eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firm › Ekologiczne opakowania - czy mają wpływ na decyzje klientów?

Ekologiczne opakowania - czy mają wpływ na decyzje klientów?

2021-12-16 12:22

Ekologiczne opakowania - czy mają wpływ na decyzje klientów?

Ekologiczne opakowania © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Komunikat PR

Żyjemy w czasach, w których bardzo mocno zmienia się świadomość ekologiczna społeczeństwa. Coraz częściej zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna jest odpowiedzialność każdego człowieka za środowisko naturalne. Okazuje się, że często kwestie ochrony środowiska stają się kluczowe nawet przy naszych decyzjach zakupowych. Smurfit Kappa, lider w dziedzinie ekologicznych opakowań, przeprowadził badania w branży modowej. Co z nich wyniknęło?

Świadomy klient a ekologia


Zmiany klimatyczne przybrały zawrotnego tempa. Przestały być zauważalne w perspektywie stuleci. Zaczęliśmy odczuwać je na własnej skórze. Każdego roku pogoda staje się coraz bardziej dynamiczna. Obserwacje naukowców jasno mówią, że nasz klimat ociepla się, a tendencja wzrostu temperatury przyśpiesza. W praktyce nie oznacza to egzotycznych owoców w naszej szerokości geograficznej, a raczej gwałtowne burze, trąby powietrzne, katastrofy klimatyczne i zanik podręcznikowego schematu pór roku. Natura, w swoisty dla siebie sposób reaguje nie tylko na szkodliwy przemysł, ale także na nasze codzienne decyzje. Liczy się suma wszystkich ludzkich działań, która w zbiorowej perspektywie daje takie, a nie inne rezultaty. Zanieczyszczenie powietrza, nadmiar śmieci, skażenie wód gruntowych i gleby. Dziś odczuwamy to coraz dotkliwiej, ale tendencja pogłębia się i wszystko wskazuje na to, że nie pozostawimy naszej planety dla przyszłych pokoleń w dobrej kondycji.

Czy oznacza to jedynie niestabilną pogodę, zanik śnieżnych zim, ciepłych wiosen i złotych jesieni? Niestety owe zmiany mają realny wpływ na nasze życie, zdrowie, bezpieczeństwo, a także ogólny dobrostan, oparty o gospodarkę żywnościową. Pogorszenie się warunków dla właściwego funkcjonowania rolnictwa, oznacza straty pod postacią zniszczonych plonów, a zatem wzrost cen i brak podstawowych towarów na rynku. Wzrost opłat za energię, to nie tylko wzrost opłat za ogrzewanie, ale również za transport. W ogólnym rozrachunku oznacza to, że czeka nas życie w bardzo niewygodnym i zanieczyszczonym świecie, w którym jedzenie i woda pitna staną się dobrami coraz trudniej dostępnymi.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej ludzi pragnie wprowadzać zmiany i działać na rzecz środowiska naturalnego poprzez swoje codzienne zachowania i wybory. W jaki sposób się to odbywa? Segregujemy śmieci, mamy świadomość tego, czym jest recykling, oszczędzamy wodę, interesujemy się odnawialnymi źródłami energii. Gdy przemierza się Polskę, można dostrzec coraz więcej dachów z ogniwami fotowoltaicznymi. Zarówno osoby prywatne, jak i te, które prowadzą firmy, interesują się odnawialnymi źródłami energii. Poza tym coraz chętniej decydujemy się na rzeczy z drugiej ręki (ubrania, meble, samochody). Z jednej strony jest to podyktowane względami ekonomicznymi, z drugiej ogromne znaczenie ma tu także ekologia. Na tradycyjne zakupy udajemy się z torbą wielorazowego użytku. Coraz rzadziej podejmujemy decyzje konsumenckie pod wpływem emocji, rezygnując tym samym z najtańszych produktów. Coraz częściej wybieramy rzeczy dobrej jakości, tym samym ograniczając ilość kupowanych towarów. Jesteśmy świadomi zjawiska „fast fashion”, które wiąże się z nabywaniem ubrań niskiej jakości, za przystępną cenę, które sprawdzają się zwykle przez jeden sezon, a potem są wyrzucane.

Zaczęliśmy również zwracać uwagę na opakowania, w jakich przychodzą do nas towary kupowane przez internet. O ile dwie dekady temu, byliśmy zachwyceni dużymi ilościami folii bąbelkowej w przysyłanych paczkach (bo świadczyło to o profesjonalizmie sprzedawcy, który dba o bezpieczeństwo przesyłki), o tyle dziś zdecydowanie odchodzi się od tego niezdrowego zwyczaju. Smurfit Kappa działający w dwudziestu trzech krajach Europy oraz trzynastu krajach obu Ameryk lider na rynku ekologicznych opakowań, przeprowadził niedawno badania pod kątem branży modowej i postrzeganiem jej przez polskich konsumentów. Co z nich wyniknęło?

fot. mat. prasowe

Świadomy klient, a ekologia - infografika

44% polskich konsumentów uznaje opakowania oparte o politykę zrównoważonego rozwoju za istotny czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe.


  • 47% badanych uważa, że stosowanie opakowań z recyklingu z przewagą opakowań z papieru i tektury to istotne czynniki wpływające na wizerunek marki jako tej, która działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, czyli polityce polegającej na odpowiednim gospodarowaniu surowcami naturalnymi, w której brana jest pod uwagę troska o przyszłe pokolenia w kontekście zasobów.
  • 44% polskich konsumentów uznaje opakowania oparte o politykę zrównoważonego rozwoju za istotny czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe.
  • 39% badanych deklaruje, że przy zakupie ubrań, butów oraz innych artykułów modowych, podjęło świadomy wybór produktów zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju.
  • 49% badanych uważa, że informacje lub symbole na opakowaniach produktów są jednym z najważniejszych źródeł danych przy ocenie zrównoważonego charakteru marki.

Wnioski nasuwają się same. Ekologiczny aspekt dystrybucji towarów (w tym także opakowań) ma realny wpływ na nasze decyzje zakupowe. Kontekst jest jednak szerszy i wiąże się także np. ze zmniejszaniem śladu węglowego. Na naszych oczach branża się zmienia, nie tylko w kontekście małych firm, którym łatwiej jest wprowadzać zmiany, ale również w segmencie największych graczy.

Wybór ekologicznego opakowania - warto!


fot. mat. prasowe

Cechy ekologicznego opakowania - infografika

Czym są ekologiczne opakowania? Są to opakowania wykonane z materiałów pochodzących z kontrolowanych źródeł i w pełni biodegradowalne, charakteryzują się tym, że produkuje się je (w większej części lub w całości) z surowców wtórnych a proces ich powstawania i funkcjonowania w obiegu powinien być oparty o koncepcję zrównoważonego rozwoju.


Czym są ekologiczne opakowania? Po pierwsze są to opakowania wykonane z materiałów pochodzących z kontrolowanych źródeł i w pełni biodegradowalne. Po drugie charakteryzują się tym, że produkuje się je (w większej części lub w całości) z surowców wtórnych. Po trzecie proces ich powstawania, a także funkcjonowania w obiegu, powinien być oparty o koncepcję zrównoważonego rozwoju.

Wspomniane badania oraz wiele innych dostępnych badań śledzących zachowania konsumentów wyraźnie wskazuje, że ekologiczne działania firmy pozytywnie wpływają nie tylko na jej odbiór przez klienta, jej wizerunek, ale również mają wpływ na same decyzje zakupowe. Co za tym idzie, wprowadzenie ekologicznych rozwiązań wpływa na zwiększenie sprzedaży. Marka, które rezygnuje z nieekologicznych elementów wysyłki definiuje się jako w pełni nowoczesna i przyjazna.

Możliwości zakupu dowolnych, dopasowanych do naszych potrzeb ilości i rodzajów opakowań stanowi dziś niezwykłą wygodę, ułatwiając strukturę funkcjonowania sprzedaży i dystrybucji. Bez trudu znajdziemy sklepy internetowe (https://esklep.smurfitkappa.pl/), które mają bogatą ofertę opakowań ekologicznych, które w pełni będą odpowiadać naszym potrzebom. Oprócz tego mamy również możliwość dostosowania indywidualnej oferty, jeśli posiadamy duże potrzeby i stałe dostawy. Skoro to takie proste, a niesie ze sobą tyle korzyści, to naprawdę warto!

Zakup eko-opakowań - na co zwrócić uwagę?


• producent

Nie tylko sam efekt końcowy pod postacią produktu ma tutaj znaczenie. Ważne, by także inne działania producenta wpisywały się w ideę ekologii i zrównoważonego rozwoju. Dobierając konkretną linię produktów, powinniśmy wziąć także pod uwagę: doświadczenie, obecność na wielu rynkach i przejrzystość działań.

Bardzo dobrą sytuacją jest, jeśli podmiot dostarczający gotowe opakowania, sam produkował materiały do ich tworzenia. Wszystkie te wymogi spełnia Smurtfit Kappa. Producent proponuje szeroką gamę gotowych rozwiązań, które sprawdzą się w bardzo różnych sytuacjach i przy różnych wariantach działań.

• rodzaj i rozmiar opakowania

Opakowanie musi być idealnie dopasowane do takich aspektów, jak:

- rodzaj produktów, które będziemy przesyłać

Jeśli są to na przykład akcesoria modowe, mogą sprawdzić się koperty kartonowe lub mniejsze pudełka fasonowe. Jeśli są to produkty wymagające dodatkowego zabezpieczenia, powinniśmy pomyśleć o większych gabarytach, z odpowiednim wypełnieniem.

- rozmiar produktów

W branży modowej najczęściej wybiera się pudła fasonowe, często z tasiemką, dodatkowym paskiem klejącym, umożliwiając zwrot produktu w tym samym opakowaniu, ale również kartony klapowe.

- sposób wysyłki

Przesyłka kurierska może mieć dowolny rozmiar, ale zarówno gabaryty, jak i waga mają wpływ na cenę końcową. Jeśli wysyłka odbywa się Paczkomatem, to pamiętajmy o rozmiarach skrytek i dopasujmy nasze opakowania do nich.

- ekologiczne pakowanie

Ważne jest nie tylko samo pudełko, ale również sposób zabezpieczenia produktów (wypełnienia) i taśma. Wszystkie te elementy również mogą być jak najbardziej ekologiczne, z wyłączeniem szkodliwego plastiku.

- możliwość personalizacji

Można o tym pomyśleć, szczególnie jeśli prowadzimy większy biznes. Personalizacja może się również odbywać poprzez dodanie papieru z nadrukiem logo firmy, pocztówki.

fot. mat. prasowe

Na co zwrócić uwagę kupując eko-opakowania? - infografika

Przy wyborze eko-opakowań powinniśmy kierować się zarówno cechami określającymi samego producenta, jak i rodzajem i rozmiarem opakowania.



Czasy bardzo się zmieniły. Trzeba o tym pamiętać również w kontekście tak pozornie mało istotnego elementu, jak wysyłka towarów. Konsumenci coraz częściej mówią wprost, że jest to element, który ma wpływ na ich decyzje i za który jest nawet gotowy zapłacić więcej.

oprac. : Komunikat PR

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: