eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Produkcja samochodów w Polsce nie wzrośnie

Produkcja samochodów w Polsce nie wzrośnie

2011-10-21 00:15

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2017


Części samochodowe: z kryzysu z tarczą - korzyści płynące z globalizacji

Pomimo nierównomiernego rozwoju regionalnych rynków motoryzacyjnych główni producenci części samochodowych zdołali w 2010 r. powrócić do poziomu z czasów przed kryzysem, a to dzięki ich obecności na wszystkich rynkach, także tych wschodzących. Ta globalna obecność zwiększa również ich siłę przetargową wobec klientów – producentów samochodów. Nie bez znaczenia są również innowacje technologiczne wynikające z aktywnie prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, zwłaszcza w kwestiach dotyczących ochrony środowiska, które umacniają pozycję producentów i pozwala im osiągać lepszą marżę – a więc i rentowność.

Jak mówi Piotr Pławski, dyrektor zespołu ds. motoryzacji w Biurze Oceny Ryzyka Euler Hermes: - Większość działających w naszym kraju zakładów produkujących części należy do globalnych koncernów, nie oznacza to jednak automatycznie zamówień. Zakłady konkurują ze sobą wewnątrz grup poziomem kosztów, wydajnością, szybkością dostosowania się do nowych zamówień (ich rodzaju jak i skali). To właśnie gwarantuje konkurencyjność działających w Polsce fabryk, dla których kryzys był szansą (dodajmy: wykorzystaną) przejęcia większej części łańcucha dostaw na rzecz produkowanych w Europie samochodów. Nieliczne (i z perspektywy czasu – przedwczesne) były decyzje o zamknięciu w naszym kraju działalności niektórych zakładów. Co więcej – w dobrej kondycji są także niezależni rodzimi producenci części, czego wyrazem jest ich ekspansja i przejmowanie zagranicznych producentów (oczywiście na skalę ich możliwości).

Obecna sytuacja: dobre wyniki finansowe

Po gwałtownym spadku aktywności o prawie 50% pod koniec 2008 r. i na początku 2009 r., producenci części samochodowych zmuszeni byli dostosować swój aparat produkcyjny, aby przetrwać jeden z najgorszych kryzysów, jaki kiedykolwiek dotknął branżę. Firmy, które nie upadły w czasie kryzysu, wyszły z niego silniejsze oraz większe i skorzystały z ożywienia, zwiększając wolumen produkcji. W ten sposób osiągnęły rentowność na poziomie rzadko spotykanym w ostatniej dekadzie. Po tym jak w ostatnich latach marże operacyjne wynosiły ok. 3%, obecnie zyski kształtują się na poziomie 5-6% obrotów. Poprawa wyników finansowych pozwala producentom zwiększać nakłady na prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie czystych technologii, co jeszcze bardziej wzmacnia ich siłę przetargową wobec producentów samochodów.

Jak podkreśla Tomasz Starus z Euler Hermes: - Choć wyzwań jest wiele, prognozy dla krajowych dostawców części samochodowych (tych będących częścią globalnych koncernów, jak i niezależnych), są dobre – zarówno jeśli chodzi o wielkość produkcji, jak i rentowność. Dla umocnienia ich pozycji należałoby sobie życzyć rozwoju u nas centrów badawczych, bowiem dostawcy części mają wciąż rosnącą rolę do odegrania w rozwoju technologicznym. Opanowanie nowych technologii jest niezbędne i może decydować o utrzymaniu produkcji w dłuższej perspektywie.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: