eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Nieruchomości komercyjne w Polsce - podsumowanie 2014

Nieruchomości komercyjne w Polsce - podsumowanie 2014

2014-12-30 10:43

Przeczytaj także: Nieruchomości komercyjne w Polsce - podsumowanie I poł. 2015


Rynek logistyczno-przemysłowy odnotował znaczne wzrosty


Jak wcześniej przewidywali eksperci CBRE, rok 2014 okazał się bardzo korzystny dla rynku przemysłowo-logistycznego. Bieżący rok przyniósł w większości regionów spadek liczby powierzchni niewynajętej. W III kw. 2014 r. wskaźnik pustostanów w skali kraju spadł do poziomu 8 proc., czyli o 2,5 pp wobec analogicznego okresu ubr. Natomiast popyt na powierzchnię magazynową wzrósł już w tym roku o 20 proc. – z 1,2 do 1,5 mln mkw., i zamknie się prawdopodobnie na poziomie około 2,2 mln mkw. Czynsze w 2014 r. stabilizowały się i ta tendencja utrzyma się także w 2015 r. W niektórych regionach widać zmianę trendu na korzyść deweloperów, zwłaszcza w przypadku czynszów efektywnych.
Stabilna sytuacja ekonomiczna Polski przyciąga zagranicznych inwestorów szukających możliwości korzystnego ulokowania kapitału, co sprzyja dynamicznemu wzrostowi krajowego rynku powierzchni logistyczno-przemysłowych. Pozycja lidera w regionie CEE, korzystna lokalizacja geograficzna, relatywnie niskie koszty, dostępność wykwalifikowanej kadry oraz rozwój infrastruktury komunikacyjnej sprawiają, że Polska jest bardzo atrakcyjna dla inwestorów logistycznych i przemysłowych. Sektor e-commerce, branża motoryzacyjna i przemysł lekki są obecnie główną siłą napędową rynku. W roku 2015 będziemy świadkami dalszych wzrostów tych sektorów – mówi Patrick Kurowski, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych CBRE w Polsce.

Obecnie zasób nowoczesnych powierzchni przemysłowych i logistycznych w Polsce przekracza 8,5 mln mkw., a kolejne 650 tys. mkw. jest w budowie. Region wrocławski oraz poznański, w których wskaźniki pustostanów są jednymi z najniższych w kraju, realizują obecnie najwięcej nowych projektów logistycznych. Również popyt w skali kraju jest w nich duży, choć najwyższy popyt odnotował Górny Śląsk.

Rynek powierzchni handlowych potrzebuje nowej przestrzeni


Polski rynek nieruchomości handlowych rok 2014 może zaliczyć do dobrych. W bieżącym roku w całej Polsce przybędzie prawie 450 tys. mkw. powierzchni handlowej, a w 2015 r. kolejnych 688 tys. mkw., osiągając podaż na poziomie ponad 11 mln mkw.

Popyt najemców na powierzchnie handlowe w Warszawie oraz dużych miastach regionalnych stale rośnie, w tym roku odnotowaliśmy 25 nowych sieci handlowych, które zdecydowały się na otwarcie pierwszego lokalu w Polsce.
Większość centów handlowych, zarówno tych funkcjonujących od wielu lat, jak też nowo otwartych odnotowało dobre wyniki. Widoczny jest trend ciągłego inwestowania i podnoszenia jakości oferty w centrach. Średnie czynsze pozostają stabilne, chociaż w mniejszych miastach m.in. wobec rosnących wymagań najemców czynsze efektywne podlegają presji na obniżanie – mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE.

Polski rynek powierzchni handlowych wykazuje coraz większą gotowość i potrzebę rozwijania nowych formatów handlowych. W przyszłym roku i kolejnych latach będziemy doświadczać realizowania obiektów wyspecjalizowanych, m.in. zaprojektowanych wyłącznie dla marek premium czy centrów handlowych typu convenience oraz strip mall. Intensywnie rozwijać się będzie także sprzedaż internetowa. Według badań przeprowadzonych przez CBRE, ponad jedna trzecia sieci handlowych planuje zwiększenie udziału handlu e-commerce w prowadzonej przez siebie działalności. Sprzedaż internetowa w 2015 r. może przekroczyć 5 proc. całkowitych dochodów w handlu detalicznym.

Polski rynek powierzchni handlowych, niestety zaczyna odczuwać brak nieruchomości komercyjnych najwyższej klasy, które mogłyby się stać przedmiotem transakcji lub najmu dla nowych graczy. W związku z ograniczoną podażą interesujących formatów handlowych, inwestorzy coraz chętniej przyglądają się ulicom handlowym.
Polski rynek nadal wykazuje niszę inwestycyjną w postaci ulic handlowych. Jest to część rynku zagospodarowana u nas w niewielkim stopniu, a powinna stanowić alternatywę dla oferty centrów handlowych. Tym bardziej, że bardzo wielu zagranicznych inwestorów jest zainteresowanych inwestowaniem w ten format handlowy, a także konsumenci wykazują coraz większą chęć spędzania czasu w centrach miast, w tym także robienia w nich zakupów. Aby umożliwić dynamiczny rozwój ulic handlowych w Polsce, konieczna jest interwencja ustawodawcy i uchwalenie ustawy reprywatyzacyjnej, która ureguluje kwestie praw własności na rynku nieruchomości – mówi Beata Kokeli, senior director działu powierzchni handlowych w CBRE.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: