eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Supermarkety a hipermarkety: co zwycięża w opinii konsumentów?

Supermarkety a hipermarkety: co zwycięża w opinii konsumentów?

2014-08-07 12:19

Supermarkety a hipermarkety: co zwycięża w opinii konsumentów?

Supermarkety górą © stockphoto-graf - Fotolia.com

Polski Program Jakość Obsługi, zajmujący się badaniem satysfakcji klientów, zaprezentował wyniki dotyczące opinii polskich konsumentów odnośnie super- i hipermarketów. Okazuje się, że Polacy lepiej oceniają te pierwsze – supermarkety wygrywają zarówno pod względem cen, jak i obsługi. Do obszarów najmniej satysfakcjonujących zaliczono organizację oraz czas obsługi. Opinie zbierane były od początku 2014 roku za pomocą portalu jakoscobslugi.pl, a także aplikacji Premia360 na smartfony.

Przeczytaj także: Czego potrzebują marki własne?

O zaliczeniu danego marketu do kategorii „super” lub „hiper” decyduje przede wszystkim jego wielkość. Przyjęto, że powierzchnia supermarketu ma mniej niż 2,5 tys. m.kw., natomiast hipermarketu – powyżej. Ponadto, supermarkety, do których zaliczana jest np. Biedronka, Lidl, Netto oraz Piotr i Paweł, nastawione są głównie na sprzedaż żywności (inne artykuły stanowią dodatek). W hipermarketach z kolei znajdziemy rozbudowane działy tekstylne, RTV, AGD, ogrodnicze, a nawet meblowe. Do najpopularniejszych hipermarketów w Polsce należą: Tesco, Auchan oraz Carrefour.

Supermarkety górą

Sieci sklepów ostro konkurują ze sobą ceną, lecz nie tylko ona przyciąga klientów. Ogromne znaczenie ma jakość obsługi. Z badania Polskiego Programu Jakość Obsługi, prowadzonego od stycznia do czerwca 2014 roku na reprezentatywnej próbie konsumentów wynika, że supermarkety lepiej radzą sobie na tym polu niż hipermarkety.

fot. stockphoto-graf - Fotolia.com

Supermarkety górą

Aż 75 proc. konsumentów wychodzi z supermarketów zadowolonych. Wskaźnik ten w odniesieniu do hipermarketów jest o 7% niższy. Warto zauważyć, że sieć Biedronka, która w Polsce posiada największą liczbę sklepów, osiągnęła najwyższy wskaźnik jakości obsługi.


Aż 75 proc. konsumentów wychodzi z supermarketów zadowolonych. Wskaźnik ten w odniesieniu do hipermarketów jest o 7% niższy. Warto zauważyć, że sieć Biedronka, która w Polsce posiada największą liczbę sklepów, osiągnęła najwyższy wskaźnik jakości obsługi.

Konsumenci poddali ocenie również czas obsługi, zachowanie i wiedzę personelu, ceny oraz wygląd miejsca obsługi. Najniższe noty uzaskały organizacja oraz czas obsługi. W supermarketach zadowolonych z tego obszaru jest 72%, a w hipermarketach tylko 64% konsumentów. Badanie wskazuje również, że więcej klientów zadowolonych jest z cen w supermarketach (78%), niż w hipermarketach (70%).

Co konsumenci oceniają najniżej? Co trzeci z klientów hipermarketów narzeka na zachowanie personelu. W przypadku supermarketów odsetek ten był niższy i wyniósł 25%. To największa różnica pomiędzy hipermarketami i supermarketami. Jak wynika z badania, klienci cenią osobistą obsługę. Pracownicy hipermarketów mają więc nad czym pracować, ponieważ automatyzacja obsługi czy samoobsługowe kasy nie zastąpią przyjaznego nastawienia i uśmiechu.

Każdy z nas może mieć wpływ na jakość obsługi w Polsce. Wystarczy wyrazić opinię na temat firmy, sklepu lub instytucji na portalu jakoscobslugi.pl lub przy pomocy darmowej aplikacji na smartfony Premia360.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: