eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Skuteczna strona WWW firmy

Skuteczna strona WWW firmy

2003-12-29 00:01



Wybór nazwy domeny jest w zasadzie równie prosty, choć jeżeli planujemy zarejestrowanie domeny międzynarodowej może nas spotkać niespodzianka: obecnie bardzo wiele sensownych jak i również bezsensownych nazw jest już zajęta (np. zarejestrowane są wszystkie kombinacje dwuliterowe, większość trzyliterowych, prawie wszystkie wyrazy ze słownika języka angielskiego). Jednak w domenach krajowych sytuacja nie jest jeszcze aż tak zła, więc mamy tutaj szersze pole do popisu. Najlepiej rejestrować nazwy w domenach .com.pl i .pl (jeżeli nas stać to w obydwu jednocześnie), ale jeżeli nasza firma ma charakter regionalny może skorzystać z domeny regionalnej, typu miasto.pl i nie będzie to złym rozwiązaniem (całkiem dobrym przykładem jest adres ).

W ubiegłym roku (2002) pojawiła się tendencja uwalniania zajętych, ale nie wykorzystywanych domen, dzięki czemu nasze pole wyboru znacznie się rozszerzyło.

Podczas wyboru nazwy można się zastanawiać, czy decydować się na nazwę rodzajową (pospolitą) czy oryginalną. Przykładem domen rodzajowych są adresy: wakacje.pl, wypoczynek.pl czy telefon.pl. Nie jest to jednak dobry wybór - takie domeny mają swoje odniesienie w realnym świecie do produktów bez nazwy (noname) - i jako takie są właśnie postrzegane. Dlatego największa polska księgarnia ma adres nie ksiazki.pl ale merlin.pl, a serwis aukcyjny nazywa się allegro.pl a nie aukcja.pl.

Podsumowując – dobierając nazwę domeny pamiętajmy o kilku marketingowych zasadach:

- nazwę powinno się łatwo pamiętać, wymawiać i rozpoznawać, więc preferujemy nazwy krótkie
- starajmy się, aby w jakiś sposób wyróżniała się ona spośród innych
- zadbajmy o to, aby przypadkiem nie oznaczała niczego negatywnego w innych językach

3. Nawigacja po witrynie

Zastanówmy się teraz, co rozumiemy przez pojęcie "dobrej nawigacji". Składają się na nią konstrukcja i miejsce umieszczenia menu, przejrzystość strony, ograniczenie nawału informacji, połączenia pomiędzy podstronami. Jeżeli umieszczamy menu na każdej podstronie zadbajmy o to, aby znajdowało się ono zawsze w tym samym miejscu. Jeżeli tego nie zrobimy, użytkownik serwisu będzie czuł się zdezorientowany i zirytowany koniecznością poszukiwania tego elementu na każdej ze stron naszej witryny. Jeżeli z jakichś powodów nie możemy umieścić menu w tym samym miejscu co na innych stronach, lepiej zrezygnujmy z niego zupełnie dając w zamian link do strony głównej (wyraźnie oznaczony, np. "strona główna" czy "home") oraz link umożliwiający cofnięcie się do strony (czy też działu) nadrzędnego. Nie jest konieczne umieszczanie linków typu "wstecz", gdyż w większości przypadków w tym celu użytkownicy i tak wolą korzystać z przycisków przeglądarki. Drugą dosyć ważną zasadą jest nie umieszczanie dublujących się pozycji menu w kilku miejscach jednocześnie. Nie dość, że zabiera nam to przestrzeń na ekranie, którą moglibyśmy znacznie lepiej spożytkować, to również wzbudza w użytkownikach poczucie zagubienia i chaosu. Wyjątkiem tu jest dosyć popularna metoda grupowania najważniejszych odnośników na dole strony, zwłaszcza dla stron które wymagają przewijania w pionie – ale pamiętajmy aby tworzyć te odnośniki tylko w formie tekstowej rezygnując z wszelkich grafik i udziwnień.

Jeżeli na górze strony znajduje się logo czy nazwa firmy lub strony, warto uczynić z niej link przenoszący na stronę główną.

Dobra nawigacja to również przejrzyste ułożenie informacji. Nie zamęczajmy odbiorcy ich nawałem już na stronie głównej, ale rozplanujmy je sensownie na pozostałych stronach. Najważniejszą cechą WWW jest fakt, iż stanowi ono środowisko hipertekstowe, którego koncepcja polega na zapisywaniu informacji nie w sposób ciągły, lecz tak, aby użytkownik mógł dotrzeć do wybranego fragmentu korzystając z różnych ścieżek i połączeń. Korzystajmy z tej wspaniałej właściwości i twórzmy sieć informacji zamiast podawania ich w jednym, obszernym ciągu tekstu.

oprac. : Adam Kubiczek / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: