eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Czy rozwój automotive zablokują Czechy, Słowacja i Węgry?

Czy rozwój automotive zablokują Czechy, Słowacja i Węgry?

2017-03-10 13:07

Czy rozwój automotive zablokują Czechy, Słowacja i Węgry?

Fabryka samochodów © dizfoto1973 - Fotolia.com.jpg

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Branża motoryzacyjna najwyraźniej ma nadzieję na świetlaną przyszłość. Dowodem na to może być najnowszy "MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive" firmy Exact Systems, z którego wynika m.in., że aż 28 proc. polskiego automotive wierzy, że w ciągu nadchodzących trzech lat nasz kraj rozpocznie produkcję nowego modelu samochodu. Dla porównania, w 2015 roku mówiło o tym o 10 pp. respondentów mniej niż obecnie.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce 2016

Tak duży optymizm automotive jest przede wszystkim konsekwencją inwestycji, których rezultatem jest powstanie nad Wisłą fabryk Daimlera i Toyoty. Przedsiębiorcy mają wyraźnie nadzieję, że kolejnym etapem będzie produkcja całych samochodów. Czy tak się stanie? Nie wiadomo. Wiadomo jednak, że sporym zagrożeniem dla tej ścieżki rozwoju polskiej motoryzacji mogą okazać się inne kraje. Mowa tu o Słowacji, Węgrzech i Czechach, które w skuteczny sposób mogą z nami konkurować zarówno kosztami pracy, jak i położeniem geograficznym czy zachętami podatkowymi.
- Rozpędzone inwestycje to zdecydowanie główna siła napędowa rozwoju polskiej branży automotive. Z danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (dawna PAIiIZ) wynika, że branża motoryzacyjna była pod względem inwestycyjnym najbardziej dynamicznym sektorem minionego roku. Wartość inwestycji zagranicznych w naszym kraju przekroczyła bowiem 916 mln euro. Na taki urodzaj producenci motoryzacyjni mają nadzieję i w tym roku. Jest to jednak w pełni uzasadnione. Powoli zmienia się postrzeganie Polski. Projekty Daimlera, Toyoty i LG to dobitny dowód na to, że przestaliśmy być jedynie montownią, a staliśmy się atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji w nowe technologie, bo silniki to najbardziej zaawansowane rozwiązania. Polska między innymi wymieniana jest w gronie faworytów jako lokalizacja centrum logistycznego Mercedesa czy też fabryki Tesli – mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.

Polska inwestycjami stoi, Niemcy i Słowacja technologiami


Z raportu „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” największą szansę na rozwój motobranży w Polsce, przedstawiciele sektora widzą w produkcji nowych modeli aut (28 proc. odpowiedzi; 2015: 18 proc.) oraz w uruchomieniu nowego zakładu produkcyjnego (24 proc.). Dopiero na trzecim miejscu zostały wskazane nowe technologie (21 proc.). W ten czynnik rozwoju, w porównaniu do przedstawicieli kraju nad Wisłą, wierzą dużo bardziej przedstawiciele innych krajów europejskich. W Niemczech aż 53 proc., w Czechach zaś 44 proc. zapytanych to technologiczni optymiści i właśnie innowacyjność wymieniają jako najlepszą możliwość rozwoju sektora. Na Słowacji natomiast najwięcej osób liczy na uruchomienie nowego zakładu produkcyjnego (32 proc.) oraz poprawę jakości produkowanych wyrobów (32 proc.). Co ciekawe, przedstawiciele automotive w Rosji najczęściej mają nadzieję na produkcję w ich kraju nowego modelu samochodu (36 proc.).

fot. mat. prasowe

Możliwości rozwoju automotive

Największą szansę na rozwój motobranży w Polsce, przedstawiciele sektora widzą w produkcji nowych modeli aut.


- Wiara w inwestycje w naszym kraju to zapewne pochodna tego, że w ciągu ostatnich miesięcy dowiadywaliśmy się o uruchomieniu nowych, bądź rozszerzeniu produkcji obecnych zakładów motoryzacyjnych o nowe linie produkcyjne. Odnotować tu należy chociażby otwarcie nowej fabryki samochodów dostawczych czy rozbudowę zakładu produkującego obecnie silniki hybrydowe o produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych. Sukcesy te są bez wątpienia efektem lat przygotowań i negocjacji. Oczywistym jest również, że w pobliżu dużych zakładów otwierają się firmy produkujące części i podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego, co wpływa na oszczędność kosztów transportu i skrócenie czasu realizacji zamówień – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

fot. mat. prasowe

Zagrożenia rozwoju automotive

Konkurencja ze strony innych państw (48 proc.) to główne zagrożenie w branży automotive.


Konkurencja depcze nam po piętach


Konkurencja ze strony innych państw (48 proc.), wzrost kosztów pracy (47 proc.) oraz pogorszenie otoczenia gospodarczo-politycznego (46 proc.) to trzy główne czynniki mogące zahamować rozwój automotive w Polsce. Warto też podkreślić, że co trzeci ankietowany uważa, że rządowe organizacje zbyt słabo promują polskie atuty na świecie. W Niemczech natomiast aż trzy czwarte przedstawicieli automotive obawia się wzrostu kosztów pracy (73 proc.), podobnie w Czechach ten element zdaniem największej części respondentów jest zagrożeniem rozwoju motobranży w przyszłości (38 proc.). W Rosji ponad połowa respondentów zwraca uwagę na pogorszenie się otoczenia gospodarczo-politycznego, wzrost konkurencyjności innych państw oraz słabą promocję.
- Polska stała się modna wśród firm motoryzacyjnych, które poszukują nowych lokalizacji pod swoje fabryki. W regionie dysponujemy największą liczbą wykształconych pracowników, a naszym atutem paradoksalnie może też być brak własnej marki samochodu osobowego. Jednak musimy pamiętać, że bliskie nam rynki takie jak Czechy czy Słowacja stanowią silną konkurencję. Nie ma między nami dużych różnic kulturowych, a i te biznesowe bywają niewielkie. W tym kontekście bardzo ważne jest wsparcie instytucji rządowych, które powinny jeszcze silniej promować polską markę na arenie międzynarodowej motoryzacji – podsumowuje Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.

Metodologia badania
Badanie „Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 413 respondentów z 5 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od lipca do września 2016 roku.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: