eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › BIG InfoMonitor: 50% firm zadowolona z 2019 roku. Gorsze prognozy na przyszłość

BIG InfoMonitor: 50% firm zadowolona z 2019 roku. Gorsze prognozy na przyszłość

2020-01-27 12:45

BIG InfoMonitor: 50% firm zadowolona z 2019 roku. Gorsze prognozy na przyszłość

Połowa firm zadowolona z 2019 roku © ymgerman - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Niemal połowa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce uważa miniony rok za dobry lub bardzo dobry okres swojej działalności - wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research. Największe zadowolenie z ubiegłorocznych wyników deklaruje budownictwo oraz średnie firmy, najmniejsze – handel i transport. Niestety prognozy na nadchodzące miesiące nie są nazbyt optymistyczne, a obawy respondentów związane są m.in. z rosnącymi kosztami zatrudnienia, podwyżkami ZUS, zmianami podatkowymi oraz wzrostami cen prądu.

Przeczytaj także: Za wysokie podatki i koszty pracy

Analiza, którą Instytut Keralla Research przeprowadził dla rejestru BIG InfoMonitor, objęła mikro, małe i średnie firmy, które handlują odroczonym terminem płatności. Respondenci poproszeni o podsumowanie minionego roku w 49% przypadków deklarowali zadowolenie z osiągniętych wyników biznesowych. Co trzeci z reprezentantów tej grupy wskazywał na wyższe zyski i większą sprzedaż aniżeli w poprzednich 12 miesiącach. Dla przeszło 1/4 ankietowanych sukcesem okazało się pozyskanie nowych odbiorców i zdobycie nowych rynków. 26% respondentów wspomniało o poprawie płynności finansowej, a 21% o większej stabilności. Był to jednak przede wszystkim efekt inwestycji i lepszej konkurencyjności, a nie poprawy w zakresie płatności od kontrahentów, na którą wskazała zaledwie co 20. z badanych firm.

fot. mat. prasowe

Jak przedsiębiorcy MŚP oceniają 2019 rok z perspektywy finansów i rozwoju firmy?

Miniony rok dobrze lub bardzo dobrze oceniła niemal połowa badanych przedsiębiorstw.


Jak czytamy w komunikacie z badania, to co dla zadowolonych stanowiło podstawę sukcesu, niezadowolonym przysporzyło zmartwień. W grupie firm, która negatywnie oceniła 2019 rok (17 proc. badanych), blisko 30 proc. na pierwszym miejscu wymienia niższe zyski. Podają też spadki sprzedaży oraz rosnące koszty zatrudnienia (po ok. 23 proc.), a na czwartej pozycji - kiepskie rozliczenia z odbiorami (18 proc.).
– Badania nie pozostawiają wątpliwości, że wielu przedsiębiorcom się poprawiło, ale niestety nie zawsze są oni chętni dzielić się swoim sukcesem. Sporej części z trudem przychodzi terminowe rozliczanie się, nawet gdy przybywa im na koncie i poprawia się płynność finansowa. Dlatego, problem opóźnionych należności w sektorze MŚP pozostaje wciąż aktualny. – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. - W zrealizowanym dla nas badaniu podsumowującym ubiegły rok, połowa przedsiębiorców podaje, że ich kontrahenci opóźniali płatności o co najmniej 30 dni. Ponad 25 proc. firm zdarzało się czekać nawet o 90 dni lub dłużej. Blisko jedna czwarta przedsiębiorców przewiduje, że części należności z 2019 roku w ogóle nie otrzyma. I to już brzmi przerażająco, bo jeśli w grę wchodzi znacząca kwota to rodzi to nawet ryzyko upadłości – dodaje.

fot. mat. prasowe

Przeterminowane należności w poprzednich 12 miesiącach

Co czwarty z badanych odnotował wystąpienie należności opóźnionych aż o 90 dni.


Największe obawy o problemy z odzyskaniem pieniędzy mają producenci. Tego kłopotu nie mają usługodawcy, których płatności realizowane były w terminie lub z drobnymi opóźnieniami. Problem należności przeterminowanych o 60 i 90 dni w minionych 12 miesiącach najczęściej dotykał firmy handlowe. Handel przyznaje też, że zdarzyło się mu zalegać z płatnościami na skutek opóźnień lub nieuregulowanych zobowiązań kontrahentów. Doświadczenia w spływie należności z pewnością nie pozostały bez wpływu na ogólną ocenę minionego roku, który jak pokazuje badanie Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, najlepiej postrzega budownictwo, a najgorzej właśnie handel i transport.

Najbardziej zadowoleni budowlańcy i firmy średnie, najmniej handel i transport


W budownictwie 7 na 10 badanych przedsiębiorstw uznało 2019 rok za lepszy od poprzedniego. W tej branży jest też najmniej zawiedzionych. Sytuacji nie udało się poprawić tylko jednej firmie budowlanej na 10. Najmniej usatysfakcjonowanych zeszłorocznymi osiągnięciami jest w handlu i transporcie. W transporcie jest też najwięcej przekonanych, że w minionym roku było gorzej niż wcześniej. Taką opinię ma co czwarty przedstawiciel firm transportowych, podczas gdy ogólnie o złym obrocie spraw w 2019 r. mówi co szósty przedsiębiorca. W granicach średniej ocen dla wszystkich przedsiębiorstw wypadły natomiast przemysł i usługi. Około połowy ich przedstawicieli podsumowało rok pozytywnie, a jedna szósta negatywnie.

Skąd taki poziom zadowolenia w sektorze budownictwa? Częściej niż inni, przedstawiciele firm budowlanych, wymieniają m.in. poprawę własnej konkurencyjności, mniejsze obawy przed konkurencją, poczynione inwestycje oraz lepsze możliwości zatrudniania pracowników niż rok wcześniej. Przemysł jako powody do zadowolenia wymienia przede wszystkim większą sprzedaż i zyski. Najmniej zadowoleni handlowcy mówią o większej sprzedaży, ale na drugim miejscu zamiast zysków wymieniają zdobywanie nowych odbiorców i rynków. W transporcie pozyskiwanie nowych rynków i klientów wyróżnia się najbardziej jako miara zeszłorocznego sukcesu.

BIG InfoMonitor informuje również, że wśród pozytywnie podsumowujących zeszłoroczne osiągnięcia przeważają firmy średnie, zatrudniające od 50 do 249 osób. Tu jako lepszy miniony rok postrzega niemal dwie trzecie ankietowanych, a jedynie jedna ósma (12 proc.) przyznaje, że było trudniej niż wcześniej. Wśród średnich niezadowolonych firm, badani wskazują przede wszystkim, że ostatnie 12 miesięcy były gorsze pod względem zatrudniania pracowników. Z kolei ankietowani z podmiotów zatrudniających 10-49 osób częściej podają, że 2019 rok był słabszy jeśli chodzi o zyski oraz płatności od odbiorców towarów i usług.

fot. mat. prasowe

Pod jakim względem 2019 rok był lepszy?

Ponad jedna trzecia respondentów wskazała na poprawę zysków i sprzedaży względem poprzedniego roku.


Prognozy i obawy na 2020 rok


Czy rok 2020 okaże się lepszy dla firmy niż 2019? Większość, bo ponad 36 proc. zakłada, że będzie taki sam jak poprzedni, ok. 30 proc. że gorszy, a optymistów jest jedynie 20 proc. Nieznacznie powyżej średnich oczekiwań wobec tego co przyniesie 2020 r. wypada przemysł, w którym optymiści nawet dominują nad pesymistami. Najmniej nastawionych na zmianę na lepsze widać w branży budowlanej (17 proc.). Budownictwo, które miało wyjątkowo udany zeszły rok, widocznie nie wierzy, że może być jeszcze lepiej. Prognozę pogorszenia sytuacji najgłośniej słychać w handlu (41 proc.). Tu obawiających się tegorocznego obrotu spraw jest ponad dwa razy więcej niż w przemyśle. Transport, który razem z handlem nie był szczególnie zadowolony z 2019 r., w tym roku częściej niż reszta jest niepewny co do tego, jak potoczą się losy jego biznesu. Obawia się prognozować co piąty przedstawiciel firmy transportowej, jednak co pozytywne, udział pesymistów i optymistów jest tu niemal wyrównany.

fot. mat. prasowe

Jaki będzie rok 2020 pod względem biznesowym?

Najmniej optymistyczne przewidywania co do nadchodzących miesięcy widoczne są w handlu.


W nadchodzących miesiącach badani przedsiębiorcy w największym stopniu obawiają się wzrostu kosztów zatrudnienia, który związany jest między innymi z płacy minimalnej. Na kolejnych pozycjach uplasowały się podwyżki w zakresie ZUS, zmiany podatkowe, rosnące ceny prądu wzrost biurokracji oraz problemy ze znalezieniem pracowników. Obaw nie ma jedynie co dwudziesty badany.

fot. mat. prasowe

Obawy przedsiębiorców przed zmianami w 2020 roku dotyczącymi prowadzenia firmy

Największe obawy badanych przedsiębiorców wzbudza wzrost kosztów zatrudnienia.


Badanie wykonane dla BIG InfoMonitor przez Keralla Research, Instytut Badań i Rozwiązań B2B, wśród mikro, małych i średnich firmach wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności, na próbie n=500. Odpowiadały osoby decyzyjne, właściciele, współwłaściciele firm lub inne osoby wskazane jako zarządzające firmą. Technika wywiadów telefonicznych CATI. Styczeń 2020 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: