki (34 tys. zł) oraz licencji (29 tys. zł). Partner sieci otrzymuje możliwość sprzedaży usług ponad 50 touroperatorów. Tańszą formę działalności proponuje TravKon, firma, która również pośredniczy w sprzedaży touroperatorów. Cena inwestycji w placówkę wynosi ok. 15 tys. zł.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: