eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Patriotyzm gospodarczy w social media, czyli burza wokół Poli

Patriotyzm gospodarczy w social media, czyli burza wokół Poli

2016-04-07 12:43

Patriotyzm gospodarczy w social media, czyli burza wokół Poli

Aplikacja Pola - informacje © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Polacy w serwisach społecznościowych często deklarują dumę z krajowych produktów, a w mediach pojawia się coraz więcej wzmianek o patriotyzmie gospodarczym – wynika z analizy mediów społecznościowych w IMM. Na przełomie marca i kwietnia dyskusję na ten temat rozbudził m.in. materiał wyemitowany przez niemiecką stację TV ośmieszający aplikację „Pola”, która pomaga odróżnić produkty polskie od tych wyprodukowanych za granicą. Jak wynika z monitoringu IMM, tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni publikacje na temat „Poli” mogły zostać wyświetlone ponad 2,3 mln razy.

Przeczytaj także: Polskie firmy odzieżowe - królowe social mediów

Zamiast godła – kod kreskowy?


Aplikacja „Pola”, dzięki której możemy sprawdzić pochodzenie produktów, zadebiutowała w listopadzie 2015 roku. Powstała w partnerstwie społeczności Koduj dla Polski, Klubu Jagiellońskiego oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania Politechniki Warszawskiej. Skanując kod kreskowy produktów za pomocą aplikacji, można w łatwy i szybki sposób uzyskać informację na temat producenta – gdzie płaci podatki, w jakim kraju produkuje, jaki jest udział polskiego kapitału oraz czy firma jest częścią zagranicznego koncernu.

„Pola” zyskała blisko 200 tys. użytkowników, a przy jej pomocy produkty w sklepach zeskanowano ponad 2 mln razy. Aplikacja cieszy się dużą popularnością również w mediach społecznościowych. Od 21 marca do 4 kwietnia na temat „Poli” ukazało się ponad 2,2 tys. wzmianek – wynika z analizy IMM. Najwięcej informacji pojawiło się na Twitterze (gdzie ukazało się 37,5% wszystkich komentarzy) oraz na Facebooku (36,3%).

Narodowa konsumpcja


Wiele kontrowersji i ożywioną dyskusję w social media wywołał wyemitowany przez niemiecki program telewizyjny materiał na temat aplikacji. Dziennikarze w prześmiewczy sposób komentowali „Polską modę na patriotyczną konsumpcję”. Próbowali ośmieszyć również „Polę”. Internauci zareagowali szybko biorąc aplikację w obronę. Aż 96 % komentarzy na temat „Poli”, w których padły słowa nacechowane emocjonalnie, miało wydźwięk pozytywny – wynika z analizy IMM.

fot. mat. prasowe

Aplikacja Pola - informacje

Wydźwięk informacji na temat Poli był niemal w pełni pozytywny.


Dyskusja Polaków w mediach społecznościowych na temat aplikacji tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni wywołała 55,7 tys. różnego rodzaju interakcji. Użytkownicy Facebooka chętnie dzielili się swoimi przyzwyczajeniami zakupowymi i rekomendowali „Polę”: „Aplikacja Pola zaniepokoiła Niemcy. Czy Ty już zainstalowałeś/aś POLĘ? Dzięki Poli zmieniłem kika przyzwyczajeń zakupowych np: w zakresie majonezu (Kielecki zamiast Winiary), czy kosmetyków (Ziaja zamiast całej reszty). ;)” – czytamy w wynikach monitoringu. „O źle jak bardzo źle... skoro Niemcy podnoszą larum znaczy że robimy dobrze :D polecam apkę i raczkujący gospodarczy patriotyzm w pl” – rekomendował jeden z uczestników dyskusji. „Czyżby nasi sąsiedzi zza Odry byli zaniepokojeni aplikacją Pola. Zabierz ją na zakupy? To chyba najlepsza rekomendacja, by mieć Polę w swoim telefonie” – dodawał inny.

fot. mat. prasowe

Polskie marki 1

Media Markt i Saturn to koncerny zza Odry.


Patriotyzm w trendach


Moda na patriotyzm gospodarczy w Polsce rośnie. Polacy chętnie deklarują, że kupują krajowe produkty, i często polecają rodzime firmy. W mediach – zarówno w tradycyjnych i społecznościowych – coraz częściej trafić można na argument, że jakość polskich produktów nie odbiega od zagranicznych. Zgodnie z danymi IMM, w ciągu dwóch ostatnich tygodni na temat patriotyzmu gospodarczego ukazało się w social media blisko 10 tys. komentarzy. Fakro, Drutex, Inglot, CCC, CD projekt, PESA - to tylko niektóre wymieniane w ich treści firmy, podawane za przykład międzynarodowego sukcesu.

fot. mat. prasowe

Polskie marki outdoorowe

Polskie marki outdoorowe to m.in. 4F, yeti i BRENDA.


Małgorzata Kilian, Asystent ds. PR,

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: