eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inwestycje zagraniczne w Polsce głównie w sektorze produkcyjnym

Inwestycje zagraniczne w Polsce głównie w sektorze produkcyjnym

2013-03-27 00:16

Przeczytaj także: Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce 2011


Granty i zachęty inwestycyjne

Jednym z głównych aspektów decydujących o wyborze lokalizacji pod inwestycję jest dostęp do pomocy publicznej. Jest to czynnik brany pod uwagę przez inwestorów z sektora produkcyjnego, którzy w Polsce mogą skorzystać z różnych form wsparcia, w tym ulgi od podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE), rządowych grantów udzielanych w ramach wieloletnich programów wsparcia, a także zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Paweł Tynel, Dyrektor Działu Ulg i Dotacji Inwestycyjnych w Ernst & Young, komentuje: Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy znaczny wzrost konkurencji o inwestorów i inwestycje. Rządy w całej Europie Środkowo-Wschodniej zrozumiały to i przygotowały nowe systemy wsparcia dla inwestorów w postaci zwolnień podatkowych i dotacji pieniężnych. Dla wielu inwestorów, z którymi współpracujemy, nawiązanie dialogu z administracją rządową przy podejmowaniu strategicznych decyzji o wyborze lokalizacji dla projektu inwestycyjnego jest niezwykle istotne. Taki proces budowania relacji to druga strona tego, co nazywamy negocjacjami pakietu wsparcia.

Kluczowe gałęzie produkcyjne

Rosnące koszty transportu, zmiany w poziomie i strukturze popytu, ryzyko walutowe i to wiążące się ze specyfiką funkcjonowania łańcucha dostaw, to czynniki mające zauważalny wpływ na atrakcyjność inwestycyjną niektórych rynków. W rezultacie, powrót do pierwotnej lokalizacji lub nearshoring (przeniesienie realizacji części procesów poza granice kraju - do kraju bliskiego pod względem geograficznym i kulturowym) inwestycji z sektora produkcyjnego, w połączeniu ze zmniejszającą się przewagą kosztową, będą coraz powszechniej postrzegane jako sposób na zwiększenie wydajności operacyjnej. Trend ten otwiera szereg możliwości dla Polski, która dzięki strategicznej lokalizacji w centrum Europy i bezpośrednim sąsiedztwie Niemiec, dostępowi do wysoko wykwalifikowanych pracowników i rosnącym wydatkom na badania z obszaru R&D (badań i rozwoju) coraz śmielej rywalizuje o atrakcyjne, kompleksowe projekty. Kraj jest również w kręgu zainteresowań inwestorów spoza Europy, z uwagi na pełnioną funkcję łącznika pomiędzy rynkami Europy Środkowo-Wschodniej ze 100 mln konsumentów i Europy Zachodniej (500 mln potencjalnych odbiorców). Coraz więcej bezpośrednich inwestycji zagranicznych napływa do Polski z USA i państw azjatyckich.

W 2011 r. ogólna wartość produkcji przemysłowej wyniosła 278,3 mld zł (66,2 mld euro). Według danych Oxford Economics, w latach 2011-2021 będzie ona wzrastać średnio o 3,7 proc. rocznie. Prognozuje się, że wzrost produkcji przemysłowej w najbliższej dekadzie będzie wyższy niż wzrost PKB i w 2021 r. osiągnie roczną średnią na poziomie 4.3 proc.

Sektor FMCG

Wielu wiodących globalnych graczy z sektora, m.in. Philip Morris, British American Tobacco, P&G, Danone, Unilever, PepsiCo, Mars, Nestlé, Ferrero, Kraft Foods, Grupa Pernod Ricard, Coca Cola, Henkel, L’Oreal, Carlsberg od lat aktywnie działa na polskim rynku. Dzięki dużej liczbie ludności, rosnącej sile nabywczej, Polska jest jednym z największych i najważniejszych rynków w regionie. Zlokalizowanie w kraju fabryk wytwarzających produkty FMCG pozwala firmom na bycie bliżej swoich obecnych i potencjalnych odbiorców i zaoferowanie im towarów w odpowiedzi na ich oczekiwania. Dla wielu firm Polska jest głównym ośrodkiem produkcyjnym na potrzeby rynków europejskich, a nawet regionu EMEA.

AGD

Eksperci szacują, że produkcja artykułów gospodarstwa domowego w Polsce wzrosła w 2011 r. o ponad 20 proc. w stosunku do 15 mln urządzeń w 2010 r. Oznacza to, że polski rynek ma szansę stać się europejskim liderem produkcji sprzętów AGD (według szacunków zawartych w badaniu Euromonitor International).

Elektronika

Według ekspertów Business Monitor International (BMI), wartość polskiego rynku elektroniki będzie stopniowo rosnąć i w 2013 r. wyniesie 7,6 mld dolarów. O rozwoju sektora elektroniki w Polsce decydują też takie czynniki jak: wieloletnia tradycja; obecność międzynarodowych firm produkujących sprzęt elektroniczny; wysoko wykwalifikowane kadry; rozwinięta baza dostawców, wsparcie instytucji państwowych (dla inwestorów tworzących własne centra R&D), działanie klastrów (parków technologicznych współpracujących ściśle z centrami badawczymi); nowe inwestycje generujące popyt na produkty i usługi oferowane przez firmy z sektora elektronicznego, a także zachęty inwestycyjne.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: