eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościKomunikaty firm › Terminal płatniczy bez abonamentu - szansa na rozwój małych firm

Terminal płatniczy bez abonamentu - szansa na rozwój małych firm

2020-07-07 12:56

Terminal płatniczy bez abonamentu - szansa na rozwój małych firm

Terminal płatniczy bez abonamentu - szansa na rozwój małych firm © pressmaster - Fotolia.com

Komunikat PR

Coraz więcej Polaków płaci i chce płacić kartami. Jednak nie we wszystkich punktach usługowych czy handlowych można płacić "plastikiem". W jaki sposób mali przedsiębiorcy mogą wdrożyć u siebie płatności bezgotówkowe i zwiększyć obroty? Czy terminal płatniczy dla małych firm może być bezpłatny, a prowizje od transakcji zerowe?

Transakcje bezgotówkowe popularne wśród Polaków


Statystyki pokazują, że Polacy systematycznie rezygnują z posługiwania się gotówką. Według danych Narodowego Banku Polskiego w 2018 roku udział płatności gotówkowych we wszystkich transakcjach wyniósł 57 procent. 43 procent wszystkich płatności stanowiły transakcje bezgotówkowe. Dla porównania, 15 lat temu, w roku 2005, w 98 procentach płaciliśmy gotówką.

W porównaniu z krajami Unii Europejskiej, w Polsce dokonywanych jest za pomocą kart płatniczych mniej płatności. W 2018 r. liczba transakcji bezgotówkowych kartami na jednego mieszkańca wynosiła w Polsce 122,7. Mimo to cały czas statystyczny mieszkaniec UE dokonuje więcej transakcji bezgotówkowych kartami płatniczymi niż statystyczny Polak. Średnia dla krajów Unii Europejskiej w 2018 r. wynosiła 151,2 transakcji na jednego mieszkańca.

Chcemy płacić kartami, ale brakuje terminali


Pomimo rosnącej popularności płatności bezgotówkowych, stanowią one wciąż zaledwie połowę wszystkich płatności. Dlaczego zatem niechętnie rezygnujemy z gotówki, lub – inaczej – dlaczego nie decydujemy się na częste płacenie „plastikiem”?

Według badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2019”, przeprowadzonego dla fundacji Polska Bezgotówkowa, dla 37% Polaków podstawową barierą w płaceniu kartą jest brak terminala płatniczego. Najczęściej taka sytuacja spotyka ich na targowiskach i bazarach (51% wskazań), w sklepach spożywczych (28%), a także punktach usługowych (ok. 25%). Wśród innych trudności wskazywane są także problemy techniczne z urządzeniem (22%) czy awarie systemów płatniczych (18%). Warto wspomnieć, że dla 12% barierą jest informacja o minimalnej kwocie płatności kartą.

Płatność bezgotówkowa. To się (już) opłaca


Dlaczego mali sprzedawcy czy usługodawcy nie decydują się na wprowadzenie terminali płatniczych do sklepu lub stoiska? Odpowiedź jest oczywista: boją się, że im się to nie opłaci. Barierą są koszty. Jednak czy terminal płatniczy dla małych firm koniecznie musi oznaczać znaczne wydatki? Czy terminal płatniczy do sklepu, nawet małego, czy na bazarze to zupełnie nieopłacalna inwestycja? Z pewnością już nie. Wprowadzenie możliwości płacenia „plastikiem” oznacza bowiem dla sprzedawcy liczne korzyści przy coraz mniejszych kosztach. Co zyskuje sprzedawca? Przede wszystkim zwiększa obroty firmy, ułatwia obsługę klientów oraz zapewnia większe bezpieczeństwo. Gotówka w kasie oznacza pewne ryzyko jej kradzieży, czy to przez przestępców, czy też przez nieuczciwy personel. W przypadku płatności bezgotówkowych pieniądze trafiają bezpośrednio na firmowe konto.

Dla kogo darmowy terminal płatniczy bez abonamentu?


Małe firmy muszą szczególnie starannie kontrolować koszty, ponieważ przy relatywnie niskich przychodach każda złotówka wydana bez potrzeby oznacza spadek dochodów. Opłata za dzierżawę terminala, abonament, prowizja to koszty, których drobni przedsiębiorcy woleliby uniknąć. I mogą ich uniknąć!

Ciekawą ofertę dla przedsiębiorców chcących przetestować bezgotówkowe formy płatności przygotował PKO Bank Polski. Propozycja jest o tyle ciekawa, że przez pierwszy rok jest całkowicie bezkosztowa.

Co otrzymuje przedsiębiorca? Po pierwsze terminal płatniczy bez abonamentu, czyli stałej, comiesięcznej opłaty. Co również ważne, dostaje terminal płatniczy bez prowizji, czyli opłaty naliczanej procentowo od każdej płatności.

Rachunek jest zatem prosty: przez pierwsze 12 miesięcy firma nie ponosi żadnych kosztów związanych z posiadaniem i użytkowaniem terminala, a koszty transakcji (prowizje) w tym okresie pokrywa Fundacja Polska Bezgotówkowa. Tak więc, przez rok jest to całkowicie bezpłatny terminal płatniczy.

Jest to oferta dla drobnych przedsiębiorców, ponieważ aby móc skorzystać z dofinansowania, kwota przyjęta w ciągu roku przez terminal nie może przekroczyć 100 tysięcy złotych.

Program Polska Bezgotówkowa, realizowany przez fundację o tej samej nazwie, to wspólna inicjatywa wydawców kart, agentów rozliczeniowych, organizacji płatniczych, Związku Banków Polskich oraz Ministerstw: Rozwoju i Finansów. PKO BP – jako właściciel eService, czyli tzw. agenta rozliczeniowego – również uczestniczy w Programie. Agent rozliczeniowy to firma zajmująca się rozliczaniem transakcji bezgotówkowych kartami, która jest pośrednikiem pomiędzy punktem przyjmującym płatności kartą, jego bankiem a bankiem wydawcy karty.

Z propozycji bezpłatnego terminala od PKO Banku Polskiego mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy w swoich placówkach nie przyjmowali płatności bezgotówkowych lub dopiero startują ze swoim biznesem. Ze szczegółami można zapoznać się pod tym linkiem: https://www.pkobp.pl/firmy/konta/rachunki/terminal/.

Terminal płatniczy bez abonamentu – jak go otrzymać?


Dzięki współpracy PKO Banku Polskiego z Pocztą Polską oraz Orange Polska, umowę na terminale oferowane w ramach programu Polska Bezgotówkowa można zawrzeć w 524 oddziałach PKO Banku Polskiego, 742 salonach i Smart Store’ach Orange Polska, a także w ponad 4,6 tys. oddziałach Poczty Polskiej oraz u 22 tys. listonoszy wyposażonych w tablety.

W ramach umowy przedsiębiorca może odebrać do 3 terminali. Do wyboru ma bezpłatny, nowoczesny terminal płatniczy bez kasy fiskalnej Smart D220, obsługujący płatności kartami Mastercard, Visa, Diners, JCB, UPI oraz płatności BLIK-iem i telefonem komórkowym. Po 12 miesiącach użytkowania przedsiębiorca otrzymuje ten mobilny terminal płatniczy bez abonamentu na własność.

Może również wybrać tradycyjny terminal, akceptujący karty Mastercard, Visa, Diners, JCB, UPI oraz płatności BLIKIEM, dostępny w wersji stacjonarnej lub przenośnej. Jednak w tym przypadku po upływie 12 miesięcy trzeba już będzie za korzystanie z urządzenia płacić.

Decydując się na udział w Programie Polska Bezgotówkowa przedsiębiorca niczym finansowo nie ryzykuje. Zyskuje możliwość zwiększenia przychodów i usprawnienia obsługi klientów.

Bezpłatny terminal kart płatniczych. Oczywiście, że tak! Szybko, sprawnie, bez ryzyka. To dobry wybór!

oprac. : Komunikat PR

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: