eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Zakładasz sklep internetowy? O te podstawy musisz zadbać!

Zakładasz sklep internetowy? O te podstawy musisz zadbać!

2020-04-27 11:26

Przeczytaj także: 4 porady jak skutecznie prowadzić sklep internetowy


Zakładam sklep – i co dalej?


Podjąłeś już decyzję dotyczącą założenia sklepu? Wybrałeś model biznesowy? Zadbałeś o chwytliwą nazwę, logo i szatę graficzną? Teraz należy zająć się „postawieniem” sklepu od strony technicznej. Przed Tobą cztery głównie działania. Jakie?

1. Wybór domeny internetowej


Gdy dysponujesz wolną domeną internetową i serwerem, możesz od razu przejść do kolejnego punktu. Jeśli ich nie masz, musisz na wstępie zarejestrować domenę. Może nią być nazwa sklepu lub firmy. Domeny oferują wszyscy popularni hostingodawcy, w tym home.pl czy nazwa.pl. Sklep możesz postawić na subdomenie istniejącej już strony www. Zazwyczaj wygląda to tak: sklep.nazwadomeny.pl.

2. Zadbanie o bezpieczeństwo


Przy prowadzeniu sklepu internetowego obowiązkiem jest dbałość o bezpieczeństwo transakcji i danych użytkowników. Obecnie standardem jest instalowanie certyfikatu SSL dla domeny. Najprościej – działa ona wtedy według protokołu https, co zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo transakcji i przetwarzania danych. Taki certyfikat najczęściej można kupić wraz z domeną. Jest także oferowany przy niektórych platformach e-commerce. Jego wdrożenie pomaga w zdobyciu widoczności i pozyskaniu ruchu organicznego.

3. Wybór platformy


Kolejnym krokiem jest wybór silnika sklepu. Tutaj kluczowe będą trzy kwestie.
  1. Koszty utrzymania platformy.
  2. Wielkość sklepu.
  3. Twój poziom zaawansowania, jeśli chodzi o poruszanie się w internecie i obsługę różnych aplikacji.

Na rynku obecne są zarówno rozwiązanie bezpłatne, jak i płatne, gdzie najczęściej otrzymuje się też wsparcie techniczne.

Z bezpłatnych platform należy wymienić przede wszystkim:
  • PrestaShop,
  • Magento,
  • Wordpress z pluginem WooCommerce.

Ten ostatni najczęściej wykorzystywany jest w przypadku sklepów z mniejszym asortymentem, a także w sprzedaży usług w formie gotowych produktów.

Komu poleca się bezpłatne platformy?


Osobom mającym doświadczenie przy tworzeniu stron, bardzo dobrze obytym w środowisku internetowym lub mającym możliwość skorzystania z pomocy webmastera. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty. O ile sama obsługa takich systemów jest dość łatwa, o tyle cały proces tworzenia sklepu będzie spoczywał wyłącznie dla Tobie. Ma to oczywiście swoje zalety – chociażby swobodę działań.

Bezpłatne platformy sklepowe oferują tysiące wtyczek rozszerzających funkcjonalność i gotowych szablonów graficznych. Te mogą w praktyce okazać się częściowo płatne. Jednak zwykle są to płatności jednorazowe, a licencje dożywotnie.

W internecie jest dostępnych mnóstwo poradników o tym, jak takie systemy skonfigurować i obsługiwać. Jeśli nie masz doświadczenia w podobnym działaniu, może być to dla Ciebie po prostu kłopotliwe.

Płatne platformy sklepowe oparte na podstawie modelu SaaS to między innymi:
  • Shoper,
  • RedCart.
  • SkyShop.

Mają one duży atut w postaci dostępnego supportu technicznego i programistycznego. Tego rodzaju silniki zazwyczaj oferują także wbudowane moduły integracji z hurtowniami i płatnościami. Ponadto mają wiele innych gotowych rozwiązań. Oprócz wspomnianego wsparcia technicznego możesz liczyć np. na pomoc przy rejestracji domeny.

Nie musisz opłacać serwera – platformy SaaS korzystają z własnych. Wadą są oczywiście koszty, jakie trzeba ponieść w związku z ich korzystaniem – zwykle w formie abonamentu miesięcznego. Istnieje też ograniczenie możliwości modyfikacji szablonu i oferowanych funkcjonalności. Ale jak to często w życiu bywa, jest też druga strona medalu – mniej możliwości to większa niezawodność!

Po wyborze platformy należy oczywiście wprowadzić produkty, które będziesz sprzedawać. Tutaj kluczowe jest ich atrakcyjne przedstawienie. Pamiętaj, żeby umieszczać:
  • dokładną nazwę,
  • wysokiej jakości zdjęcia,
  • podstawowe informacje,
  • chwytliwy i unikalny opis,
  • cenę,
  • filmy.

4. Działania promocyjne


Na etapie tworzenia sklepu i wprowadzania towaru warto się także zastanowić, jakie działania podjąć, aby odpowiednio wypromować sklep. Tutaj należy wspomnieć o tych najpopularniejszych, czyli:
  • kampaniach Google Ads i Facebook Ads,
  • SEO,
  • obecności w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.

W przypadku gdy nigdy nie miałeś do czynienia z tymi formami promocji, podejmij współpracę ze specjalistami, np. z doświadczoną agencją marketingową. Na podstawie materiałów udostępnianych m.in. przez Google możesz dodatkowo starać się samodzielnie wypromować swój sklep.

Dostosuj się do nowej rzeczywistości


Pandemia koronawirusa opanowała cały świat i wpłynęła niemal na każdy aspekt naszego codziennego życia. Już od kilku tygodni obserwujemy krótko i długoterminowe rezultaty działań, które mają uchronić nas od zachorowania, a także ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Jednak przy zmianie strategii prowadzenia biznesu i wprowadzenia go do internetu, negatywne skutki kryzysu mogą być znacznie mniejsze, niż zakładaliśmy na samym początku.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: