eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka IV 2018

Koniunktura konsumencka IV 2018

2018-04-19 11:39

Koniunktura konsumencka IV 2018

Nastroje w kwietniu lepsze © MG - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Przyszedł kwiecień, który przyniósł wzrosty w nastrojach panujących wśród polskich konsumentów. Obydwa badane przez Główny Urząd Statystyczny wskaźniki (bieżący i wyprzedzający) okazały się wyższe aniżeli przed miesiącem.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2018 r.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 2,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 7,8*. W porównaniu do kwietnia 2017 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,6 p. proc. Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił w przypadku ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa do-mowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,3 i 3,7 p. proc.). Pogorszyła się natomiast ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,8 p. proc.).

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2018 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,8 p. proc. w sto-sunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,7*. W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 8,8 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2017 r. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Najwyższe wzrosty odnoto-wano w ocenach dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicz-nej kraju (odpowiednio o 4,6 i 2,8 p. proc.).

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.


* Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pe-symistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycz-nie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W kwietniu 2018 r. przeprowadzono 1357 wywiadów w okresie 03-12.04.2018 r. (w tym 93 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.