eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › NIK: państwo nie kontrolowało jakości budowanych dróg

NIK: państwo nie kontrolowało jakości budowanych dróg

2015-04-15 23:26

NIK: państwo nie kontrolowało jakości budowanych dróg

Jakość budowanych dróg poza kontrolą państwa © dbersier - Fotolia.com

Państwo, poprzez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, nie jest w stanie skutecznie nadzorować jakości robót drogowych - alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Nadzorem jakości robót nie objęto blisko 40 proc. dróg o łącznej długości 834 km, oddanych do użytku od stycznia 2008 do końca marca 2013 roku. Wady i usterki wystąpiły na ponad 70 proc. odcinków zbadanych przez NIK.

Przeczytaj także: Dyrektor GDDKiA odwołana w trybie natychmiastowym

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2008 - 2013 (I półrocze) podpisała 181 umów na łączną kwotę 76,5 mld zł, w tym czasie do ruchu oddano prawie 2200 km dróg ekspresowych i autostrad. Jednak GDDKiA przystępując do realizacji "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 - 2012" nie miała przygotowanych procedur, systemu monitorowania jakości robót budowlanych ani odpowiednio wyposażonych laboratoriów drogowych do przeprowadzania badań kontrolnych.

Laboratoria bez sprzętu i fachowców

Do końca roku 2009 GDDKiA nie prowadziła bieżącej kontroli jakości robót. Przed rokiem 2008 własne laboratoria drogowe Dyrekcji nie miały ani sprzętu ani odpowiednio wykwalifikowanej kadry. W rezultacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych nie była w stanie kontrolować jakości wykonywanych robót.

Sytuacja zaczęła się poprawiać dopiero od 2009 r. kiedy zwiększono ilość etatów oraz utworzono 23 laboratoria polowe, umożliwiające wykonanie części badań w pobliżu dużych budów, bez konieczności wożenia próbek. Jednak do czasu zakończenia kontroli żadne z 16 laboratoriów nie uzyskało akredytacji. Ich brak powodował, że spory wykonawców z Generalną Dyrekcją dotyczące jakości zastosowanych materiałów lub wykonanych robót rozstrzygane były przez laboratoria rozjemcze, co generowało dodatkowe koszty i opóźnienia.

Remontowane nowe drogi

Ponieważ nie funkcjonował skuteczny system kontroli jakości w trakcie budowy, to nowo wybudowane odcinki dróg trzeba było remontować i naprawiać. Jak ustalili kontrolerzy NIK, na ponad 70 proc. (22 z 30) sprawdzonych odcinków dróg oddanych do ruchu wystąpiły wady i usterki. Dopiero co wybudowane drogi miały spękaną i nierówną nawierzchnię, niedobory asfaltu i niewłaściwie wykonaną nawierzchnię. W prawie jednej trzeciej skontrolowanych inwestycji, wady wystąpiły w krótkim czasie (od 3,5 do 13,5 miesiąca) po oddaniu drogi do użytku.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: NIK, GDDKiA, drogi, budowa dróg, autostrady, jakość dróg

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: