eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013

Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013

2013-06-11 09:37

Przeczytaj także: Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2012


Różnorodność i złożoność

Jako klucz do sukcesu polskiego sektora usług dla biznesu przedstawiciele ABSL wskazują przede wszystkim dwa czynniki – innowacje i różnorodność. Oznacza to, że naszymi głównymi atutami są świadczenie coraz bardziej złożonych usług, które stają się źródłem innowacyjności w organizacjach odbiorców, a także niezwykle szeroki zakres świadczonych procesów. Kompleksowość działalności zlokalizowanych nad Wisłą centrów przejawia się z jednej strony w funkcjonowaniu wysoce wyspecjalizowanych jednostek, obsługujących procesy o najwyższym stopniu złożoności. Z drugiej strony duża część centrów świadczy usługi w zakresie co najmniej dwóch procesów biznesowych np. finansów i księgowości oraz usług IT. Co istotne, aż 71 proc. centrów zadeklarowało wprowadzenie bardziej zaawansowanej działalności bez zmniejszania dotychczasowego zakresu wykonywanych zadań. Do najważniejszych obszarów, w ramach których obsługujemy najbardziej zaawansowane procesy należą obsługa klientów z sektora finansowego i usługi IT.

"Rozwój sektora finansowego w Polsce oraz usług biznesowych dla tej branży ma ogromną szansę spowodować dynamiczny wzrost zatrudnienia. Moim zdaniem, w ciągu kolejnych kilku lat może powstać dodatkowych 100 tys.  miejsc pracy – zwłaszcza, jeśli uda się zmienić kilka kluczowych procedur i ustaw, dzięki którym staniemy się konkurencyjni w stosunku do Europy Zachodniej" - mówi Jacek Levernes.

Warto podkreślić, że już teraz wachlarz usług dla rynków finansowych jest niezwykle szeroki. Prawie 2/3 centrów w Polsce obsługuje podmioty z tego sektora. Swoje jednostki usługowe ulokowało u nas już 10 z 25 największych banków świata (Deutsche Bank, HSBC, BNP Paribas, Royal Bank of Scotland (RBS), Citigroup, ING, Santander, UBS, UniCredit oraz Credit Suisse).

"Polska coraz częściej obsługuje dla branży finansowej zaawansowane procesy oparte na specjalistycznej wiedzy jak np. audyt, tworzenie najnowocześniejszych modeli cenowych, handlowych i zarządzania ryzykiem czy konsulting w obszarze optymalizacji i transformacji biznesowej" - mówi Krystian Bestry, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe.

Drugim obszarem intensywnego rozwoju sektora usług w Polsce są usługi IT na rzecz międzynarodowych klientów.

"Nasz kraj sta­ł się kluczową europejską destynacją dla usług IT. Do ciekawych projektów realizowanych w Polsce należy tworzenie oprogramowania dla dużych koncernów zagranicznych. Polscy specjaliści stworzyli między innymi system zarządzania zamówieniami w zakresie instrumentów pochodnych dla jednego z dziesięciu największych banków inwestycyjnych na świecie" – mówi Przemysław Berendt, Wiceprezes ABSL, Globalny Wiceprezes ds. Marketingu w Luxoft.

Innymi ciekawymi przykładami zaawansowanych działań IT na rzecz globalnych klientów są m.in. monitoring przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, rozwój oprogramowania dla produktów dedykowanych do zarządzania ryzykiem na rynkach finansowych oraz rozwiązania M2M (machine-to-machine).

Usługi dla biznesu napędzają polski rynek pracy

Przedstawiciele branży nowoczesnych usług dla biznesu zgodnie podkreślają, że czynnikiem o strategicznym znaczeniu dla rozwoju tej branży są kadry. Ze względu na międzynarodowy charakter działalności centrów, dla funkcjonowania sektora konieczna jest dostępność wykwalifikowanych specjalistów biegle posługujących się językami obcymi. Zlokalizowane w Polsce centra świadczą usługi w ponad 30 językach obcych i dla kilkudziesięciu krajów świata. 98 procent centrów wykorzystuje w swojej pracy język angielski, 79 procent język niemiecki. Zadania realizowane są też w bardzo nietypowych językach jak np. węgierski, turecki, duński czy mołdawski. Centrum usług zajmujące pierwszą pozycję pod względem liczby języków, w których świadczone są usługi – wykorzystuje ich aż 32. Znajomość języków obcych jest niezwykle ważnym atutem przy ubieganiu się o pracę w sektorze, przy czym znajomość języka angielskiego jest uznawana za konieczność.

"Wśród języków szczególnie poszukiwanych przez pracodawców, poza angielskim, na pierwszym miejscu znalazł się niemiecki. Specjalistów władających tym językiem poszukuje 3/4 centrów. Mniej więcej co druga firma sektora potrzebuje pracowników posługujących się językiem francuskim. Trzecie miejsce zajmują wspólnie włoski i polski" – komentuje Janusz Górecki, Główny Analityk ABSL.

Od kandydatów oczekuje się nie tylko kompetencji językowych, ale także umiejętności miękkich, takich jak doskonałe zdolności komunikacyjne, a także otwartość na inne kultury. Mile widziane jest doświadczenie w środowisku międzynarodowym, zdobyte chociażby przy okazji wymiany studenckiej. Na szczęście rosnąca świadomość na temat sektora wśród studentów i absolwentów, a także osób odpowiedzialnych za tworzenie programów nauczania skutkuje tym, że działy rekrutacji mają do czynienia z coraz lepiej przygotowanymi kandydatami. Co więcej, okazuje się, że polskie centra coraz częściej przyciągają mieszkańców innych krajów europejskich, których gospodarki przeżywają obecnie trudności.

"Miejsca pracy tworzone przez działające w Polsce centra usług są na tyle atrakcyjne, że przyciągają specjalistów z zagranicy. Jak wynika z szacunków HAYS Poland, liczba aplikacji od zagranicznych specjalistów chętnych do pracy w centrach usług w Polsce wzrosła w porównaniu z 2010 rokiem o 30 proc." – mówi Małgorzata Jasińska, Corporate Accounts Director Central Eastern Europe Hays Poland.
Przeczytaj także: Trendy HR w sektorze BPO/SSC Trendy HR w sektorze BPO/SSC

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Inne przewagi Polski na rynku usług biznesowych

    RRD / 2013-07-11 16:16:45

    Zachodnie firmy zaczynają spoglądać na nasz kraj i przenosić biznes z Azji z wielu powodów. To, że w Polsce można znaleźć dobrze wykształconych pracowników, znających wiele języków wiadomo nie od dziś. Ciekawym wydaję się fakt, iż rośnie znaczenie innych czynników jak bliskość kulturowa i strefy czasowe. A, że pod względem umiejętności i technologii przestajemy odstawać, to tylko można się cieszyć. RRD www.edokumenty-rrd.pl odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: