eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski rynek IT: franchising w 2008 r.

Polski rynek IT: franchising w 2008 r.

2008-12-29 13:03

Przeczytaj także: Franczyza tworzy nowe miejsca pracy

Na kolejnym miejscu, według raportu, znajduje się sieć Sferis (56 sklepów). Sieć należy do giełdowej spółki Action SA, która pod koniec ubiegłego roku przejęła w niej większościowy pakiet. Od momentu zmiany właściciela spółka swój profil oparła na trzech płaszczyznach: rozwój dotychczasowej sieci własnych salonów, rozwój sieci franczyzowej oraz rozwój sprzedaży do kanału MSP. Dodatkowo Sferis widzi szansę w rozwoju sprzedaży usług operatora Orange, z którym do końca 2012 zamierza otworzyć 100 punktów sprzedaży. W planach Action SA jest wprowadzenie sieci na GPW. Zgodnie ze strategią rozwoju, spółka zamierza mieć 150 salonów sprzedaży. Plany rozwoju Sferis zakładają również większą aktywizację w rejonie MSP. Spółka będzie dostarczać sprzęt i oprogramowanie oraz ma pełnić funkcję doradcy w zakresie wdrażania technologii dla biznesu. Połowa z zatrudnionych przez spółkę osób będzie zatrudniona w placówkach partnerskich Sferis. W tym przypadku sieć idzie sprawdzonym wcześniej przez Vobis modelem współpracy, który obok tradycyjnego sklepu detalicznego lokuje centrum usług dla MSP. Warto zaznaczyć fakt pojawienia się w 2008 r. oferty franczyzowej sieci Sferis, która zgodnie z zapowiedziami ruszyła w II kwartale 2008 r. Istniejąca oferta może jednak, w opinii Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, nie spotkać się z dużym zainteresowaniem rynku, z uwagi na brak jasno określonej strategii i zasad współpracy. Przedstawiana przez Sferis „elastyczność” często bowiem oznacza brak precyzyjnie określonego modelu współpracy.

Co nowego na rynku IT

Z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że rok 2008 na rynku franczyzowym w branży IT obfitował w spektakularne wydarzenia i zmiany. Warto tutaj wspomnieć o wyżej opisanym wydarzeniu przejęcia sieci Karen przez Komputronik i rozpoczęciem rozmów nt. przejęcia przez Action SA sieci Vobis. Z pewnością faktem wartym odnotowania jest pojawienie się sieci H-and-B notebook, która od początku roku 2008 otworzyła 20 salonów sprzedaży na terenie całej Polski. Zgodnie z planami przedstawianymi przez zarząd na początku roku sieć miała na koniec roku liczyć 80 salonów. Plan ambitny, jednak dokładnie analizując nie tylko rynek branży IT, ale również podaż powierzchni komercyjnych, koniecznych nakładów oraz tempo i poziom rozwoju istniejących już sieci – plan z góry był skazany na niepowodzenie. Jest grudzień, a sieć liczy 20 punktów. Jest to dobry rezultat jednak w obliczu zapowiadanych 80 salonów nie wygląda on imponująco. Z informacji Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że spółka nie planuje rozwoju poprzez franczyzę, niemniej obserwując rynek, specjaliści zakładają, że w niedługim czasie również i na tej płaszczyźnie spółka rozwinie swoje skrzydła. Na uwagę zasługuje fakt, że H-and-B, jako jedyna ze spółek, która zakłada rozwój specjalistycznych sklepów komputerowych, pomija centra i galerie handlowe. Zdaniem Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych podejście to będzie musiało być zweryfikowane w najbliższym czasie, ponieważ badania i rzeczywistość handlowa wyraźnie wskazują na znaczący rozwój znaczenia centrów handlowych w handlu detalicznym w Polsce.

Z raportu wynika także, że swoją strategię rozwoju zmienił również COMES SA, właściciel sieci Voxan Mobile Expert. W planach spółki było wejście na GPW i pozyskanie funduszy na rozwój sieci salonów na terenie całego kraju. Niemniej, w związku z panującym kryzysem i małym zainteresowaniem inwestorów spółka zrewidowała plany rozwoju – zrezygnowała z otwierania salonów w Centrach i Galeriach Handlowych. Aktualnie sieć liczy 4 salony firmowe i 27 sklepów partnerskich. W 2008 roku sieć, po roku działalności, uporządkowała sieć sklepów partnerskich, kontynuując współpracę z najlepszymi i najbardziej perspektywicznymi partnerami. Z informacji uzyskanych przez ARSS wynika, że COMES SA dalej będzie budował sieć VOXAN, ale w oparciu o dotychczasowych partnerów handlowych spółki, tworząc z nimi sklepy partnerskie. Rozwój salonów w Centrach Handlowych został wstrzymany na bliżej nie określony czas. Obecnie spółka zastanawia się nad strategią rozwoju i testuje różnie rozwiązania.

Na pierwszy rzut oka niepozornym, a równocześnie dysponującym największym potencjałem graczem, wg Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych jest firma AB SA, jeden z największych dystrybutorów IT w Polsce, który zarządza franczyzową siecią sprzedaży Alsen. Ta mało znana przeciętnemu Kowalskiemu sieć liczy już ponad 350 punktów, zlokalizowanych na terenie całej Polski. Dodatkowo, z zapowiedzi zarządu AB SA wynika, że rozwój sieci franczyzowej będzie miał znaczący wpływ na osiągnięcie planowanych wyników. Niemniej właściciel sieci ALSEN musi jeszcze mocno popracować nad jej efektywnością, ponieważ średnia sprzedaż przypadająca na 1 punkt wynosi ok. 10 tys. zł (dane wyliczone na podstawie przychodów ze sprzedaży AB SA do spółki Alsen). Zdaniem ekspertów w sieci Alsen leży duży potencjał, który obecnie jest niewykorzystywany.

Analizy pokazują, że jedną z firm, które w 2008 roku znacząco zmniejszyły dynamikę rozwoju jest notowana na rynku NewConnect spółka Divicom. Spółka, która bardzo dynamicznie rozwijała się w 2007 roku, w 2008 roku przeprowadza restrukturyzację spółki, w celu obniżenia kosztów i wzrostu efektywności. Działania mają przyczynić się do wzrostu rentowności przedsiębiorstwa i dalszego rozwoju. Plany spółki zakładały uruchomienie w 2008 r. około 25 nowych sklepów – zadanie to nie zostało wykonane.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: